Witold Kepinski - 08 juni 2020

Sterke vraag naar elektrische auto in Europa

Sterke vraag naar elektrische auto in Europa image

De leveringen van nieuwe auto's zijn in Europa in Q1 2020 met 26% gedaald in vergelijking met Q1 2019. Er zijn ongeveer 3 miljoen nieuwe auto's geleverd, een daling met een miljoen sinds Q1 2019. Maar tegelijkertijd is de Europese markt voor elektrische voertuigen (EV's) en stekker- in hybride elektrische voertuigen (PHEV's) met 72% gegroeid tot meer dan 7% (218.000) van alle geleverde nieuwe auto's. Dit meldt onderzoeksbureau Canalys.

Een domino-effect van aan COVID-19 gerelateerde maatregelen heeft de auto verkopen in het eerste kwartaal van 2020 in een paar weken tijd verwoest. Toen in delen van Azië lockdowns van kracht werden, droogde het aanbod van belangrijke componenten op. Toen stopte de autoproductie over de hele wereld, werden dealers en showrooms gesloten en daalde het autogebruik tot een absoluut minimum.

"De indrukwekkende EV-resultaten hadden nog beter gekund", zegt Chris Jones, Chief Analyst voor de autosector bij Canalys. “De vraag naar elektrische voertuigen overtrof het aanbod en er zijn lange wachtlijsten en doorlooptijden voor nieuwe spraakmakende elektrische voertuigen. Sommige OEM's in de auto-industrie moesten de lanceringen uitstellen en sommige hielden zelfs oudere elektrische voertuigen op de markt om aan de vraag te voldoen - de VW e-Golf had een recordverkoopkwartaal in Europa. Overheidsstimulansen en inruilregelingen zullen aanzienlijke kortingen op nieuwe elektrische voertuigen betekenen - allemaal goed nieuws nu de dealers opnieuw opengaan en de markt weer op gang komt."

Het aanbod aan voertuigen is in Europa aanzienlijk verbeterd. Er zijn momenteel meer dan 75 EV's en PHEV's modeleen beschikbaar in Europa, en er komen er nog meer aan. De Tesla Model 3 leidde verkoop met meer dan 20.000 leveringen in Q1, terwijl de meest succesvolle van de nieuw gelanceerde modellen de Peugeot e-208 was. "Veel populaire compacte auto's in Europa, zoals de 208, zullen in 2020 een EV-variant hebben. Deze bekendheid zal de verkoop stimuleren."

Ondanks dat de lockdowns pas in de laatste weken van het eerste kwartaal in het grootste deel van Europa plaatsvonden, daalde het aantal nieuwe auto's met maar liefst 26%. Slechts 3 miljoen auto's werden afgeleverd, een daling van een miljoen ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De stijging van de werkloosheid, de economische onzekerheid en de voortdurende vergrendeling en reisbeperkingen, zoals besproken door Canalys in april, maken 2020 tot een bijzonder moeilijk jaar voor de automobielindustrie industrie.

Meer rijhulptechnologie

Er waren positieve punten in de richting van veiligere wegen. Bijna 490.000 nieuwe auto's, goed voor 16% van de leveringen in Q1 2020 in Europa, hadden rijhulpsystemen van niveau 2. Rijsystemen van niveau 2 gebruiken een reeks sensoren en camera's en zijn, samen met andere rijhulpfuncties, bedoeld om een comfortabelere, veiligere rijervaring te bieden.

De systemen houden een voertuig op zijn rijstrook (door stuurondersteuning toe te passen) en houden een veilige afstand tot het voertuig ervoor (door te accelereren en te remmen). “Rijsystemen van niveau 2 zijn niet langer beperkt tot premium auto's. 23 automerken, waaronder veel reguliere merken, nemen de functie nu op als beschikbare optie of als standaardfunctie in hun nieuwe auto's in Europa”, aldus Jones. “We zien nu duidelijke segmentatie in de beschikbare systemen. De nieuwste, geavanceerdere systemen bieden een verbeterd 360 graden zicht op de omgeving van een auto, kunnen anticiperen op aankomende snelheidsveranderingen, kunnen inhalen mogelijk maken en kunnen voelen wanneer de handen niet aan het stuur zitten."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!