Redactie - 07 mei 2020

ArrowSphere is eigenlijk een distributeur op zich

ArrowSphere is eigenlijk een distributeur op zich image

Het zijn voor iedereen roerige tijden, ook voor Arrow Electronics. Maar Bart van Rheenen (foto), de managing director van Arrow’s enterprise computing solutons business in de Benelux, is tevreden met hoe zijn bedrijf ervoor staat. En dat komt vooral door ArrowSphere, het kloppend hart van het bedrijf.

Bart van Rheenen vertelt een leuke anekdote over een bijeenkomst die hij niet zo lang geleden in Wenen had met de mensen die bij andere grote distributeurs verantwoordelijk zijn voor het cloudplatform. “Een van hen, een concurrent dus, noemde ArrowSphere het beste platform dat er is. Als zelfs de competitie dat zegt, dan zal het wel zo zijn.”

ArrowSphere is een zogeheten ‘brokerage’ platform. Het stelt partners van Arrow Electronics in staat om pay-as-you-go modellen aan te bieden. In combinatie met AWS (Amazon Web Services) kan de partner extra oplossingen toevoegen, zoals bijvoorbeeld beveiliging van F5 of Check Point, of virtualisatie van Citrix. Inmiddels maken meer dan vijftig grote cloudleveranciers onderdeel uit van het platform. ArrowSphere heeft in heel Europa vele duizenden actieve klanten: value-added resellers en managed service providers, maar ook eindklanten. Zij kunnen door het platform profiteren van end-to-end cloud lifecycle management.

Fenomenaal

Eigenlijk is ArrowSphere een bedrijf op zich, vindt Van Rheenen. “Andere partijen noemen het vaak hun cloudoplossing. Toen we er in 2012 mee begonnen was dat bij ons ook zo. Maar het is nu echt veel meer dan dat. Het is een nieuwe manier om naar de markt te gaan. Eigenlijk is het een distributeur binnen een distributeur. Als je het als los bedrijf zou waarderen, zou het heel veel waard zijn. Want de groeicijfers van ArrowSphere zijn echt fenomenaal. Voor onze toekomst is het cruciaal. Iedereen die bij ons werkt en wil blijven werken moet alles van ArrowSphere afweten.”

Van Rheenen legt graag uit waarom het platform zo goed is. “ArrowSphere biedt het kanaal en klanten veel mogelijkheden. Denk aan verschillende opties voor offertes, bestellingen, het beheer van clouddiensten, analyse en facturatie. Door middel van een SDK (Software Development Kit, red.) kun je veel koppelingen maken en dat zorgt ervoor dat je winst kunt behalen in de operatie. Je cloudklanten kunnen, naar verbruik, via ArrowSphere gefactureerd worden. Een ander belangrijk voordeel is dat wij een koppeling hebben met de grote cloudleveranciers. Niet alleen Azure, zoals de meeste anderen ook hebben, maar ook Alibaba, AWS en heel veel anderen. Dat is allemaal op een heel sterke manier geïntegreerd. Het platform heeft een eenvoudige en gebruiksvriendelijke interface en is heel flexibel bij het maken en aanpassen van dashboards.”

Met de diensten van ArrowSphere kun je schommelingen in de vraag van je klanten veel beter opvangen, geeft Van Rheenen aan. “Bijvoorbeeld als ze tijdelijk meer werknemers hebben. Je neemt dan voor een bepaalde tijd meer diensten af en zet dat even later weer stop. Als partner beheer je alles in één enkel platform.” Er is ook een white-label versie voor partners beschikbaar. “Die kunnen partners onder hun eigen naam inzetten richting hun eindklanten. Zo hoeven ze zelf niets te ontwikkelen. Al die mogelijkheden maken ArrowSphere, zo durf ik wel te zeggen, gewoon de beste tool.”

Voorsprong

Op value-add distributeurs zonder een eigen cloudplatform heeft Arrow Electronics een grote voorsprong, vindt Van Rheenen. Hij geeft een voorbeeld. “Stel dat een partner van een distributeur zonder cloudplatform is gespecialiseerd in bijvoorbeeld Check Point. De partner heeft geïnvesteerd in kennis, support en consultancy, maar als zijn klant via AWS voor een virtuele machine kiest en die beveiligt met Check Point, ziet de partner daar niets van. Als diezelfde partner zijn klanten via ArrowSphere infrastructuur in combinatie met Check Point laat afnemen, dan profiteert hij er wel van. Met dat verhaal overtuigen we de laatste tijd steeds meer partners om voor ons te kiezen.”

Sinds 2012 is het platform continu doorontwikkeld met nieuwe vendoren, diensten en functionaliteiten. Vorig jaar kwam versie 7 uit. Daarin zit onder meer de add-on MyCloudPortal, een webportal dat eindgebruikers een kant-en-klare website biedt waarop ze clouddiensten kunnen kopen, hun cloudabonnement kunnen beheren, het gebruik van diensten kunnen analyseren en eventueel ook budgetten en limieten kunnen instellen. Ook bevat het FinOps, een geconsolideerd dashboard om cloud-activiteiten real-time te volgen. Met dat controlepaneel kunnen salesteams hun klantactiviteiten volgen, zakelijke trends beter begrijpen en de juiste maatregelen nemen. Bovendien bevat het DevOps, nieuwe development operations-tools om het IaaS- en PaaS-aanbod via ArrowSphere te orkestreren, onder meer via Microsoft ARM en AWS cloud-formation templates.

Prioriteit

Het aantal vendoren waarmee Arrow samenwerkt, ook in ArrowSphere, blijft ondertussen groeien. “We hebben onlangs een aantal nieuwe overeenkomsten gesloten. Netwerkleverancier Mellanox is erbij en Lenovo, dat we in België al hadden, is ook nieuw in Nederland. Er zitten er daarnaast ook nog veel in de pijplijn. Ik heb altijd een lijstje met leveranciers die ik er graag bij wil hebben en waarmee ik regelmatig praat. Dat is gewoon onderdeel van onze dagelijkse business.”

Cloud is cruciaal in de strategie van Arrow. “Elke maand komen er nieuwe mensen bij in ons cloudteam. Dat team groeit dus heel hard. Als het om cloud gaat, dan zijn investeringen vaak geen moeilijke keuze. Dat heeft voor ons nu echt prioriteit.”
De resultaten van Arrow zijn mede daardoor prima, geeft Van Rheenen aan. Weliswaar voelde de componenten-tak het feit dat de maakindustrie een zwaar jaar achter de rug heeft, maar daar stond succes aan de (cloud)softwarekant tegenover. “Softwarelicenties blijven nodig, wat er ook gebeurt. In deze roerige tijden ben ik heel blij met de enorme stappen die we de laatste jaren op dat vlak hebben gezet.”

Door: Johan van Leeuwen

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!