FlexIT: Circulaire IT gaat door transformatie door COVID-19

Leon Timmermans - FlexIT

16-06-2020 | door: Anne van den Berg

FlexIT: Circulaire IT gaat door transformatie door COVID-19

‘Innovatie nemen we heel serieus’, vertelt Leon Timmermans, CEO van FlexIT Distribution. ‘Iedereen binnen onze organisatie nodigen we uit om mee te denken over de kansen in de markt. Daarom zijn we nu slagvaardig.’ Eigenlijk liep FlexIT al vooruit op de zaken: het bedrijf zette begin 2020 volledig in op circulaire IT-hardware en nu geen nieuwe producten meer uit China komen, kiezen bedrijven massaal voor circulair.

De bedrijven achter FlexIT Distribution zijn al ruim 20 jaar actief in de markt en hebben in die tijd ervaring opgedaan met circulariteit: het terugbrengen van IT-hardware in de keten. Maar dat gebeurde nog op een kleine schaal en na een aantal overnames en fusies werd vorig jaar besloten om verder te gaan onder één naam en met één missie: het minimaliseren van de footprint op de aarde om een gezonde aarde achter te laten voor onze kinderen.

Meedenken over de richting van het bedrijf
Iedereen binnen FlexIT Distribution moet zich comfortabel voelen om mee te denken over de richting van het bedrijf, vertelt Timmermans. ‘We organiseren webinars om iedereen te laten meedenken en de slagkracht is ook echt voelbaar. We hebben met z’n allen vol vertrouwen gekozen voor circulair en het is zo mooi om terug te geven dat onze gezamenlijke inspanningen zich terugverdienen.’

Eerlijk gezegd had Timmermans verwacht dat het nog twee tot drie jaar zou duren voordat bedrijven overtuigd zouden raken van circulair. ‘De overheid vraagt circulair al aan via tenders, maar in de commerciële markt was het nog geen gemeengoed. Alleen nu de overheid van ons verlangt dat we thuiswerken en bedrijven thuiswerkplekken moeten gaan inrichten, terwijl productie in China is stilgevallen, is de vraag om circulaire producten groter dan ooit.’

Gericht op functionele eisen
De vraag vanuit de markt, die overigens bij FlexIT Distribution binnenkomt via partners, is nu veel meer gericht op functionele eisen. Dat de vraag opgekomen is vanuit een noodzaak, betekent niet dat bedrijven na COVID-19 ineens weer voor het nieuwste van het nieuwste kiezen. ‘Je ziet dat bedrijven niet meer alleen willen reageren op de regels vanuit de overheid, maar zichzelf de vraag stellen: wil ik iedereen elke dag naar kantoor laten rijden?’

‘We hebben die gesprekken ook intern, want we zien productiviteit en de werk-privébalans vooruitgaan. Natuurlijk, onze medewerkers kunnen nu niet anders en je moet zeker zoeken naar een balans. Maar als je ziet hoe kwetsbaar de mens en de economie zijn, dan moeten bestuurders hierover nadenken. Zeker als je de positieve invloed van deze situatie op het milieu bekijkt. Dat kunnen we niet ontkennen.’

Niet meer terug naar de oude situatie

Timmermans spreekt niet alleen uit zijn eigen overtuiging, hij spreekt regelmatig met partners en eindklanten die hem vertellen dat ze niet meer terug willen naar de oude situatie. Dat ze niet meer terug willen naar ‘alles nieuw’. Zeker als ze de rekensom maken dat het inrichten van goede thuiswerkplekken vaak minder kost dan reiskostenvergoeding voor vijf dagen in de week.

Om bedrijven te ondersteunen in hun keuze voor refurbished IT-hardware, zoals volledig gerevitaliseerde pc’s, laptops of smartphones, ontwikkelt FlexIT Distribution een productinformatiedatabase voor deze producten. ‘Als je het type-nummer van nieuwe producten invoert in Google, dan zie je gelijk alle details, maar bij refurbished is tachtig procent niet meer hetzelfde als toen het bij de leverancier van de band rolde.’

Precies weten wat je krijgt
De database ondersteunt de klantvraag om een selectie te kunnen maken op basis van functionaliteiten. Toch is de buitenkant ook belangrijk. ‘Als een krasje te zien is op een PC die onder het bureau staat, dan is dat minder hinderlijk dan op een laptop die altijd op tafel staat. Daarom is grading, het indelen van een product op de staat, heel belangrijk: de gebruiker moet precies weten wat hij krijgt.’

Als bedrijven niet kunnen of willen investeren in vaste werkplekken voor medewerkers thuis, dan biedt FlexIT nog een andere optie: verhuur. ‘Oorspronkelijk wordt tachtig procent verhuurd aan evenementenorganisaties. Maar sinds COVID-19 is die markt volledig weggevallen. Toch is vrijwel onze gehele voorraad verhuurd, want toen regeringen in Europa de quarantaine afkondigden, stond alles binnen drie dagen weer buiten voor thuiswerkplekken.’

De rol van de overheid
Hoewel bedrijven niet afhankelijk willen zijn van de maatregelen van de overheid, denkt Timmermans toch dat de overheid een rol kan spelen in het stimuleren van thuiswerken. ‘Er is jarenlang getracht om woon-werkverkeer te ontmoedigen met bijtellingen bijvoorbeeld. Maar het zou mooi zijn als ze bedrijven positief stimuleren, bijvoorbeeld in het realiseren van thuiswerkplekken.’

Timmermans wordt zelf vrijwel elke dag positief verrast door het verantwoordelijkheidsgevoel dat zijn medewerkers laten zien. ‘We werken nu veel meer met output, we rekenen niet af op hoeveel uur een medewerker achter zijn computer heeft gezeten. We verbergen onze kinderen niet, het is nu een gegeven dat ze onderdeel zijn van de werkomgeving, maar we zijn ook volwassen genoeg om af en toe ’s avonds een uurtje bij te werken.’

Voor de kinderen
Om de kinderen is het vooral te doen, aldus Timmermans: ‘We willen een betere wereld achterlaten voor onze kinderen. Daar selecteer ik mijn team op, en onze partners en klanten reageren daar heel goed op. We zijn geen bomenknuffelaars, we verdienen ook geld, maar dat kan ook vanuit je hart. We hebben inmiddels een serieuze omvang en dragen zo met z’n allen bij aan het minimaliseren van de footprint op de aarde.’

Auteur: Anne van den Berg

Terug naar nieuws overzicht
Hardware