Wouter Hoeffnagel - 19 mei 2020

Datalek bij easyJet treft negen miljoen klanten

Vliegmaatschappij easyJet is getroffen door een datalek. E-mailadressen en reisgegevens van negen miljoen klanten zijn buitgemaakt. Ook creditcardgegevens van 2.208 klanten zijn gestolen.

Het datalek is door easyJet zelf bekend gemaakt in een verklaring, dat spreekt over een 'aanval uit een zeer geavanceerde bron'. Hoe de aanval is uitgevoerd is niet bekend. Wie achter de datadiefstal zit is onduidelijk. Forensisch experts zijn ingeschakeld om het datalek te onderzoeken. Ook zijn de Britse autoriteiten ingelicht door easyJet.

Het is niet duidelijk of Nederlanders getroffen zijn door het datalek. Een woordvoerder van easyJet zegt tegen NU.nl dat dit momenteel wordt onderzocht.

Getroffen klanten worden door de vliegmaatschappij op de hoogte gesteld. Het bedrijf adviseert klanten waakzaam te zijn voor phishing. In het specifiek gaat het dan ok communicatie die afkomstig lijkt te zijn van easyJet of easyJet Holidays.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!