Redactie - 14 juli 2020

Verkoop LFD toepassingen voor narrowcasting drastisch gedaald

De verkoop van grootformaatdisplays (LFD's) werd al beïnvloed door de pandemie van Covid-19 voordat het begin van het tweede kwartaal van 2020 dramatisch daalde, volgens de laatste gegevens van CONTEXT, een IT-marktinformatiebedrijf. De verkoop van LFD's in Nederland daalde in het tweede kwartaal met bijna veertig procent.

Deze daling weerspiegelde de effecten van de lockdown maatregelen omdat deze apparaten veel worden gebruikt in openbare instellingen. Positief is dat narrowcasting het potentieel heeft om het veiligheidsbewuste ‘nieuwe normaal’ in verschillende ruimtes te ondersteunen. Nu de pandemie in Europa redelijk onder controle komt, is het redelijk te hopen dat de LDF markt zich met hernieuwd vertrouwen zal herstellen in haar vermogen om een verschil te maken voor het bedrijfsleven en de samenleving als geheel.

Na een sterk 2019, waar een omzetgroei van dubbele cijfers werd bereikt, was er een aanzienlijke vertraging van de LFD-verkopen in het eerste kwartaal van 2020 met een totale daling van -1% op jaarbasis. Dit was niet alleen het gevolg van de verspreiding van Covid-19 in Europa, maar ook van fabriekssluitingen in Azië tijdens de eerste dagen van de pandemie. Dat gezegd hebbende, was er één subcategorie die het goed bleef doen in het eerste kwartaal: de verkoop van interactieve modellen, die worden gebruikt voor samenwerking op kantoor en in de klas, steeg met + 14%. Dit eindigde echter ook in het begin van het tweede kwartaal, omdat wijdverbreide lockdowns in West-Europa (WE) tot een dramatische daling in de hele sector leidden.

De totale verkoop van LFD's die zijn ontworpen voor digitale borden, openbare informatie of samenwerking daalde met 46% op jaarbasis in de eerste vijf weken van Q2 2020, wat gevolgen had voor alle leveranciers en bijna elk land in West-Europa. Het zal enige tijd duren voordat deze verliezen zijn verhaald. Grootschalige evenementen zijn uitgesteld en de vraag naar LFD's voor binnentoepassingen is gedaald – er zijn desktopmonitors nodig, geen boardroomschermen, voor scholieren en kantoormedewerkers die nu thuis zijn.

Transport, horeca en fysieke winkels - alle belangrijke branches voor LFD's - hebben geleden. Minder reizende kantoormedewerkers betekent een kleiner publiek die gebruikt maakt van het openbaar vervoer. Bovendien staat de toekomst van het gemeenschappelijke touchscreen in het geding: behalve in een paar gespecialiseerde toepassingen, zal gemak de angst voor hygiëne en gedeelde oppervlakken niet overleven. Het zal interessant zijn om te volgen hoe leveranciers zich aanpassen en de uitdaging aangaan om alternatieven voor touchscreens te creëren.

"Ondanks de moeilijke omstandigheden zijn er kansen voor de LFD-industrie omdat de lockdowns geleidelijk afnemen, de samenlevingen beginnen te heropenen en de wereld ontdekt wat het nieuwe normaal is", zegt Senior Market Analyst for Displays bij CONTEXT.

"Digital signage kan mensen in openbare ruimtes helpen zich aan te passen aan de behoefte aan sociale afstand, dankzij het vermogen om duidelijke boodschappen over te brengen en tegelijkertijd de opties voor personalisatie en aanpasbaarheid te bieden. Zelfs wanneer er strikte vergrendelingen / lockdowns blijven bestaan, kan het consumenten bereiken in gebruikte buitenruimtes voor het uitoefenen en ondersteunen van online verkoop terwijl de winkels nog gesloten zijn. Aangezien LFD's ons zullen helpen sommige van onze dagelijkse activiteiten opnieuw te introduceren en ons in staat stellen een veilige afstand te bewaren, heeft de sector een goede kans op volledig herstel."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!