Impact van COVID-19 op innovatie in telecomsector beperkt

26-06-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

Impact van COVID-19 op innovatie in telecomsector beperkt

De telecomsector ervaart relatief weinig hinder van de COVID-19 crisis. Zo is er geen bewijs dat innovatieprojecten van telecomproviders verstoord worden door het coronavirus. De crisis onderstreept juist het belang van digitale transformatie, meldt data- en analyticsbedrijf GlobalData. De korte- tot middellange vooruitzichten voor innovaties vanuit telecomproviders zijn dan ook goed en mogelijk zelfs verbeterd.

Innovatieprojecten die telecomproviders uitvoeren zijn onder meer gericht op digitale transformatie, automatisering, big data, kunstmatige intelligentie (AI), softwarecentrische netwerken en cybersecurity. Deze projecten staan niet voor dezelfde uitdagingen als sommige andere onderdelen van de business. De DevOps engine waarvan deze projecten gebruik maken sluit goed aan bij thuiswerken. Daarnaast zijn veel van deze projecten al relatief volwassen, met nauwkeurig uitgestippelde roadmaps. Ook zijn de projecten vaak gekoppeld aan transformatiedoelstellingen van de business.

Projecten op microniveau herprioriteren

Telco’s herprioriteren tegelijkertijd innovatieprojecten op microniveau. Het gaat om zowel projecten gericht op consumenten als projecten gericht op bedrijven. GlobalData verwacht dat dit de grootste impact heeft op innovatiestrategieën van telecomproviders. In veel gevallen is dit toe te schrijven aan veranderingen in de markt veroorzaakt door lockdownmaatregelen. Een voorbeeld is Vodafone, dat onlangs besloot business surveillance-oplossingen uit zijn Internet of Things-portfolio eerder op de markt te brengen dan warmtedetectiecamera's voor gebouwen.

"Tot slot is er geen enkel bewijs voor een negatieve impact op innovatiepartnerships of -ecosystemen. Veel van de projecten die voor de crisis al gepland stonden zijn doorgegaan en ondanks de beperkingen van de crisis gelanceerd. De crisis zorgt voor een versnelde doelgerichtheid bij de partners nu de 'nieuwe normaal' kansen biedt die door de crisis meer focus krijgen", aldus Emma Mohr-McClune, Service Director bij GlobalData.

Terug naar nieuws overzicht