Noodzaak Internet Interpol groeit

Noodzaak Internet Interpol groeit

Eugene Kaspersky, CEO Kaspersky

01-07-2020 | door: Teus Molenaar

Noodzaak Internet Interpol groeit

Hij roept het al sinds 2003 en even leek het erop dat regeringsleiders wereldwijd het eens zijn met Eugene Kaspersky, CEO van de gelijknamige IT-beveiligingsonderneming: er is een soort Internet Interpol nodig. Maar de politici konden het uiteindelijk niet eens worden. Toch is internationale, georganiseerde cybermisdaadbestrijding harder nodig dan ooit, zegt Kaspersky in een videogesprek met Dutch IT-channel.

In 2011, tijdens een grote, internationale cyberspace conferentie in Londen, waren regeringsleiders het met elkaar eens: er is een orgaan nodig met de statuur van Interpol om kwaadwillenden op digitale netwerken op te sporen en te laten berechten. “Maar in de jaren erna hebben de politici het uiteindelijk toch laten afweten”, aldus een ontstemde Kaspersky. Vooral nu de pandemie heeft laten zien hoe afhankelijk we zijn van internet en andere digitale netwerken is volgens hem een eensgezind, wereldwijd optreden tegen cybercriminelen hard nodig. “Niet alleen werken veel meer mensen vanuit huis, we zien ook dat Internet of Things hard groeit en dat veel industriële toepassingen van netwerken gebruikmaken. Dat is een niet te stoppen ontwikkeling en tegelijkertijd een grote uitdaging voor de securitybranche om ervoor te zorgen dat zaken niet mislopen.”

Hij vertelt dat zijn medewerkers (Kaspersky telt zo’n 4000 personeelsleden en heeft een jaaromzet van 700 miljoen dollar) elke dag 300.000 nieuwe, kwaadaardige bestanden waarneemt, elke dag! “We zien dat in deze coronatijd de ontwikkelaars van dit soort code veel actiever zijn. Het overgrote deel van de code stelt trouwens niet veel voor; daar hebben wij en vergelijkbare bedrijven geen enkele moeite mee. Maar die jongens worden ouder, ze leren elke dag bij, komen met nieuwe technieken. Zij zijn de professionele cybercriminelen van de nabije toekomst. Daar moeten we nu rekening mee houden. Eigenlijk had de wereldgemeenschap dit vijftien jaar geleden al moeten regelen.”

Overigens groeit de groep van cybersecurityspecialisten ook. Neem Kaspersky: in 1981 begonnen als bedrijf dat antivirussoftware maakt en inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende ‘cybercrime fighter’. Het portfolio biedt niet alleen producten en diensten om kwaadwillenden een stap voor te zijn; de onderneming heeft ook aandacht voor de sociale aspecten van cybercrime, zoals het trainen van mensen om aanvallen (tegenwoordig vaak verpakt in email) te herkennen.

Uitdaging

Covid 19 heeft het bedrijf Kaspersky niet overvallen. “Toevallig waren wij al bezig om veel meer met elkaar op afstand samen te werken. Wij waren al voorbereid. En het gaat goed, maar ik moet wel zeggen dat het een uitdaging is om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen als de leden van de R&D-afdeling allemaal van huis uit werken. Maar, ook als deze crisis voorbij is, zullen wij en heel veel organisaties wereldwijd veel vaker op afstand blijven samenwerken. Natuurlijk komen er weer conferenties, tentoonstellingen en fysieke ontmoetingen. Toch heeft digitaal samenwerken op afstand voet aan de grond gekregen. Dat gaat niet meer weg.”

Dat betekent tegelijkertijd dat er veel meer aandacht nodig is voor IT-beveiliging. Spint Kaspersky garen bij de corona-crisis? “Ja en nee”, antwoordt de CEO. “Aan de ene kant verkopen we meer producten en abonnementen; aan de andere kant moeten we helaas vaststellen dat veel bedrijven het hoofd niet boven water kunnen houden en er dus uiteindelijk minder klanten zijn. Het is nu nog te vroeg om de balans op te maken, maar deze medaille heeft twee kanten.”

“Zie jij het voor je hoe de wereld kan blijven doordraaien zonder internet?”, vraagt hij retorisch. En Nederland neemt op dit vlak een bijzondere positie in. “Het land is vooruitstrevend op het gebied van IT-gebruik”, stelt Kaspersky; en daarom een belangrijke markt voor zijn bedrijf. Daarbij komt dat ongeveer zestig procent van alle internetverkeer wereldwijd via de Amsterdam Internet Exchange loopt.

Managed services

Kaspersky is vooral sterk in het MKB. “De grote ondernemingen hebben een eigen IT-afdeling, maar het MKB moet het vaak zonder stellen. Zij nemen steeds vaker managed services af; ook op het gebied van security. Ik zeg al jaren tegen onze partners dat zij hierop moeten inspelen. Wij bieden de producten, zij kunnen er diensten van maken. Met elkaar, wij als leverancier en onze partners vormen een ecosysteem. Als je daar geen onderdeel van uitmaakt, dan heeft jouw bedrijf geen toekomst.”

Daarbij zullen partners zich gaan specialiseren. “We zien dat Internet of Things opkomt, dat het aantal digitale, industriële toepassingen sterk groeit. Wij hebben hiervoor producten en diensten in ons portfolio, maar onze partners zullen de specifieke eigenschappen van dergelijke omgevingen in hun vingers moeten krijgen. Daar liggen veel kansen.”

Veel complexer

Kaspersky zit inmiddels al een kleine veertig jaar in de ‘security business’; hij is een eigenzinnige bestrijder van computervirussen. Kunnen biologen en medisch specialisten iets leren van de ridders tegen computervirussen? Eugene Kaspersky glimlacht als hij de vraag hoort. Het is eerder andersom, zegt hij. “Een biologisch virus, zoals corona, is zoveel malen complexer dan een digitaal virus. Wij kunnen 99,999 procent van de computervirussen geheel geautomatiseerd afvangen en onschadelijk maken, omdat computervirussen zo eenvoudig in elkaar steken. Zij kunnen nog niet eens in de schaduw staan van een biologisch virus.”

 

Terug naar nieuws overzicht
Future of Business Technology