Het voortbestaan van ICT-dienstverleners

Hans Spuijbroek (foto), Business partner development bij EGP

Het voortbestaan van ICT-dienstverleners

26-05-2020

Het voortbestaan van ICT-dienstverleners

Vooral in de eerste weken van de corona-crisis hebben veel MSP’s drukte ondervonden om hun klanten te ondersteunen bij het opzetten van remote access- en thuiswerk-oplossingen. De eerste weken van de lockdown hebben bij veel IT-dienstverleners ook een schrikreactie teweeggebracht. Komt de economie knarsend tot stilstand of zijn er (nieuwe) kansen om eindklanten van dienst te zijn?

Nieuw normaal?
Nu we met z’n allen erover denken om voorzichtig de oude gewoontes weer op te pakken, is er misschien sprake van een ‘nieuw normaal’. Willen wij terug naar de regelmaat van de file en op kantoor werken? Of gaan we met het RIVM meedenken en naar een nieuwe, geïntegreerde zakelijke-thuiswerkplek?

Minder kansen in de markt?
Wat we van deze crisis lijken te leren, is dat de economie zomaar kan instorten. Wanneer je te maken hebt met veel concurrentie schuilt daarin een reëel risico. Concurrentie leidt tot prijsdiscussies met klanten en dus marge-erosie. En dan lijkt het alsof er minder kansen in de markt zijn. Aan de andere kant: als je écht iets te bieden hebt, dan zullen je klanten eerder bij je terug komen én langer bij je blijven.

Inkomen op basis van abonnementen
MSP’s die leven van projectmatige inkomsten, lopen het risico te maken te krijgen met een terugval van deze projecten. Een stabiele inkomstenbasis daarentegen, zorgt voor rust en voorkomt paniek. Die MSP’s die een inkomen hebben opgebouwd op basis van abonnementen, hebben de eerste periode van de lockdown dan ook goed doorstaan.

Perspectief voor de MSP
De tijd van het nieuwe normaal biedt ook aanleiding om met je klant in gesprek te blijven over wat hij nu en in de toekomst nodig heeft. Moet hij innoveren, moet hij bezuinigen, heeft hij behoefte aan continuïteit of groeit hij hard omdat deze tijd van crisis hem juist wind in de rug geeft?

De MSP is een adviseur in goede en slechte tijden en weet precies dát te adviseren waar zijn klant écht mee geholpen is.
Je moet echter wel gelegenheid hebben om met een klant aan tafel te zitten, ook op momenten dat er geen technische issues zijn. Want het zijn juist de technische issues die te veel tijd vergen waardoor een ander gespreksonderwerp met de klant op de achtergrond komt.

Als de MSP zich verzekerd weet van de stabiliteit van cloud infrastructuur dan kan hij zich ook met een gerust hart richten op zijn klant.

Inkoop van clouddiensten biedt voorspelbaarheid, schaalbaarheid en continuïteit, zowel bij groei als bij krimp (lees: bezuiniging).

Wanneer je kennis en relevant advies levert aan je klanten onderscheid je je in de markt van concurrenten die voornamelijk bezig zijn met de ICT omgeving technisch in de lucht te houden.

De MSP’er als eerste en enige aanspreekpunt
Met duurzame oplossingen kun je je onderscheiden. Als je je klanten voorziet van meerdere, relevante diensten, dan weten de eindgebruikers ook waarom ze jou als lokale MSP moeten bellen. Zij hebben niet meer te maken met een versnippering van leveranciers; jij bent hun eerste en enige aanspreekpunt geworden. Kortom, de MSP als ‘spin in het web’.

Samen maakt beter

Bij EGP investeren we in MSP’s onder het motto ‘Samen maakt beter’.
Onze kennis delen we graag.

Door: Hans Spuijbroek (foto), Business partner development bij EGP

Terug naar nieuws overzicht

Tags

msp