MobileIron ontwikkelt zich door, maar de partner blijft cruciaal

Albert Oostindie en Nickey Ikelaar, MobileIron

26-05-2020 | door: Johan van Leeuwen

MobileIron ontwikkelt zich door, maar de partner blijft cruciaal

MobileIron ondersteunt bedrijven bij hun mobiele strategie en security is daarin een steeds belangrijkere component. Maar één ding verandert niet: voor de specialist in UEM en mobile security blijven partners een cruciale rol spelen.

Het werkterrein van MobileIron is de laatste jaren steeds groter geworden. Waar het begon met Mobile Device Management (MDM), evolueerde dit met de markt naar Enterprise Mobility Management (EMM) en Unified Endpoint Management (UEM). “UEM is belangrijk als basis, maar in onze oplossingen zijn we een stuk breder geworden”, zegt Nickey Ikelaar (Channel Manager). “Waar we ons initieel bezighielden met het beveiligen van mobiele devices gebaseerd op iOS en Android, zijn hier nu macOS en Windows 10 devices bijgekomen. Daarnaast bieden we oplossingen voor veilige en gebruiksvriendelijke toegang tot clouddiensten en een geïntegreerde Mobile Threat Defense-oplossing”, vult Albert Oostindie (Enterprise Account Executive) aan.

Het verbreden van het werkterrein ging MobileIron de afgelopen jaren goed af. Het in 2007 opgerichte Amerikaanse bedrijf werd vorig jaar wederom als leider genoemd in het Gartner-kwadrant voor Unified Endpoint Management Tools. De financiële cijfers laten nog altijd een prima groei zien. In mei dit jaar kwam er ook nog een belangrijke overname bij: die van incapptic Connect. Dat is een specialist in mobile automation app release software. Het bedrijf stroomlijnt de release van bedrijfsapps en levert organisaties veel tijdwinst en kostenbesparing op. “De overname is een mooie stap om klanten nog beter te kunnen ontzorgen. Vooral voor enterprises die veel zakelijke apps gebruiken werkt het enorm tijdbesparend”, geeft Oostindie aan.

Externe familieleden

MobileIron is in Europa altijd voor de volle honderd procent een channelbedrijf geweest. Ikelaar: “Alle transacties gaan via het partnerkanaal. Partners zijn figuurlijk gezien onze externe familieleden die ons helpen bij ons werk. De partners zijn traditioneel vaak specialisten op het gebied van het management van mobiele devices, maar er komen steeds meer securitypartijen bij waardoor we nu bezig zijn om ons partnerprogramma beter op dat type partners aan te laten sluiten. Voor managed service providers geldt eigenlijk hetzelfde.”

Nieuwe partners zijn altijd welkom, maar kwaliteit gaat voor kwantiteit, zegt Ikelaar. “Er is behoorlijk wat specifieke kennis nodig om een klant goed te kunnen adviseren en ondersteunen en we willen voorkomen dat het aantal partners zo groot wordt dat partners veelal met elkaar gaan concurreren. Maar het aantal is zeker groeiende. We staan uiteraard altijd open voor partijen die het verschil kunnen maken.”

Waarom zou MobileIron interessant zijn voor partners? “We zijn één van de weinige onafhankelijke UEM-vendoren in het Gartner-kwadrant”, vertelt Ikelaar. “We zijn relatief klein, heel flexibel en lokaal aanwezig. Partners kunnen daardoor snel met ons schakelen. We zijn bovendien heel loyaal richting het partnerkanaal. En met ons kunnen partners simpelweg goed geld verdienen.”

Bijna elke sector

De markt van eindgebruikers die MobileIron via zijn partners bedient, wordt steeds breder. Ikelaar: “Vroeger waren dat met name kenniswerkers, nu zijn we zichtbaar in bijna elke sector. Van de zakelijke markt, de overheid en de zorg, waar steeds meer tablets gebruikt worden, tot magazijnen waar ze nu vaak scanners gebaseerd op Android OS gebruiken. We kunnen steeds meer organisaties helpen het bedrijfsproces te digitaliseren op een gebruiksvriendelijke en veilige manier.”

