IoT leveranciers spelen in met slimme producten voor consumenten

09-04-2020 | door: Witold Kepinski

IoT leveranciers spelen in met slimme producten voor consumenten

Onderzoeksbureau Canalys voorspelt dat de verzendingen van draagbare wearables, slimme persoonlijke audio-apparaten en slimme luidsprekers met 9,8% zullen groeien tot 718 miljoen eenheden in 2020, aangezien consumenten-IoT-leveranciers op zoek zijn naar groei in markten die worden verstoord door de COVID-19-pandemie. De drie belangrijkste apparaatcategorieën vormen een uitbreiding op IoT-ecosystemen die worden ingezet door leveranciers van smartphones en platforms, zoals Apple, Google, Amazon, Samsung, Xiaomi en Huawei. Hoewel een sterke neergang wordt verwacht, zijn leveranciers proactiever geworden om ervoor te zorgen dat ze deze uitdagende tijd kunnen doorstaan.

Met mensen thuis vast, verleggen consumenten-IoT-leveranciers actief de focus om gebruikers effectief op afstand te laten werken en leren, verbonden te blijven met vrienden en familie en actief en vermaakt te blijven tijdens de lockdown. “Hoorbare leveranciers die nog steeds apparaten verzenden via online kanalen, hebben hun marketingberichten snel verschoven om de belangrijkste voordelen te benadrukken, met name hun mogelijkheden voor conference calling. Consumenten zijn op zoek naar draadloze audio-apparaten die flexibiliteit bieden voor werk, onderwijs en ontspanning. Canalys voorspelt dat de verzendingen van slimme persoonlijke audio-apparaten in 2020 met 15,5% zullen toenemen om dit jaar het snelst groeiende IoT-segment voor consumenten te worden, ”aldus Canalys onderzoeksanalist Cynthia Chen. "Meer tijd besteden aan rondhangen betekent dat er ook een mogelijkheid is voor draagbare bandleveranciers om de betrokkenheid bij gebruikers te vergroten door de toegang tot premium workouts en de bijbehorende apparaten te bevorderen die hen helpen actief te blijven." Canalys verwacht dat de verzendingen van draagbare banden in 2020 met 3,8% zullen toenemen.

Terwijl de pandemie van COVID-19 zich verspreidt en hotspots naar Europa en de VS verhuizen, verwacht Canalys, met voorzichtig optimisme, dat COVID-19 in het derde kwartaal onder controle zal zijn. "China zal in 2020 een belangrijke groeimotor zijn, aangezien het land ervan overtuigd is dat de pandemie goed onder controle is", zegt Canalys Senior Analyst Jason Low. “Op basis van onze ervaringen uit de eerste hand in China hebben de strikte regelgevende maatregelen van de regering de verspreiding van COVID-19 beperkt. Nu er veiligheidsmaatregelen zijn getroffen om te voorkomen dat deze weer opduiken, zullen de economische activiteiten snel worden hervat en zullen de consumenten weer geld gaan uitgeven. Hetzelfde zal waarschijnlijk in andere landen gebeuren als er tegenmaatregelen komen."

De grootste uitdaging voor spelers in de sector komt voort uit economische onzekerheid. “Van onderbrekingen in de aanvoer tot vraagschokken, veel bedrijven zijn goed op de hoogte van de grote uitdagingen waarmee ze momenteel worden geconfronteerd. Leveranciers moeten aanvullende acties ondernemen om de impact te verminderen. 'Afwachten' is geen optie meer ”, zei Low. “De pandemie zal het kritieke moment zijn dat toekomstige marktleiders van achterblijvers scheidt, afhankelijk van de acties die bedrijven nu ondernemen. Naast meer proactieve en gerichte marketing om in contact te blijven met consumenten, is het een goed moment om nieuwe partnerschappen aan te gaan, bijvoorbeeld met nieuwe online service- en contentproviders, om het gebruikersbestand voor beide partijen te laten groeien met aanvullende services gericht op thuisgebruikers."

Terug naar nieuws overzicht