Sander Slingerland over vernieuwd IBM PartnerWorld programma

Sander Slingerland, IBM Partner Ecosystem Director

29-07-2020 | door: Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski

Sander Slingerland over vernieuwd IBM PartnerWorld programma

Met het eerste volledig virtueel georganiseerde partner event Think Digital net achter de rug – met dank aan Covid 19 – sprak IBM Partner Ecosystem Director Sander Slingerland met Dutch IT-channel over het vernieuwde IBM PartnerWorld, de overname van Red Hat en de opkomst van hybrid cloud. “Partners gebruiken onze technologie steeds vaker om zelf oplossingen te bouwen”, zegt hij over de belangrijkste trend van dit moment. “De vernieuwingen in ons programma speelt spelen daar nadrukkelijk op in.”

Volgens marktanalist IDC komt inmiddels ruim de helft van de revenu van IBM-partners door eigen IP. Voor IBM is dat een belangrijke reden geweest om te werken aan een vernieuwing. “Op Think Digital in mei hebben we aangekondigd het framework IBM PartnerWorld uit te breiden en in te delen in drie verschillende tracks”, vertelt Slingerland, sinds 2018 Directeur Global Business Partner (GBP) Organisation IBM Benelux. “We hadden al een track voor 'Sell', daar zijn tracks voor 'Build' en 'Service' bijgekomen. Elke track is specifiek opgezet om partners te helpen sneller de benefits van ons portfolio te ontdekken. We zien dat partners onze technologie steeds vaker gebruiken om zelf oplossingen te bouwen, vandaar een aparte stack voor 'Build'. Dit is dé belangrijkste wijziging in het framework van PartnerWorld.”

IBM wil partners keuzevrijheid geven en flexibel zijn. “Er zijn verschillende paden die leiden naar succes”, weet Slingerland. “Business partners die (cloud-gebaseerde) applicaties bouwen, code ontwikkelen of hun eigen intellectuele eigendom integreren in onze producten, worden beter dan voorheen bediend via de stack 'Build'. En partners die diensten leveren met de IBM Cloud profiteren volop van de nieuwe stack 'Service'.” Het vernieuwde PartnerWorld speelt dus volgens Slingerland in op de trend dat partners hun modellen verschuiven en uitbreiden, om beter te kunnen concurreren in een markt die wordt gedreven door cloud acceptatie.

Hybride multicloudstrategie

Ook bij eindklanten zien we volgens Slingerland één duidelijke ICT-trend: een uitgesproken voorkeur voor hybride multi-cloud. “Daarom blijven we ons IBM Systems portfolio uitbreiden, zoals recent met de overname van Red Hat. Red Hat past perfect in onze hybride cloud strategie; de open source specialist zit daar feitelijk middenin. De nieuwe IBM Cloud Pak-oplossingen zijn bedoeld om klanten flexibeler te maken, en als die draaien op Red Hat OpenShift – de open source container applicatie van Red Hat – is een klant echt supersnel in de cloud. OpenShift wordt steeds meer onderdeel van onze Cloud Pak software offerings. Ook aan de kant van IBM Systems zorgt Red Hat trouwens voor een snelle link naar ons aanbod van hybride en public cloud. Ook daar kunnen eindgebruikers hun workloads in multi-cloud omgevingen eenvoudig managen met IBM Cloud Pak.”

“We zien veel enthousiasme in de markt voor Cloud Pak in z'n geheel, inclusief Red Hat, vooral ook bij system integrators. Die business – we zien dat terug in de cijfers van IDC – krijgt een steeds grotere rol in de markt. We zijn blij dat ook system integrators actief inkopen in onze hybride cloudstrategie met Cloud Paks, en helpen ze graag met ons speciale Cloud Engagement Fonds. Samen kijken we waar en hoe onze system integrators de technologie van IBM op de juiste manier kunnen inzetten.”

'Geen AI zonder IA'

Slingerland is enthousiast over de nabije toekomst van IBM en praat honderduit over 'focus offerings', 'key offerings' en al het moois dat eraan zit te komen. “Maar ons voornaamste doel is helder: we willen onze partners helpen hun (eind)klanten te begeleiden in hun journeys naar de cloud. We zeiden het vorig jaar februari ietwat 'holistisch' op Think Digital, toen nog gewoon fysiek in San Francisco: there can not be artificial intelligence (AI) without a decent information architecture (IA). Alleen met de juiste data en informatie in de juiste structuur kun je AI te gelde maken. Zonder IA geen AI. Maar als het goed gaat, gebeuren er mooie dingen.”

IBM wil daarom van eindklanten 'cognitive enterprises' maken. “Onze nieuwe CEO Arvind Krishna heeft duidelijk vastgesteld dat het gaat om twee dingen: klanten begeleiden in hun journey naar de cloud en ze alle voordelen van artificial intelligence laten benutten. En dat kan door te kiezen voor hybride; de inzet van hybride cloudoplossingen helpt enorm om klanten sneller digitaal te laten transformeren. Wij blijven daarom zeggen: onze message is 'fit for purpose', kies de vorm die past bij het doel. Er zijn wel klanten die 'full stack' kiezen voor public cloud, maar die komen daarvan terug. De sweet spot zit ergens tussen public cloud, private cloud en on-premises. Kies voor the best of both worlds, voor hybride.”

Keuzevrijheid

Hybride betekent wat IBM betreft ook dat klanten keuzevrijheid moeten hebben als het gaat om samenwerking en integratie met alle drie de public cloud giganten Google Cloud, Amazon Web Services (AWS) en Microsoft Azure. “Je kan met Cloud Pak van alles in de cloud draaien en we hebben graag dat klanten zoveel mogelijk kiezen voor onze eigen cloudoplossingen”, besluit Slingerland. “Maar als een klant hem moverende redenen heeft om z'n spullen ergens anders te draaien of stallen, dan zit onze kracht ook echt in het multi-cloud management. Vooral enterprises gebruiken met gemak zes tot zeven verschillende clouds, dus laten we niet pretenderen dat er alleen plek is voor de IBM Cloud. Onze waarde zit in integratie; daar zijn onze servers en storagesystemen bij uitstek geschikt voor. Als gezegd: de markt beweegt zich meer en meer richting multi-cloud en hybride. De waarde van IBM zit in de manier waarop je met onze producten dingen ontsluit en combineert, zodat je overal de juiste data uithaalt en data en applicaties altijd op de juiste plek laat landen.”

Door: Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Hardware