Witold Kepinski - 22 juli 2020

IT Channel business in juni flink gegroeid

Volgens nieuwe gegevens van CONTEXT, een Brits IT-marktinformatiebedrijf, sloot het Europese IT-kanaal het kwartaal af met een waardegroei van 7,3% op jaarbasis en week 27 met de hoogste inkomsten sinds de start van de pandemie.

CONTEXT heeft de wekelijkse prestaties voor de verkoop van IT-kanaaldistributie bijgehouden in de loop van de wereldwijde crisis, waarbij elke update een voortschrijdend gemiddelde van vier weken vertegenwoordigt.

Week 27 (week eindigend op 5 juli) zag inkomsten door distributie van 1,84 miljard euro, de hoogste sinds het begin van de pandemie. De volumeverkopen lieten in week 27 een groei van 15,4% zien, terwijl de waardemarkt -7,5% bedroeg.

Ondertussen was juni tot nu toe de sterkste maand in termen van omzetgroei, met 14% in totaal, met de meeste grote markten zoals Duitsland (17%), Italië (38%), Frankrijk (15%), Spanje (19%) en Polen (38%) doet het nog beter. Het Britse cijfer bedroeg 6%, hoewel deze markt in de verslagperiode consistenter was dan in veel landen. Alleen Rusland (-5%) ging tegen de positieve trend in.

CONTEXT berekent ook een pandemische index die de wekelijkse omzetontwikkelingen voor elk land meet tegen een startwaarde van 100 aan het begin van de crisis. Alle markten, met uitzondering van Tsjechië, bevinden zich nu in een opwaarts traject met aanzienlijke pieken voor de Baltische staten (140), Spanje (130+), Italië, Polen en Denemarken (120+), het VK en Frankrijk (110+).

Wat de bedrijfstakken betreft, blijft mobiel computergebruik vooroplopen met een omzetstijging van 28% in week 27. Andere sterke presteerders waren telecommunicatie (24%), computeronderdelen (22%), computeraccessoires (27%), AV-systemen (21%), wearables (22%), gameconsoles (33%) en eHealth-apparaten (81%).

De vraag van thuiswerkers en studenten zorgde ervoor dat webcamera's de best presterende categorie bereikten (158%), gevolgd door moederborden 54%) en grafische kaarten (50%). Aanhoudende vraag naar lockdown lijkt ook te profiteren van categorieën zoals headsets / microfoons (39%), notebookwerkplekken (30%) en notebooks (28%).

Het retailkanaal blijft het beter doen dan SMR en zakelijke resellers en zakelijke detailhandelaars. De spelers van Etailer-consumenten (24%) en winkelketens (30%) lieten in week 27 een sterke omzetgroei zien.

"Het Europese IT-kanaal heeft het tweede kwartaal van 2020 op een hoogtepunt afgesloten en vanaf volgende week zullen we beginnen met het volgen van een tweede fase van de pandemie met een nieuwe index en een focus op hoe goed bedrijven volume en waardegroei kunnen ondersteunen", aldus CONTEXT Global Managing Regisseur, Adam Simon. "Hoewel het kanaal een nieuwe fase van onzekerheid ingaat, zal CONTEXT wekelijks gedetailleerde updates blijven geven om bedrijfsleiders te helpen de juiste beslissingen te nemen in een tijd van snelle verandering."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!