Redactie - 18 augustus 2020

Hybride werkmodellen ondersteunen en zorgen dat werknemers flexibel zijn

Hybride werkmodellen ondersteunen en zorgen dat werknemers flexibel zijn image

Nu we al een aantal maanden te maken hebben met de Covid-19-pandemie wordt er steeds meer nagedacht over het nieuwe normaal en wat daarbij komt kijken. Flexibel werken was een doel voor de lange termijn, maar het werd binnen een paar weken de dagelijkse realiteit en de IT-partners ondersteunde haar klanten hierbij. Inmiddels zijn we steeds meer gewend aan deze nieuwe situatie en directies overwegen nieuwe hybride werkmodellen als oplossing voor de toekomst. Maar wat betekent dit voor channel partners?

Nu veel mensen op hun werkplek thuis zitten voor hun dagelijkse telefonische vergaderingen en zakelijke deals, worden technologieën voor werken op afstand serieus op de proef gesteld, wat impact heeft gehad op alle bedrijven. Het heeft geleid tot een enorme vraag naar samenwerkingstools, beveiliging en devices. Naast deze grote verschuiving in channel trends, veroorzaakten voorraadtekorten, vertragingen en annuleringen van grote projecten ook problemen voor channel partners in de begindagen van de pandemie.

Het vermogen om flexibel te kunnen werken is cruciaal als een bedrijf succesvol wil zijn. Ons aanpassen aan het nieuwe normaal is een gezamenlijke inspanning, waarbij eenheid nodig is tussen de c-suite, IT-afdelingen en externe technologie-experts. Bedrijven vragen zich af of ze voorbereid zijn op een lange periode van werken op afstand en of ze, naast overleven, ook echt succesvol kunnen zijn. De channel moet zich aanpassen aan deze nieuwe eisen. Het moet vooroplopen en de ondersteuning en het deskundig advies bieden om klanten door onzekere tijden te helpen.

Thuiswerken is echter niet nieuw. Het ‘connected office’, wat de productiviteit verbetert en de ervaring verhoogt, wordt al lang gezien als een cruciale factor voor personeel op afstand. In 2018 kon 15 procent van de mensen die in de EU werkten vanuit huis werken. Van alle landen in Europa stond Nederland bovenaan wat betreft het aantal werknemers dat vanuit huis kon werken (35,7 procent).

Twee jaar geleden was de trend van meer flexibel werken dus al zichtbaar, maar deze stijgende lijn is tijdens de pandemie nog verder toegenomen. De toekomst van werken is versneld; twee jaar aan technologische verandering vonden bijna van de ene op de andere dag plaats. Dit moet echter duurzaam zijn om ook na de Covid-19-uitbraak zinvol te zijn. Channel partners spelen een rol bij het ondersteunen van klanten met deskundig advies dat verder gaat dan het verkopen van producten en een holistische benadering hanteert.

Productiviteit verhogen

Het is een uitdaging, maar ook een enorme kans voor bedrijven om te laten zien hoe wendbaar ze zijn. En voor degenen die niet (zo) wendbaar zijn, om er prioriteit aan te geven. De channel moet hierop reageren en klanten helpen om stappen te maken met de juiste technologie.

Deze grote verschuiving zal zowel de beveiliging als de infrastructuur op de proef stellen. Maar door flexibel te werken kunnen werknemers, zonder de afleiding die ze op het kantoor hebben, hun productiviteit verhogen. Het is wel belangrijk om de menselijke factor niet te onderschatten. Werknemers kunnen een betere balans krijgen tussen werk en privé en kunnen meer tijd met hun gezin doorbrengen – in plaats van tijd te verspillen aan woon-werkverkeer. Volgens onderzoek van McKinsey zegt 80 procent van de ondervraagden het leuk te vinden om vanuit huis te werken. 41 procent zegt dat ze productiever zijn dan voorheen en 28 procent geeft aan even productief te zijn.

Terwijl werknemers wennen aan het thuiswerken, zijn er belangrijke overwegingen die bedrijven moeten maken. Denk aan beveiliging – applicaties veilig houden in het datacenter en endpoint-data beschermen – netwerkverkeer ondersteunen en het bieden van meer flexibiliteit. Hoewel elk bedrijf deze dingen in verschillende mate zal ervaren, moeten ze zorgvuldig nadenken over hun waardeketen. Channel partners kunnen deze reis ondersteunen als vertrouwde adviseurs.

Volgens de meest recente IDC-cijfers overtroffen traditionele pc-aankopen – inclusief notebooks, desktops en workstations – de verwachtingen die al erg optimistisch waren en boekten ze een sterke groei met dubbele cijfers in het tweede kwartaal van 2020. Toen de lockdowns in het leven werden geroepen, zorgde herstel in de supply chain ervoor dat er aan de ongekende vraag naar mobiele vormfactoren, nodig om werken en studeren vanuit huis gemakkelijker te maken, kon worden voldaan. Dit is een enorme kans voor de channel. Door het kantoor aan huis op te zetten met de juiste apparaten hebben teams de connectiviteit en prestaties die essentieel zijn om goed samen te werken. Met werknemers die op afstand werken is het belangrijker dan ooit om de tools, training en middelen te bieden waardoor teams kunnen samenwerken en verbonden blijven.

Veilig vanuit huis werken

Doordat er meer apparaten op het netwerk aangesloten zijn, is het een uitdaging de extra data te beheren en verwerken. Voor de meeste bedrijven is het niet realistisch om hun bestaande netwerken volledig te vernieuwen omdat dit niet alleen tijd kost, maar ook een aanslag op hun resources is. Door deskundige begeleiding kunnen channel partners bezorgde klanten helpen hun ideale oplossingen te vinden. Edge computing kan bijvoorbeeld helpen om data te verwerken en tegelijkertijd de impact op de enterprise cloud te beperken door alleen geselecteerde data te verzenden. Vragen over beveiliging zijn voor alle bedrijven relevant, helemaal nu iedereen vanuit huis inlogt. Channel-bedrijven zijn perfect gepositioneerd om hun klanten de juiste antwoorden te geven.

Een nieuw Europol-rapport over het criminele landschap laat zien dat het aantal cyberaanvallen gericht op individuen en organisaties al hoog is en naar verwachting nog hoger zal worden. Dit komt doordat een groter oppervlak vatbaar is voor aanvallen nu werknemers op afstand verbinding maken met de systemen van hun organisatie.

Data moet worden beschermd van het endpoint tot aan het datacenter, wat betekent dat elke stap in de keten moet worden beoordeeld en herzien wanneer het bedrijfslandschap verandert. Channel partners kunnen klanten ondersteunen door dit bewustzijn te vergroten en hun kennis van de basisbeginselen van cyberbeveiliging te verbeteren. Werknemers regelmatig trainen en testen om hen te helpen beveiligingsbedreigingen te identificeren − die vele vormen kunnen aannemen, waaronder phishing-aanvallen – is belangrijk, vooral wanneer de bedreigingen groot zijn.

Nu channel leiders hun klanten door deze gekke tijden leiden met op maat gemaakte bedrijfskritische oplossingen, is een robuust en collaboratief ecosysteem belangrijker dan ooit. Veel bedrijven hebben een overgang naar hybride werkmodellen nodig. Op dit moment kunnen IT-beslissingen het verschil betekenen tussen overleven en echt succesvol zijn – daarom is deskundige channel partner belangrijker dan ooit.

Door: Kees van Luijk, Director Channel Sales Nederland bij Dell Technologies

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!