Wouter Hoeffnagel - 15 september 2020

ACM: Bol.com moet klanten beter informeren over externe verkopers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) tikt Bol.com op de vingers. De webwinkel moet klanten voortaan duidelijker informeren wie de verkoper is van een product of dienst. Ook andere platforms worden de komende tijd hierop gecontroleerd, meldt de toezichthouder.

Bol.com verkoopt niet alleen eigen producten, maar biedt ook externe verkopers de mogelijkheid hun producten via de webwinkel te verkopen. De ACM meldt veel klachten van consumenten over Bol.com te hebben ontvangen. Deze consumenten stellen dat het onduidelijk was wie de verkoper was en waar zij terecht konden voor de oplossing van hun probleem.

Wie kunnen consumenten aanspreken?

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Wie zij kunnen aanspreken is belangrijk voor consumenten. Om te voorkomen dat de consument van het kastje naar de muur wordt gestuurd, is bol.com daarover nu duidelijk op zijn website. Dit is een mooi resultaat voor consumenten. We roepen andere platforms op ook deze duidelijkheid te bieden.”

Naast eisen aan de informatievoorziening moeten platforms ook afspraken maken met externe verkopers over de voorwaarden die zij hanteren bij hun verkoop. Deze afspraken moeten consumenten beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken. Zo moeten platforms alleen verkopers toelaten die zich houden aan de consumentenregels. Blijkt dat verkopers zich toch niet aan deze regels houden? Dan moeten platforms van de ACM sancties opleggen indien zij hun gedrag niet aanpassen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!