Redactie - 16 juli 2020

Het belang van communicatie voor Europa’s grootste overslagbedrijf

Sinds de coronacrisis weten meer mensen dan ooit dat er zoiets bestaat als ‘de vitale sector’. De containeroverslag in de Nederlandse havens hoort daar ook bij. De grootste vertegenwoordiger ECT – voluit Hutchison Ports ECT Rotterdam – is 24/7 operationeel en investeert volop in technologie om dat mogelijk te maken.

Indrukwekkende cijfers. In de Rotterdamse haven exploiteert ECT twee grote containerterminals met een gezamenlijke oppervlakte van ongeveer vierhonderd hectare. Opgeteld worden op beide terminals zo’n zeven miljoen containers, gemeten in twenty feet equivalent units (TEU), op jaarbasis overgeslagen. Daarmee slaan de ongeveer 1800 medewerkers van ECT zo’n beetje de helft van alle containers in de haven van Rotterdam over. “Per week gaat het daarbij om 30 tot 35 deepsea schepen, 90 feederschepen (kleinere zeeschepen), 250 binnenvaartschepen, 150 treinen en om en nabij de 18.500 trucks”, vertelt Rob Bagchus, Chief Public Affairs & Public Relations Officer van ECT. “De terminals zijn grotendeels geautomatiseerd en gerobotiseerd. Het is een combinatie van automatisch aangestuurde voertuigen, op afstand bediende kranen, automatische stapelkranen, door mensen bestuurde kranen en overige vervoermiddelen die overslag realiseren. Vaak ondersteund door computersystemen en mensen achter de controleschermen. ECT bevoorraadt heel Europa en is daarnaast omgekeerd de uitvalsbasis voor Europese export. Het belang voor de samenleving van een gestroomlijnde containeroverslag is enorm.” Tijdens de coronacrisis behoorde het overslagbedrijf dan ook tot de vitale sector van de scheepvaartafwikkeling.

Cruciaal

Gemiddeld staan er zo’n zeventig- tot tachtigduizend containers op de ECT-terminals. Communicatie tussen al die systemen en componenten gaat (deels) via het draadloze netwerk en is vanuit operationele en veiligheidsoptiek essentieel. Er mag geen enkele verstoring plaatsvinden. Zelfs de kleinste rimpeling in het proces en elke vertraging brengen grote veiligheidsrisico’s met zich mee, bijvoorbeeld in geval van een noodstop. Om die reden heeft ECT al jaren geleden gekozen voor een eigen draadloos netwerk en kreeg het daarvoor ook de aangevraagde vergunningen. De eerdere op wifi-technologie gebaseerde communicatienetwerken voldeden niet. Zo blijkt de metalen omgeving met een steeds wisselende opbouw van stapels containers een stevige belemmering voor betrouwbare communicatie. Ook werden de systemen steeds vaker gestoord door wifi-netwerken aan boord van schepen.

Eigen 4G-netwerk

ECT heeft sinds enkele jaren een eigen 4G-netwerk waarmee met name de vierhonderd Automatisch Gestuurde Voertuigen (AGV’s) en de ruim tachtig speciale, bemenste voertuigen worden aangestuurd. Daarnaast is het systeem de back-up voor 190 automatische stapelkranen. Het is de bedoeling dat op korte termijn ook al het andere equipment en andere devices, zoals de tablets, handhelds en laptops aan het eigen 4G-netwerk worden gekoppeld. De huidige 4G-vergunningen lopen tot september 2026, maar er wordt stevig aan gemorreld, omdat Economische Zaken de beschikbare frequentieruimte wil herverdelen. “Dat zou voor ons erg vervelend kunnen uitpakken”, zegt Leonid Doubrovski, Unit Manager ICT Infrastructure van ECT. “Het zou onze plannen voor verdere versterking van ons kritische bedrijfsprocessen flink dwarsbomen. Daarnaast kan dit grote desinvesteringen met zich meebrengen.”

Ontwikkelingen

Het datagebruik zal in de komende jaren naar verwachting fors toenemen door nieuwe toepassingen. Het bij ECT operationele LTE-netwerk biedt standaard ook de mogelijkheid voor breedbandig en low latency dataverkeer. Doubrovski: “Dat betekent dat naast de huidige toepassingen het netwerk kan worden gebruikt voor onder meer besturing op afstand, onderhoud en remote sensing, tracking & tracing.” Ook zullen gemakkelijker mobiele bewakingscamera’s voor detectie van insluipers kunnen worden ingezet: bestrijding van drugscriminaliteit is een van de speerpunten van ECT. En verder wil het bedrijf op termijn zowel PMR (Personal Mobile Radio) als Tetra spraak (mobilofoon/portofoon) trunking-verkeer vervangen.

Pilot

ECT is gestart met een informatieportal ‘My Terminal’, die realtime informatie geeft over de status van een container in het terminalproces. Op basis van een abonnement kunnen, daartoe geautoriseerde, logistieke dienstverleners en verladers realtime inzicht krijgen in het moment dat hun containers van het schip komt. Daarmee kunnen ze het tijdstip van afhalen op de terminal veel nauwkeuriger inplannen. Dit betekent een efficiëntere planning in de gehele logistieke keten, zeker voor containers met versproducten is dit interessant.

Uitval heeft verstrekkende gevolgen

Wanneer de bedrijfsprocessen bij ECT zouden stilvallen, verspreiden de gevolgen zich als een olievlek. Zo lopen de toegangswegen naar de haven direct vol met vrachtverkeer. Eén dag productieverlies betekent dagen achterstand, met gevolgen die voelbaar zijn tot ver in het achterland.

Door: Marcel Debets. In samenwerking met BTG/TGG en Dutch IT-channel. Meer info www.BTG.org

 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!