Witold Kepinski - 15 juni 2020

Canalys belicht security leveranciers die goed zijn voor channel partners

Canalys belicht security leveranciers die goed zijn voor channel partners image

Zeven leveranciers van cyberbeveiliging hebben de Champion-status behaald in de Canalys Cybersecurity Leadership Matrix 2020 . Cisco, ESET, Fortinet en Palo Alto Networks hebben hun posities als kampioenen in de editie van 2020 opnieuw bevestigd en worden vergezeld door Juniper Networks, Kaspersky en Trend Micro.

Alle zeven kampioenen hebben een significant positief partnersentiment gewonnen, aldus Canalys-onderzoek. Deze bedrijven blijven verbeteringen aanbrengen aan processen om de eenvoud te vergroten en hebben zich gecommitteerd aan het vergroten van de inkomsten via het kanaal.

De totale markt voor cyberbeveiliging groeide sterk in 2019, een stijging van 12% volgens schattingen van Canalys. "De snelle toename van werken op afstand als gevolg van de COVID-19-pandemie zorgde voor een aanzienlijke verhoging van de beveiligingsuitgaven in het eerste kwartaal van 2020, vooral op het gebied van eindpunt- en cloudbeveiliging, VPN-toegang en identiteitstoegangsbeheer, aangezien bedrijven zich haastten om werknemers te beveiligen", aldus Canalys Chief Analyst, Matthew Ball. "Nieuwe beveiligingsuitdagingen blijven zich voordoen, ook al keren organisaties terug naar kantoren over de hele wereld, een aanzienlijk aantal mensen zal op afstand blijven werken."

Cisco heeft een toppositie op het gebied van beveiligingsmarktaandeel en een voortdurende strategische focus op managed services. Het heeft speciale middelen toegewezen om partners te helpen bij het bouwen van hun eigen beheerde beveiligingsservices en de lancering van SecureX zal MSP-activiteiten helpen stimuleren door een uniform beeld te bieden over het hele portfolio.

ESET werd door partners hoog gewaardeerd vanwege het gemak van zakendoen. Het bleef zich concentreren op internationale expansie en lanceerde een nieuwe MSP-activeringsmodule. Het bevatte feedback van lokale partnerraden over product roadmap-technologieën en klantbehoeften.

Fortinet bood partnerspecialisaties aan op belangrijke gebieden om door partners geleide inkomsten bij nieuwe en bestaande klanten te stimuleren. De recente overname van enSilo en CyberSponse zal worden geïntegreerd met de Security Fabric-architectuur, wat zal leiden tot nog meer partnerkansen.

Juniper Networks heeft in 2019 enorm geïnvesteerd in beveiliging met de lancering van de Connected Security-strategie. Het speciale MSP-cloudprogramma zal in 2020 worden uitgebreid.

Kaspersky bleef investeren in haar partnerprogramma en partnerportals door nieuwe factureringsmodellen en toegewijde ondersteuningsteams voor MSP's aan te bieden. Het was gericht op MSP-rekrutering en -integraties met belangrijke RMM- en PSA-platforms.

Palo Alto Networks was een van de snelstgroeiende top vijf leveranciers van cyberbeveiliging in 2019 en behaalde consistent hoge partnerbeoordelingen. Haar strategie om haar bedrijfsfocus te diversifiëren, vond weerklank bij partners. Het bleef investeren in MSP's en CSSP's.

Trend Micro verhoogde zijn investering in zijn channel-first-strategie in 2019 en in 2020 en hielp de groei van MSP via gezamenlijk beheerde services en SOCaaS. De lancering van het Cloud One-platform dit jaar zal SaaS-activiteiten in zijn hele portfolio stimuleren.

Andere toonaangevende leveranciers vallen in drie categorieën: Growers, Contenders en Stragglers (achterblijvers).

Growers: Bitdefender, Check Point, Malwarebytes, WatchGuard en Zscaler hebben investeringen in het kanaal gedaan die de perceptie van partners de afgelopen 12 maanden hebben verbeterd. Leveranciers in deze groep gebruikten verschillende benaderingen, zoals het lanceren van nieuwe partnerprogramma's, fusies en overnames, verhoogde MSP-focus en het ontwikkelen van cloudgerichte bedrijven om een sterke groei te behouden.

Contenders (Kanshebbers): Sophos en SonicWall worden nog steeds hoog gewaardeerd door partners, maar hebben de afgelopen 12 maanden met enkele uitdagingen te maken gehad, hetzij in marktprestaties of in dalende sentimenten van kanalen. Hun strategieën kunnen potentieel marktaandeel winnen, maar er zijn belangrijke uitdagingen die moeten worden overwonnen.

Stragglers (Achterblijvers): Symantec, IBM en McAfee hebben een lager sentiment bij channelpartners dan hun concullega’s. Leveranciers in deze groep presteerden slechter dan het marktgemiddelde en partners hebben ze lager beoordeeld dan vorig jaar. Statistieken zoals leadgeneratie en marketingactiviteiten, het genereren van groei door service en ondersteuning en effectiviteit in hun accountbeheer werden door partners het laagst beoordeeld.

De rest van het jaar zullen de uitgaven voor cyberbeveiliging vertragen, omdat de zwaar getroffen industrieën worstelen met bezuinigingen en grote vertragingen bij projecten. “Leveranciers maken al plannen om klanten en het kanaal te ondersteunen door gratis licentie-uitbreidingen en financiële voordelen aan te bieden. Het kanaal speelt in deze situatie een sleutelrol door klanten te ondersteunen en te managen. Leveranciers die partners ondersteunen en in staat stellen, zullen de komende 12 maanden het beste geplaatst zijn om snel in te spelen op de behoeften van de klant, ”aldus Ketaki Borade, Canalys Research Analyst.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!