Workday helpt klanten personeelsbestand te optimaliseren

Henry Barenholz

06-07-2020 | door: Redactie

Workday helpt klanten personeelsbestand te optimaliseren

Workday, leverancier van enterprise cloudapplicaties voor finance en human resources, maakt Workday People Analytics beschikbaar. Deze nieuwe toepassing van augmented analytics brengt de belangrijkste risico’s en kansen voor het personeel van een organisatie in kaart en presenteert deze in een makkelijk te begrijpen verhaalvorm. Dankzij deze inzichten zijn HR- en businessleiders in staat snel goed onderbouwde beslissingen te nemen over personeelsbeleid, ter ondersteuning van de bedrijfsresultaten.

Klanten van Workday kunnen Workday People Analytics samen met Workday Human Capital management (HCM) inzetten om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen en uitdagingen het hoofd te bieden die de pandemie met zich meebrengt. Tegelijk met de aankondiging van de beschikbaarheid van Workday People Analytics, lanceert Workday twee nieuwe oplossingen voor Workday People Experience, de medewerkersomgeving op basis van machine learning. De oplossingen helpen organisaties om de complexe uitdagingen aan te gaan die de nieuwe wereld van het werken met zich meebrengt.

Strategische HR-beslissingen
Workday People Analytics biedt bedrijven een diepgaand inzicht in het personeelsbestand. Dit helpt bedrijven succesvol te zijn in de huidige continu veranderende zakenwereld. De inzet van analytics voor personeelszaken wordt steeds meer beschouwd als een strategisch voordeel, maar de behoefte aan inzicht in het beschikbare talent is, door gebrek aan capaciteit of ervaring met analyses, vaak groter dan het HR-team kan leveren. Workday People Analytics helpt veelzeggende patronen in het personeelsbestand te ontdekken.

Workday People Analytics geeft automatisch inzicht in personeelskwesties met behulp van technologie die augmented analytics wordt genoemd. Augmented analytics gebruikt patroonherkenning om te zoeken naar belangrijke veranderingen die een mens misschien niet ziet, en grafische weergaven om verbanden tussen enorme datasets te laten zien. Machine learning algoritmen brengen de belangrijkste verschuivingen voor elke gebruiker in kaart. Dankzij natuurlijke taalgeneratie worden de cijfers en trends vervolgens in een eenvoudig en bruikbaar verhaal verklaard.

Om beter inzicht te geven in het persoonsbestand geeft Workday People Analytics automatisch inzicht in vijf aandachtsgebieden:

Organisatorische opbouw - Door indiensttredingen, functiewijzigingen en contractbeëindigingen vast te leggen, ontdekken klanten trends en verschuivingen in het personeelsbestand en de salariskosten. Veel bedrijven die bijvoorbeeld door de pandemie gedwongen worden om personeelslocaties te verplaatsen, kunnen door personeelskosten per regio en vestiging te analyseren, resources optimaliseren en mogelijkheden ontdekken om de kosten voor de aanpassing aan het ondernemingsplan te minimaliseren.

Behoud en verloop - Een dieper inzicht in waarom werknemers weggaan, geeft ook inzicht in wat beter gedaan kan worden om hen te behouden. Dit focuspunt laat de trends in het personeelsverloop zien die van invloed zijn op de algehele verloopcijfers. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld de onderdelen van de organisatie onderscheiden met het hoogste verlooppercentage, de aanleidingen daarvoor in kaart brengen en deze inzichten gebruiken om een sterkere behoudstrategie te ontwikkelen.

Diversiteit en inclusie - Met meer inzicht in de achtergrond van medewerkers kan een organisatie de diversiteit versterken op het gebied van geslacht, ondervertegenwoordigde minderheden, etniciteit en leeftijd. Bedrijven kunnen gelijke kansen bevorderen door bijvoorbeeld de promotiegegevens en salariscijfers afgezet tegen diversiteit te analyseren.

Aannamebeleid - Door in beeld te brengen welke kansen er zijn om het wervingsproces te verbeteren en knelpunten in het huidige aannameproces naar boven te halen, kan het succes van het aannamebeleid worden vergroot. Door medewerkersdata vanuit een recruitmentperspectief te analyseren, kunnen bedrijven kandidaten een beter aanbod doen, bijvoorbeeld door gericht aangepaste arbeidsvoorwaarden aan te bieden.

Talent en prestaties - Het vinden van nieuwe manieren om het personeelsbestand te ontwikkelen, helpt bedrijven om de talenten en prestaties van medewerkers te optimaliseren. In Workday People Analytics is het bijvoorbeeld mogelijk om beloftevolle medewerkers met groeipotentie te signaleren, waardoor programma’s en ontwikkelplannen gecreëerd kunnen worden om hen te helpen slagen.

Snel schakelen
"Bedrijven moeten nu meer dan ooit hun personeel begrijpen - wie ze hebben, wat wel werkt en wat niet, waar er gelegenheid is voor verbetering”, zegt Henry Barenholz (foto), Country Manager Nederland bij Workday. "De crisis dwingt werknemers snel te schakelen. Bedrijven hebben behoefte aan helder inzicht in talent om snel te kunnen reageren. Zo komen ze sterker uit de crisis tevoorschijn komen en kunnen ze blijven bouwen aan een optimaal, divers en productief personeelsbestand.”

Erin Vincent, wereldwijd HRIS-directeur van Sonoco: "Workday People Analytics versnelt onze activiteiten door zaken aan het licht te brengen waar we nog niet eerder naar zochten en maakt inzichten beschikbaar met zeer weinig inspanning van onze kant. Met deze inzichten kunnen onze HR-businesspartners en businessleiders hun aandacht richten op de acties die er het meest toe doen."

Geautomatiseerde inzichten ontsluiten
"De zakelijke wereld van vandaag evolueert sneller dan ooit tevoren. Dat maakt nog eens duidelijk dat organisaties behoefte hebben aan een diepgaand begrip en een duidelijk inzicht in de uitdagingen die ze tegenkomen", zegt Pat Russo, principal en Workday Analytics Leader van Deloitte Consulting LLP. "Workday People Analytics, met verbeterde machine learning en versterkte analysemogelijkheden, is voor ons de sleutel om geautomatiseerde inzichten te ontsluiten, zodat onze klanten weloverwogen beslissingen kunnen nemen en effectief kunnen reageren op de behoeften van hun organisatie. De gecombineerde ervaring van de strategie, implementatie en managed services van Deloitte met Workday's platform stelt onze klanten in staat om het volledige potentieel van hun personeel te ontsluiten en zich voor te bereiden op wat nog komen gaat.”

"Als alliantiepartner van Workday is Accenture een voorloper in innovatie en implementatie van analytische oplossingen voor onze klanten. Accenture heeft veel organisaties geholpen om waardevolle inzichten te ontsluiten en intelligente zakelijke beslissingen te nemen met Workday", zegt Gloria Samuels, senior managing director en Workday Business Lead bij Accenture. "Met de beschikbaarheid van Workday People Analytics kunnen we onze klanten nu inzicht geven in statistieken en trends over hun personeelsbestand, waardoor de waarde van het Workday-platform verder toeneemt.”

Terug naar nieuws overzicht
Software