eG Enterprise beheert hele keten proactief
Een volledig inzicht in de hele keten van componenten die nodig is om een virtuele werkplek goed zijn werk te laten doen met de gebruikerservaring als uitgangspunt. Die pluspunten boven andere monitoring tools waren voor ATOS aanleiding om vijf jaar geleden de producten van eG Innovations te gebruiken. “Geen moment spijt van gehad”, zegt Sietze Vrind, business manager bij IT-dienstverlener ATOS.
In het pre-virtualisatie tijdperk was het redelijk eenvoudig om de toestand van alle elementen binnen een netwerk in de gaten te houden. Je had genoeg aan de signalen die de afzonderlijke componenten afgaven. Maar dat veranderde toen virtualisatie van hardware haar intrede deed; een wijziging die doorzet nu steeds meer software based is. “Het kan best zo zijn dat alle lampjes op de betrokken componenten groen branden, maar dat de gebruiker toch een slechte ervaring heeft, omdat bijvoorbeeld de applicatie traag is, nu alle systemen meer en meer als virtuele machine draaien in plaats van direct op de hardware”, zegt Henk Seine. Hij is Global Service Architect Virtual Workplace bij ATOS. “Het gedrag van CPU’s en grafische kaarten binnen de virtuele keten bleef bij de tools van die tijd buiten beschouwing, terwijl dat toch een grote invloed heeft op de performance van een applicatie.”
Dat was ruim vijf jaar geleden reden om op de markt uitvraag te doen naar een monitoring tool die in gevirtualiseerde omgevingen end-to-end het gedrag van apparatuur en applicaties in kaart brengt. Vier leveranciers zijn de uitdaging aangegaan; eG Innovations kwam als beste uit de bus.
Proactief
De meeste monitoring tools zijn volgens het tweetal reactief; de melding komt binnen nadat iets al is fout gegaan. Wat eG Innovations zo interessant maakt, is de proactieve aanpak. “Dat is een belangrijk pluspunt. En de monitoring is ook actief in de hele keten, van de hardware en storage van de hypervisor tot aan de gekoppelde softwarecomponenten van de hele virtuele werkplek. Daarbij komt dat ook de aangekoppelde systemen, zoals opslag, nauwkeurig in de gaten worden gehouden. Het voordeel is bovendien dat de status van alle systemen en componenten in de keten van alle systemen in één centrale console worden gepresenteerd. Dat alles stelt ons in staat om snel een root cause op te sporen. Onze klanten wilden dat wij de stabiliteit en kwaliteit van dienstverlening van virtuele werkplekken zouden verbeteren. Met eG Innovations is dat mogelijk. Eigenlijk was het destijds een a-b-c-tje om hen te kiezen”, zegt Vrind.
Complete pakket
Wie eG Enterprise (zoals de monitoring tool heet) aanschaft, krijgt het hele pakket. “Wij gebruiken ongeveer twintig procent van de mogelijkheden en zijn daar al heel gelukkig mee”, gaat Vrind verder. “Verdere toegang is heel granulair in te richten. Zo kunnen wij onze klanten bijvoorbeeld ook inzage geven in het ketenbeheer. Dat kan op heel technisch niveau, maar ook op het niveau dat geschikt is voor algemeen management. Onze klanten waarderen dat zeer.”
Of je ‘hogeschool eG Enterprise-kennis’ nodig hebt om de tool zijn werk te laten doen? “Dat valt mee”, zeggen ze. “De software komt met een hele lading voor gedefinieerde settings. De ‘toezichthouder’ is vrij snel actief met de standaard aanpak. Daarna is het tamelijk eenvoudig om het pakket naar eigen wensen in te richten. De installatie is rechttoe rechtaan.”
“Wat wij over monitoring zeggen, geldt trouwens ook voor de rapportages”, stelt Vrind. “Gewoonlijk moet je de rapportages van verschillende tooling centraal aan elkaar knopen om inzicht te krijgen. Daar ben je wel een dag mee bezig. Dat is bij eG Enterprise niet nodig; out-of-the-box zijn tal van rapportages beschikbaar; ook voor het management. Tel uit je winst; de ROI is echt gunstig.”
Kop erbij houden
Het is een kwestie van de software installeren en agents uitrollen op de systemen. “Er is in de software ook een optie om de omgeving in kaart te brengen. Dat maakt de hele topologie inzichtelijk”, zegt Seine. “Ook klant gerelateerde zaken zijn eenvoudig uit te voeren. Je moet natuurlijk je kop erbij houden, maar de taken zijn simpel uit te voeren.”
Inmiddels werkt ATOS bij een aantal klanten al met eG Enterprise v7 die ruim een half jaar geleden is geïntroduceerd. Bij andere klanten is de overgang nog bezig. ATOS weet zich daarbij goed gesteund door eG Innovations. “De upgrade werkt met scripting en wordt samen met eG Innovations uitgevoerd.”
Wekelijks overleg
De relatie met eG Innovations Benelux noemt het tweetal goed. Zo is er wekelijks overleg met Renne Bots, business development manager bij het bedrijf. “Er wordt goed naar ons geluisterd”, zegt Vrind. “Als wij een bepaalde oplossing willen hebben voor een klant, dan wordt die gebouwd. En eG Innovations beoordeelt vervolgens of andere organisaties ook baat kunnen hebben bij die specifieke toepassing. Als dat het geval is, dan zien we dat terug bij de eerstvolgende update van het pakket. Door alle klantervaringen die wij hebben (ATOS werkt wereldwijd met eG Enterprise) verzamelen we natuurlijk een schat aan informatie. Eigenlijk zijn wij de ogen en oren van eG Innovations op de werkvloer. En dat wordt gewaardeerd. We nemen elkaar serieus. Wij zien elkaar als volwaardige gespreks- en ontwikkelingspartner.”
Een voorbeeld is de koppeling met ServiceNow. ATOS had speciale wensen voor deze koppeling. Die zijn vervolgens door eG Innovations gebruikt voor de ontwikkeling van een agent speciaal voor de koppeling met beheersystemen van ATOS. eG Innovations deelt met ATOS welke potjes zij op het vuur heeft staan, welke nieuwe zaken eraan komen. “Ze zijn heel open naar ons”, constateert Seine.
Door: Teus Molenaar