Zakenreizigers willen duurzamere reizen

10-07-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

Zakenreizigers willen duurzamere reizen

Ruim de helft van de zakenreizigers in de Benelux is bereid om het bedrijfsbeleid en goedgekeurde budgetten voor zakenreizen naast zich neer te leggen om duurzamer te kunnen reizen. Ook zijn zij bereid tot langere trips indien dit de duurzaamheid van hun reis vergroot.

Dit blijkt uit de Corporate Travel Sustainability Index van SAP Concur. De index laat zien hoe Europese bedrijven presteren op een aantal belangrijke factoren rond duurzaamheid. Ook geeft het aan wat de zakelijke waarde en kansen zijn op dit gebied, en welke tools er nodig zijn om zakenreizen duurzamer te maken. Aan het onderzoek namen 2.450 travel decision makers en 2.000 zakenreizigers uit 12 Europese landen deel.

Werknemers zijn bereid om beleid te negeren

Ruim de helft (56%) van de ondervraagde zakenreizigers uit de Benelux wil graag ‘groener’ op zakenreis, zelfs als ze daarmee afwijken van het geldende bedrijfsbeleid. Nog iets meer (59%) zou bijvoorbeeld een duurzamere accommodatie boeken, zoals een AirBnB in plaats van een hotelkamer. Bijna alle ondervraagde zakenreizigers (98%) uit de Benelux zijn bereid om langer te reizen, als de reis hierdoor duurzamer wordt. 37% is zelfs bereid om meer dan vier uur langer te reizen als hun trip daarmee ‘groener’ wordt. Een klein aantal (2%) is om deze reden zelfs bereid om acht uur langer te reizen.

52% van de Europese medewerkers uit deze automotivesector is bereid om vier uur langer te reizen. Onder de Europese respondenten die werkzaam zijn in de zakelijke dienstverlening is dat slechts een kwart (26%).

Duurzamer reizen stimuleren

Organisaties kunnen hun medewerkers op verschillende manieren stimuleren om duurzamer te reizen. Dit zijn volgens respondenten uit de Benelux de beste methodes:

  • Succesverhalen over duurzaam reizen delen en meer onder de aandacht brengen: 51%
  • Opties bieden om de CO2-uitstoot te compenseren: 49%
  • Duurzamere verblijfsopties aanbieden: 48%
  • Financiële incentives bieden voor duurzamere zakenreizen: 47%
  • Maak het mogelijk maken om zaken- en privéreizen te combineren (‘bleisure’): 45%
  • Extra vrije dagen: 42%

Verschillende leeftijdsgroepen geven de voorkeur aan verschillende opties. Zo geven jongere werknemers in Europa (18-24) de voorkeur aan duurzamere verblijfsopties (41%), terwijl volgens werknemers in de leeftijdscategorie 40-54 het compenseren van de CO2-uitstoot de meest effectieve aanpak is om duurzamer zakenreizen te stimuleren. Volgens travel decision makers in de Benelux is het bieden van incentives de meest effectieve aanpak (49%), gevolgd door het gebruik van tools waarmee medewerkers kunnen zien hoe duurzaam de verschillende reis- en verblijfsmogelijkheden zijn (47%).

Comfort blijft het winnen van duurzaamheid

Er zijn ook factoren die er juist voor zorgen dat medewerkers niet kiezen voor duurzamere reisopties. In de Benelux was de meeste genoemde factor het niet ontvangen van gratis Airmiles bij duurzame reizen (51%) en het ontbreken van duurzame reisopties, zoals vervoer, hotelaccommodatie en autohuur (50%).
In heel Europa kiezen medewerkers van 18-24 jaar nog vaak comfort boven duurzaamheid (45%), terwijl voor medewerkers van 55-75 het budget vaak een reden is om toch niet te kiezen voor een duurzame reis (47%).

“Dit onderzoek laat zien dat veel medewerkers duurzaam reizen belangrijker vinden dan de reistijd of het bedrijfsbeleid”, zegt Jan-Willem Basselier, director business development travel EMEA bij SAP Concur. “Dit past in het beeld dat we de afgelopen jaren hebben gezien: veel trends op het gebied van zakenreizen en expense worden aangedragen door de medewerkers. Nu we zien dat het zakenreisverkeer weer langzaam op gang komt, moeten bedrijven daarom goed kijken hoe ze hun aanpak van zakenreizen kunnen verbeteren. Travel managers kunnen medewerkers motiveren om duurzamer te reizen. Daarbij zou men verder moeten kijken dan de voor de hand liggende stappen, zoals het compenseren van de CO2-uitstoot. Het delen en uitdragen van succesverhalen en best practices rond duurzaam zakenreizen blijken bijvoorbeeld heel effectief.

Het volledige rapport is hier te downloaden. 

Terug naar nieuws overzicht