Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt

19-06-2020 | door: Redactie

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt

De daling op jaarbasis van de mobiele dienstenomzet op de Nederlandse telecommarkt bleef met 1,4 procent in het eerste kwartaal van 2020 beperkt van aard. Het is ongeveer de helft van de procentuele omzetdaling in de voorgaande kwartalen. Sterke groei bij T-Mobile compenseerde lagere omzetten bij KPN en Vodafone, aldus een nieuwe studie van Telecompaper. Het marktonderzoeksbureau verwacht over heel 2020 een sterkere daling door de economische impact van de coronacrisis.

De omzet uit mobiele diensten kwam volgens het kwartaalrapport Dutch Mobile Operators uit op 903 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2020. Vodafone incasseerde de grootste klap, met een omzetdaling van 5,1 procent. De omzet van KPN daalde jaar-op-jaar met 4,4 procent. T-Mobile presteerde bovengemiddeld en zag de omzet met 6,9 procent groeien. Dat had de operator te danken aan een sterke stijging van klantenaantallen bij zowel de consumenten- als zakelijke tak.

KPN blijft marktleider

KPN behoudt zijn marktleiderschap met een omzetaandeel van bijna 39 procent in het eerste kwartaal. Dat is wel 1 procentpunt minder dan in dezelfde periode van 2019. T-Mobile heeft juist jaar-op-jaar twee procentpunten aan marktaandeel gewonnen en komt uit op 31,2 procent. Daarmee heeft het zijn positie als tweede operator in omzetaandeel versterkt. Vodafone zakte licht naar 30 procent.

"T-Mobile blijft dominant op het gebied van klantengroei," stelt research analist Alejandra van de Roer van Telecompaper. "De operator was goed voor 40 procent van de netto groei in postpaid-klanten." Volgens de auteur van het DMO-rapport brengt deze groei wel zijn eigen dilemma's met zich mee. "De postpaid-ARPU van T-Mobile is de laagste in de markt en blijft elk kwartaal dalen."

Beperkte impact coronacrisis in Q1

De uitbreek van het coronavirus had een beperkte invloed op de mobiele markt in het eerste kwartaal. Telecompaper verwacht een grotere impact in de rest van het jaar. Vooral het zakelijke segment zal last krijgen van de economische recessie. Dit uit zich in een neerwaartse druk op de omzet.

Andere factoren die aan de neerwaartse druk bijdragen, zijn: lagere roaming- en buiten-de-bundel omzet, een groei in het aantal wanbetalers en faillissementen, toenemend gebruik van OTT-diensten en ‘democratisering’ in de enterprisemarkt. Over heel 2020 zal de Nederlandse markt voor mobiele telecomdiensten naar verwachting met zo’n 4 procent dalen tot 3,55 miljard euro.

Terug naar nieuws overzicht
Mobility