Consumentenorganisatie: EC moet overname Fitbit door Google onderzoeken

15-05-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

Consumentenorganisatie: EC moet overname Fitbit door Google onderzoeken

De European Consumer Organisation (BEUC) roept de Europese Commissie (EC) op de overname van Fitbit door Google kritisch te bekijken. De consumentenorganisatie vreest dat de zoekgigant zijn dominante marktpositie in online diensten, digital health en wearables door de overname verder uitbouwt.

De BEUC vertegenwoordigt 45 consumentenorganisaties uit 32 EU-listaten. De organisatie noemt de overname van Fitbit door Google een 'testcase voor de EC voor het analyseren van de impact van grootschalige dataverzameling via overnames op de concurrentie'. De organisatie roept de commissie op de impact op zowel concurrentie en innovatie nauwkeurig te onderzoeken.

'Google krijgt uitzonderlijke data in handen'

De BEUC stelt dat Google door de overname van Fitbit 'uitzonderlijke data en mogelijkheden voor dataverzameling' in handen krijgt. Ook vraagt de organisatie de commissie te onderzoeken of de overname de keuzevrijheid van consumenten in de wearables markt aantast en de impact op de privacy van gebruikers te onderzoeken. Ook implicaties op de digitale en zorgmarkt zou onderzocht moeten worden, stelt de BEUC.

Eerder waarschuwde ook de European Data Protection Board al voor de impact van de overname op privacy en databescherming. In de VS wordt de overname onderzocht door het ministerie van Justitie.

Terug naar nieuws overzicht