Oostindie en Ikelaar zien de rol van MobileIron richting die klanten steeds meer adviserend worden. Oostindie: “Wij nemen klanten bij de hand om de overstap te maken naar een manier van werken en applicaties die passen bij een moderne werkplekstrategie. Daar hoort ook een modern besturingssysteem bij, zoals Windows 10. Soms zie je klanten die overstap qua besturingssysteem wel maken, maar blijft de werkwijze nog hetzelfde als met oude Windows-besturingssystemen. Ook dan helpen wij ze verder.”
Voor Oostindie was die brede adviesrol zelfs een doorslaggevende reden om afgelopen november de overstap naar MobileIron te maken. “Oplossingen leveren is maar een klein deel van wat wij doen. We helpen bedrijven met hun gehele mobiele strategie en kunnen dat device-onafhankelijk en OS-onafhankelijk doen. Van het managen van mobiele devices tot aan het wegnemen van wachtwoorden en het beschermen tegen onbekende dreigingen.”

Noodzaak

Juist nu organisaties hun werknemers door de coronacrisis noodgedwongen veel thuis laten werken, is de noodzaak van een goede mobiele strategie groot. Ikelaar: “Aan het begin van de coronacrisis lag de prioriteit van bedrijven bij het beschikbaar stellen van mogelijkheden om mobiel te werken. Nu zie je dat er meer wordt nagedacht over de beveiliging daarvan.” MobileIron kwam bedrijven daarbij tegemoet met een speciale aanbieding en bruikbare content. Oostindie: “Wij hebben gratis licenties beschikbaar gesteld aan klanten en prospects en ondersteuning geboden met webinars en documentatie voor het inrichten van een veilige remote werkplek. Zo willen we problemen voor hen helpen voorkomen. Want ook hackers zitten in deze periode niet stil. Integendeel zelfs.”

Oostindie en Ikelaar zien dat bedrijven hun mobiele strategie langzaam maar zeker beter op orde krijgen. Ikelaar: “Toen ik hier ruim zes jaar geleden begon, wisten veel bedrijven niet wat MDM was. En als dat wel zo was, zagen ze het meer als een soort ‘nice to have’. Nu wordt het steeds meer gezien als noodzakelijk. Bedrijven beseffen dat security verder gaat dan alleen de vier muren van hun kantoor. Die bewustwording komt langzaam op gang.” Maar er is ook nog wel een weg te gaan, geeft Oostindie aan. “Bedrijven weten dat ze iets met hun desktops en laptops moeten doen, maar devices zoals smartphones, ruggedized devices en single purpose devices worden toch nog vaak vergeten. Ik kom nog steeds grote multinationals tegen die geen oplossing hebben om hun mobiele devices te beheren. Daarnaast hebben bedrijven vaak niet goed in beeld hoeveel mobiele devices er in hun organisatie worden ingezet en waarvoor ze worden gebruikt. Ook kennen ze de gevaren van mobiele dreigingen vaak niet goed genoeg.”

Geen wachtwoorden

MobileIron doet meer dan alleen UEM. Het gaat ook de strijd aan met het wachtwoord. Oostindie: “Authenticatie en autorisatie is heel belangrijk voor ons. Een onderdeel daarvan is onze Zero Sign-On-oplossing.” Wachtwoorden worden daarbij overbodig, vertelt hij, en dat is een goede zaak. “Wachtwoorden zijn bij organisaties nog altijd het grootste risico voor beveiligingsproblemen. We zien ze bij bedrijven nog steeds op Post-its staan, of op een pagina achterin een notitieblokje. De mobiele telefoon zal steeds vaker een verlengstuk van onze identiteit worden en daarmee wachtwoorden gaan vervangen, zoals dit ook in de consumentenmarkt al het geval is voor bijvoorbeeld applicaties van banken. Een vingerafdruk of gezichtsherkenning zorgen dan voor de extra beveiliging.”
Als het om authenticatie en autorisatie gaat lopen bedrijven vaak een stapje achter, vindt hij. “Ze zijn al heel blij met Single Sign-On en Multi-Factor Authentication, maar het tijdperk van ‘geen wachtwoorden’ is geen toekomstmuziek, maar nu al mogelijk.”

Terug naar nieuws overzicht