Witold Kepinski - 13 april 2020

Verplicht thuiswerken zorgt voor een sterke omzetgroei in alle categorieën

Verplicht thuiswerken zorgt voor een sterke omzetgroei in alle categorieën image

Webcams, headsets, software en notebooks zijn de categorieën die de grootste stijging van de kanaalomzet in West-Europa genereren, aangezien thuiswerken en scholing grote veranderingen in de vraag veroorzaken, aldus CONTEXT, een Brits IT-marktinformatiebedrijf.

De cijfers van het Covid-19-weekrapport van het bedrijf tonen de IT-distributiecijfers voor de vier weken eindigend op 22 maart 2020, wat de grootste jaar-op-jaar omzetstijging in euro's voor webcams laat zien (127%), gevolgd door headsets / hoofdtelefoon en microfoons (76%).

Meerdere softwarecategorieën presteerden ook goed, geleid door databasebeheer (60%), virtualisatie (55%), ontwikkeltools (47%) en beveiligingssoftware (40%).

Notebooks kenden ook een sterke groei in het kwartaal (36%), met een jaar-op-jaar omzetstijging, vooral in maart, op de zakelijke en consumentenmarkten. Gegevens voor de eerste drie weken van de maand zetten de groei op jaarbasis op bijna 56% voor zakelijke notebooks en 44% voor de consumentenruimte.

Met name in de commerciële sector waren de twee landen met de grootste groei in de verkoopopbrengsten van notebooks de landen die eerder dan Europa een lockdown aankondigden: Italië (137%) en Spanje (143%).

De sterke vraag heeft de voorraad echter aanzienlijk beïnvloed. "We hebben van veel distributeurs gehoord dat het in een flink aantal van de topmarkten kritiek laag is. Ze hebben ons verteld dat hun klanten alles kopen wat ze kunnen, inclusief verouderde voorraad '', legt Adam Simon, CONTEXT's Global Managing Director, uit.

“Lage voorraad wordt ook veroorzaakt door verstoring van het aanbod als gevolg van eerdere productieproblemen in China en logistieke problemen. Er is beperkte containerruimte voor producten die worden verzonden vanuit China en verscherpte grenscontroles in Europa hebben bijgedragen aan het verlengen van de transportduur van producten. "

Over het geheel genomen tonen de cijfers van week 12 de omzetgroei in Europa 8% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (10% versus 2%). In individuele landen is er ook een duidelijke divergentie tussen de cijfers voor 2020 en 2019 rond de tijd dat scholen de opdracht kregen om te sluiten in Italië (week 9), Spanje (week 11), Duitsland (week 12) en het VK (week 13)

Hoewel er een duidelijk verband bestaat tussen de toegenomen uitgaven voor IT-kanalen in West-Europa na lockdown maatregelen door overheden, is er in Oost-Europa minder duidelijk bewijs.

Er wordt ook verwacht dat de omzetpiek in Covid-19 een piek zal bereiken. Uit een analyse uit Italië blijkt dat na een grote piek vanaf week 9 de groei in week 12 sterk afnam.

CONTEXT verwacht dat hetzelfde zal gebeuren in veel andere West-Europese landen die dezelfde trends doormaken, met name die zoals Spanje, die zich met vergelijkbare bedrijfsvergrendelingen hebben beziggehouden.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!