Arrow Electronics wil de haas van de marathonloper zijn

Arrow Electronics wil de haas van de marathonloper zijn

Bart van Rheenen, managing director Arrows enterprise computing solutions business Benelux

18-06-2020 | door: Johan van Leeuwen

Arrow Electronics wil de haas van de marathonloper zijn

Als je Bart van Rheenen, de managing director van Arrows enterprise computing solutions business in de Benelux, vraagt naar de toekomst van technologie, dan is hij in zijn element. Hij loopt als persoon graag voorop. “Dat zit in mijn karakter. Ik ben van nature ongeduldig. Soms is dat onhandig, maar in deze tijd en bij dit bedrijf komt het vaak goed van pas.”

Samen met zijn collega’s van Arrow Components volgt hij op de voet wat er overal op technologiegebied gebeurt. “Dat is voor ons dagelijkse routine. Arrow Electronics is leverancier van zowel chips als van software, dus we zien aan beide kanten de specifieke vragen die er zijn en ook waar de technologiestromen op dit moment naartoe gaan. We kijken bijvoorbeeld over de schutting mee naar de markt van elektronische componenten en zien welke technologieën de leveranciers van componenten toe gaan passen. We zijn, met die informatie in ons hoofd, steeds bezig met de vraag wanneer we het in oplossingen naar de markt kunnen brengen.”

Want uiteindelijk is dat natuurlijk de hamvraag: hoe gaat het naar de markt toe. Van Rheenen verwijst naar het boek ‘The Big Nine’ van Amy Webb, futurist en directeur van het Future Today Institute. Dat boek gaat onder meer over de groeiende invloed van de negen tech-bedrijven Google, IBM, Microsoft, Amazon, Facebook, Apple, Alibaba, Baidu en Tencent. “Als je daarnaar kijkt, dan is er natuurlijk wel iets aan de hand. Dat hele rijtje bedrijven veroorzaakt een disruptie. Niet alleen qua technologie, maar vooral ook qua go-to-market.”

Vertalen
En precies daartussenin bevindt Arrow Electronics zich als wereldwijde technologieleverancier. Het gaat er voor het bedrijf niet per se om wat er technisch allemaal mogelijk is, maar vooral hoe je het vertaalt naar oplossingen. “Als het om bijvoorbeeld security gaat, dan zijn er veel nieuwe technologieën met onder andere Artificial Intelligence. Maar voor ons gaat het niet zozeer om die mogelijkheden, maar om de vraag hoe eindklanten en partners daar op in moeten spelen. Hoe ga je het afnemen? Zo worden services steeds belangrijker voor ons. Samen met partners bouwen we oplossingen om technologie op een goede manier te distribueren en te consumeren. We brengen leveranciers bij elkaar, ontwerpen producten en denken na over de go-to-market en de implementatie. Daarmee combineren we heel veel van onze activiteiten.”
“We willen partners helpen om een rol te blijven spelen in de hele disruptie”, geeft hij aan. “De eindklant weet ook echt wel dat hij technologie uit de cloud moet halen. Maar als hij twintig functies uit de cloud haalt, wordt dat qua inkoop heel complex. Daar hebben partners een rol en wij helpen daarbij.”

Op de achtergrond
Arrow Electronics heeft de bedrijfsvisie 'Five Years Out'. Het streeft ernaar voorop te lopen in de evolutie van technologie en zoekt naar manieren om de ontwikkelingen te helpen evolueren. Die rol is er een die zich vooral op de achtergrond afspeelt. Van Rheenen: “Voor zowel onze partners als voor de leveranciers zijn we als het ware de haas voor de marathonloper. We kennen de omstandigheden en de route, we weten op welke risico’s en gevaren ze moeten letten en helpen met het aangeven van het juiste tempo. Na een succesvolle marathon krijgt de loper alle lof en dat vinden wij prima.”

Het juiste tempo is daarbij belangrijk. “Je moet er een bepaalde handigheid in vinden om als organisatie iets nieuws te doen zonder het oude meteen allemaal overboord te gooien. Maar te gehecht zijn aan het oude is ook niet goed. Je hebt daarvoor een bepaalde cultuur nodig. Wij hebben een verzameling van mensen die nieuwe dingen leuk vinden en die dat uit willen zoeken. Door onze relaties met honderden leveranciers over de hele wereld hebben we bovendien zicht op hun roadmaps. We kennen hun nieuwe producten ruim voordat ze op de markt worden gebracht. Dat we wereldwijd aanwezig zijn is ook een voordeel, het biedt veel inzicht.”

AI
Van Rheenen ziet veel potentie in AI (Artificial Intelligence). “Net als vorig jaar begint ook het laatste Tech Trends Rapport met een blik op kunstmatige intelligentietrends. Dat is niet voor niets. Samen met aangrenzende technologieën als IoT (Internet of Things, red.) en Edge Computing, waar we ook sterk op inzetten, gaat AI alleen nog maar belangrijker worden. Onder meer in de securitybranche.”

Van Rheenen ziet op dat vlak voor Arrow een verbindende rol. “Wij brengen de toonaangevende leveranciers bij elkaar en combineren hun aanbod met onze eigen diensten om zo end-to-end oplossingen te leveren.” Want AI is geen toekomstmuziek, maar onderdeel van de wereld van vandaag de dag, verzekert hij. “We gebruiken zelf al veel AI-technologie en daardoor zitten we dicht op het vuur en weten we wat er speelt. Je ziet het tegenwoordig eigenlijk al op heel veel plekken terug. Het kan elke oplossing sneller, slimmer en efficiënter maken. We hebben behoorlijk veel AI-lijnen, onder andere van IBM. Ook hebben we kort geleden een overeenkomst gesloten met Getvisibility, een AI-securitytool. Het zit ook volledig in ons cloudplatform ArrowSphere verwerkt. Klanten krijgen inzicht in hun verbruik en het platform geeft ze geautomatiseerd advies over bijvoorbeeld het aanpassen van een contract.” Arrow organiseert ook AI-activiteiten. “Vorig jaar zijn we gestart met een AI Experience Tour in verschillende Europese steden.”

In de toekomst blijven partners belangrijk en worden ze alleen nog maar belangrijker, voorspelt Van Rheenen. “Cloud is niet zo simpel. Het leveren van een virtuele server is eigenlijk lastiger dan van een fysieke server. Iets verkopen wat je niet ziet en in zo’n geval voor de klant een vertaalslag maken tussen wat hij betaalt en wat hij ervoor krijgt, is altijd een uitdaging. En daardoor blijft de partner dus cruciaal.”

Terug naar nieuws overzicht