Redactie - 14 augustus 2020

Lenovo PC devices in trek door groeiend aantal thuiswerkers

Lenovo PC devices in trek door groeiend aantal thuiswerkers image

Lenovo haalt in haar eerste kwartaal van fiscaal boekjaar 2020-2021, het meest recente, een omzet van 13,3 miljard dollar en een nettowinst van 213 miljoen dollar. Daarmee stijgt de nettowinst met 31 procent en de omzet met 7 procent.

De coronacrisis heeft de verkoop van pc's een boost gegeven. Door e-learning verkocht het bedrijf het afgelopen kwartaal 17 procent meer chromebooks ten opzichte van een jaar geleden. De totale omzet uit de afdeling voor pc's en slimme toestellen steeg met 10,1 procent naar 10,6 miljard dollar, goed voor tachtig procent van de groepsomzet.

Die trend gaat ook op voor de Benelux. "In het afgelopen kwartaal hebben we onze positie in de pc-markt versterkt en hebben we een groei van het marktaandeel van 3% gerealiseerd. Vooral de MKB-markt is voor ons sterk geweest. Binnen de MKB-markt hebben we momenteel een marktaandeel van 26,9% in de Benelux, een historisch hoogtepunt met een groei van 5,2% op jaarbasis." aldus Maarten Guijt (foto), general manager Benelux bij Lenovo.

"Ik ben erg blij met de resultaten van het afgelopen kwartaal op de Nederlandse markt. We zetten de gestage groei op de totale pc-markt voort en hebben op jaarbasis bijna 4% marktaandeel toegevoegd tot de huidige 25,2%,” aldus Maarten Guijt. “De belangrijkste drijfveren voor onze groei waren het MKB, waar we jaar-op-jaar met meer dan 10% groeiden zodat we het huidige hoge marktaandeel van 29,4% bereikten. We behielden onze leidende positie in Consumer en boekten ook vooruitgang in de commerciële sector door jaar-op-jaar nog eens 5,2% aan ons marktaandeel toe te voegen."

Motorola
Lenovo is naast de grootste computerbouwer ook eigenaar van Motorola. Daarnaast heeft het bedrijf ook een aanzienlijke datacenterpoot.

De Mobile Business Group (Motorola) klokt af op een kwartaalomzet van 1,093 miljard dollar, dat is beter dan een kwartaal geleden, maar wel een daling van 27 procent op jaarbasis. Lenovo wijt die daling vooral aan terugvallende vraag in Zuid-Amerika. In Europa zag het haar marktaandeel met 0,6 procent stijgen, al noemt het daar geen totaal marktaandeel.

Datacenters
Ook de Data Center Group van het bedrijf zag groei dankzij de coronacrisis. De omzet steeg met bijna twintig procent tot 1,6 miljard dollar, goed voor twaalf procent van de groepsomzet. Het bedrijf geeft aan dat er meer vraag is naar publieke cloudinfrastructuur waardoor de hyperscale business van het bedrijf dertig procent meer omzet verwerkt. Het enterprise- en MKB-segment van de datacenterafdeling zag een omzetstijging van negen procent.

Ondanks de omzetgroei blijft de afdeling wel verliesgevend. Lenovo tekent hier een verlies van 58 miljoen dollar op. Het wijst hiervoor naar corona-gerelateerde kosten en bijkomende investeringen om de groei op lange termijn mogelijk te maken, onder meer in China.

In samenwerking met Datanews

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!