Redactie - 23 april 2020

AR brillen specialist Magic Leap halveert personeelsbestand

AR brillen specialist Magic Leap halveert zijn personeelsbestand waarbij rond duizend werknemers exit moeten gaan vanwege een koerswijziging in de strategie aldus Bloomberg. Er wordt afscheid genomen van de consumentenmarkt en er komt een volledige focus op de zakelijke markt.

Het bedrijf meldt namens ceo Rony Abovitz: "Om Magic Leap beter voor te bereiden op de toekomst, hebben we ons bedrijf onder de loep genomen en brengen we gerichte veranderingen aan in de manier waarop we werken en de kosten beheren. Dit heeft het voor ons noodzakelijk gemaakt om de ongelooflijk moeilijke beslissing te nemen om een aantal werknemers bij Magic Leap te ontslaan. Dit was een pijnlijk proces, aangezien elk lid van ons Magic Leap-team niet alleen ongeëvenaard talent heeft getoond, maar ook een echte passie voor de missie van ons bedrijf. Maar na lang en zorgvuldig nadenken heb ik vastgesteld dat dit uiteindelijk nodig is om ons de beste kans te geven op toekomstig succes. Deze veranderingen zullen plaatsvinden op elk niveau van ons bedrijf, van mijn directe rapporten tot onze fabrieksmedewerkers."

Abovitz vervolgt""Door ons bedrijf aan te passen aan deze nieuwe marktrealiteit en onze verhoogde focus op ondernemerschap, moeten we onze inspanningen afstemmen op de gebieden van ons bedrijf die onze technologie vooruithelpen, de levering van Magic Leap 2 garanderen en de pasvorm van de productmarkt en het genereren van inkomsten uitbreiden. Deze transformatie betekent ook dat we investeringen moeten verminderen in gebieden waar de markt zich langzamer heeft ontwikkeld, waardoor we een langere landingsbaan hebben, terwijl we de mogelijkheid behouden om toekomstige use-cases te verkennen en erop voort te bouwen wanneer de markt gereed is."

De startup maakte enkele jaren geleden grote indruk door flink wat geld op te halen, intussen meer dan 2,6 miljard dollar, van onder meer Google, Alibaba en het publiek investeringsfonds van Saudi Arabië. Maar het bedrijf kreeg ook heel wat kritiek omdat het lange tijd weinig meer toonde dan een indrukwekkend promofilmpje. Intussen heeft het wel een eigen headset uit.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!