Peter Vermeulen over hoe je écht waarde creëert met cloud

Peter Vermeulen, Pb7

20-04-2020 | door: Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski
Deel dit artikel:

Peter Vermeulen over hoe je écht waarde creëert met cloud

Nu niemand meer twijfelt over de toekomst van cloud, denken steeds meer bedrijven na over een serieuze cloudgroeistrategie. Volgens marktonderzoeker Peter Vermeulen ontwikkel je zo'n strategie door jezelf de vraag te stellen: hoe leer ik met algoritmes wat beter kan in mijn bedrijfsprocessen? “Waarde creëren in de cloud doe je met data, niet zozeer met applicaties.”

Peter Vermeulen is eigenaar van ICT-onderzoeksbureau Pb7 Research en op donderdag 9 april keynote speaker op het Dutch IT Cloud Event in Fort Voordorp, vlakbij Utrecht. Hij wil daar laten zien hoe de Nederlandse markt zich beweegt en ontwikkelt op het gebied van cloud. “Veel bedrijven zijn al een tijdje bezig met naar de cloud gaan”, vertelt Vermeulen in een gesprek met Dutch IT-channel. “Dat begon met experimenten in de randen van de organisaties, steeds met één workload tegelijk. Iemand in de business – vaak kwam er geen IT'er aan te pas – wilde een applicatie vervangen en koos voor de verandering voor een SaaS-dienst. Het cloudgebruik kwam zo langzaam op, maar een strategie was er lange tijd niet.”

Volgens Vermeulen staan veel organisaties inmiddels op een keerpunt. “Door de praktijk van 'cloud-first', waarbij applicaties een voor een naar de cloud werden gebracht, zijn organisaties in een multicloudomgeving 'gerold'. CRM-data staat in Salesforce, de financiële administratie in Exact Online en documenten in OneDrive. Allemaal cloud, maar alles staat ergens anders. Daardoor kunnen data niet worden gecombineerd en ook vanuit securityperspectief leidt deze 'silovorming' tot problemen.”

Datagestuurd

Het staat volgens Vermeulen niet meer ter discussie of cloud belangrijk is en of we het moeten gebruiken. “Maar de markt beseft dat het hoog tijd wordt voor een echte cloudgroeistrategie. Organisaties moeten grip hebben op hun cloudinfrastructuur, die moet voldoen aan eisen op het gebied van security, robuustheid, continuïteit en kostenbeheersing. Bedenk bovendien goed: de waarde van cloud zit in data en niet zozeer op het vlak van applicaties. Waar het om draait in een succesvolle cloudstrategie, is hoe we met data nieuwe dingen willen doen. Met alle data die je opbouwt, kun je in de cloud een datalake creëren: anders dan in een datawarehouse biedt dat de vrijheid om ongestructureerde data uit verschillende bronnen te combineren en analyseren, met als doel om uiteindelijk bedrijfsprocessen te optimaliseren.”

In een cloudstrategie moet centraal staan hoe je met data en algoritmes leert waar het beter kan in een bedrijfs- of productieproces. Vermeulen: “Er zijn steeds meer bronnen van data, vanuit IoT en vanuit allerlei devices die in een organisatie worden gebruikt. Dus creëer waarde op basis van die data, gebruikmakend van de groeiende mogelijkheden op het gebied van geavanceerde analytics, artificial intelligence en machine learning.”

Bewustwording

Uiteraard spelen ICT-dienstverleners een belangrijke rol in dit verhaal. Resellers kunnen hun eindklanten helpen om (meer) grip te krijgen op data en meer inzicht te hebben in wat ze allemaal met data kunnen doen. Volgens Vermeulen hebben dienstverleners vooral een taak als het gaat om bewustwording. “Bedrijven zien vaak onvoldoende in wat verschillende data met elkaar te maken hebben. Dat data in Salesforce bijvoorbeeld prima gecombineerd kan worden met data in productiesystemen. Om verbanden te leggen en nieuwe dingen te bedenken, moeten dienstverleners inspireren. Laat klanten nadenken over het totaal, in plaats van dat ze van workload naar workload gaan. Maak klanten bewust dat ze steeds meer waarde uit data halen.”

Vermeulen ziet bedrijven de eerste stappen zetten. “Ik spreek partijen die succes hebben met een datalake, maar ook bedrijven die zo'n project volledig in de soep laten lopen. Grote spelers als ProRail en Tata Steel zien welke kant het op moet, maar ook daar leeft het besef dat het een 'reis' is. Wil je investeren in een cloud competence center, dan moet je in-house vaardigheden opbouwen. De bedrijven die voorop lopen, snappen dat je niet alleen een center voor je skills nodig hebt, maar dat je echt moet sturen op standaarden, de architectuur bijvoorbeeld. Er zijn nogal wat open eindjes; men wordt wijs door ervaring. En natuurlijk spelen ook de kosten een rol. Die moet je doorsluizen naar de business en dat begint met inzichtelijk maken hoeveel (data) je gebruikt en wat dat concreet oplevert.”

Public cloud services

Volgens Vermeulen hebben ICT-dienstverleners goed nagedacht over wat hun eindklanten allemaal kunnen met cloud. Maar de strategie van 'platformpjes opzetten', zoals hij het noemt, is zeker op de langere termijn niet succesvol. “De ene na de andere MSP probeert z'n eigen IaaS-platform neer te zetten, vaak op basis van wat een distributeur of cloud wholesaler heeft bedacht. Voor eindklanten die de cloud nog een beetje eng vinden, is dat vast een veilige methode. Maar de echte groei zit in public cloudplatforms; die gaan de komende tijd het grootste deel van de markt pakken. Daarom kun je beter nu al nadenken over welke managed services je als reseller om een public cloud heen kan bouwen.”

Multicloud

Tot slot wijst Peter Vermeulen op de onduidelijkheid die volgens hem bestaat over single cloud, multicloud en hybrid cloud. “De spraakverwarring daarover, daar zijn we voorlopig niet van af. Om redenen van overzichtelijkheid willen bedrijven vrijwel allemaal standaardiseren op één cloud. Maar in de praktijk draait er toch nog een SaaS-dienst apart, of is er naast een public cloud ook nog een private cloud-achtig iets voor het traditionele on-premises deel. Bovendien plaatsen organisaties steeds vaker apparaten aan de randen van het netwerk, terwijl deze 'edge-apparaten' net zo goed afhankelijk zijn van (al dan niet gecentraliseerde) data en dataverwerking.”

De realiteit is daardoor (toch weer) een multicloudomgeving. “Juist daarom is het belangrijk om goed te kijken waar precies de (belangrijkste) data zit in je bedrijf en hoe je die op een rijtje krijgt. Er is niet zozeer behoefte aan centralisering van data-opslag en dataverwerking, maar aan data-bewuste gedistribueerde clouds. De conclusie is ook hier: richt je cloudstrategie in vanuit het perspectief van data, niet van applicaties.”

Door: Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud