Witold Kepinski - 08 juni 2020

Printing verkoop in Europa stijgt door lockdown

Een piek in de vraag naar consumentenprinters tijdens Covid-19-lockdowns heeft de totale verkoop via Europese distributeurs in de eerste 18 weken van 2020 met 2,2% op jaarbasis doen groeien, volgens CONTEXT, een Brits IT-marktinformatiebedrijf. De verkoop van het aantal printers Nederland daalde met drie procent, maar de omzet nam met 1,4 procent toe.

"Uit de meest recente gegevens blijkt dat printers, hoewel niet zo essentieel voor thuiswerken en studeren als producten als computers en headsets, in maart en april populairder werden, omdat huishoudens de waarde begonnen in te zien van een apparaat in een tijd van massaschool en kantoor sluitingen”, aldus Antonio Talia, hoofd bedrijfsanalist bij CONTEXT.

De verkoop van consumenteneenheden in heel Europa steeg met 72% op jaarbasis in week 14 (eindigend op 5 april) en met 52% in week 12 (eindigend op 22 maart).

Hoewel de etailer-kanalen voor consumenten en detailhandelaren hun aankopen in het eerste kwartaal van 2020 versnelden vanwege bezorgdheid over de instabiliteit van de aanvoer, daalden de inkomsten met -10,6% op jaarbasis. Dit kwam door dalende ASP's en een grotere focus op consumentenproducten (goedkopere instapmodellen en midrange modellen) dan in dezelfde periode vorig jaar. Consumentenprinters domineerden zelfs de eerste 18 weken van 2020, waren goed voor 64% van de omzet en groeiden met + 11,7%, terwijl de verkoop per eenheid in het bedrijfssegment sterk daalde met -14,4%.

Brother printers meest in trek

Brother (+ 33%), Canon (+ 18%), HP (+ 17%) en Epson (+ 11%) zagen daardoor een aanzienlijke omzetstijging op jaarbasis in de consumentenruimte, hoewel de meeste merken hiervan profiteerden, terwijl in de commerciële ruimte zagen slechts vier leveranciers een groei met dubbele cijfers: Brother (+ 17%), Canon (+ 16%), Xerox (+ 14%) en Epson (+ 10%).

Inkjet MFP's en SFP's waren de winnaars: Europese distributeurs verkochten in bijna elke week meer van deze modellen dan op hetzelfde moment in 2019. Een tekort aan consumentenprinters dwong ook veel kopers om zakelijke inkjet instapmodellen MFP's te kopen, wat de omzet opdreef.

De totale verkoop van inkjet producten is jaar op jaar met 30% gestegen, deels als gevolg van inkttankmodellen die aantrekkelijk zijn voor consumenten die op zoek zijn naar duurzamere huishoudelijke artikelen.

Laserprinters hebben tot dusver een minder succesvol jaar achter de rug, waarbij noch het zakelijke, noch het consumentensegment overeenkwam met de prestaties van 2019. De totale verkoop tijdens de eerste 18 weken van 2020 daalde met -7,2% op jaarbasis (en de omzet met -17,5%), voornamelijk als gevolg van een dalende zakelijke vraag. De verkoop van laser-MFP's gericht op consumenten groeide echter met + 29%, voornamelijk dankzij goedkopere modellen tot € 150.

“Het verhaal in elk van de grote West-Europese landen was iets anders en het weerspiegelt verschillen in de timing en de aard van de maatregelen die door de regeringen zijn genomen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Alleen Spanje boekte een verkoop per eenheid en een omzetgroei, waarbij de meeste landen een dalende omzet lieten zien, zelfs toen de volume-omzet toenam.

Hoewel er geen tekenen van recessie zijn, kan een langdurige lockdown in heel Europa leveranciers en distributeurs met een overmatige voorraad achterlaten, vooral zakelijke laserprinters ”, zei Antonio.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!