Redactie - 17 september 2020

Het beheer van de cloud complex? Niet als het aan Arrow ligt

Het beheer van de cloud complex? Niet als het aan Arrow ligt image

Het beheer van de cloud is complex, aangezien elke leverancier zijn eigen processen en facturen heeft. Daarom heeft Arrow twee platforms ontwikkeld waarmee partners en eindklanten alle cloudoplossingen kunnen beheren, respectievelijk ArrowSphere en MyCloud Portal. Zo wordt historisch gebruik inzichtelijk gemaakt, maar ook voorspellingen gedaan over het gebruik en de gepaarde kosten. Zo kom je nooit meer voor een verrassing te staan, aldus Bart van Rheenen, managing director van Arrow’s enterprise computing solutions business in de Benelux.

Om bedrijven te helpen met het realiseren van een voorsprong op de concurrentie, biedt Arrow een breed pakket aan technologie via partners aan eindklanten, vertelt Bart van Rheenen, managing director bij Arrow Electronics. ‘We stellen bedrijven in staat om wereldwijd aangesloten apparaten te implementeren, beheren, monitoren, analyseren en te gelde te maken gedurende de gehele levenscyclus van de technologie.’

Een gehele technologiestack

Het dozen schuiven, een los product verkopen, is alleen niet meer aan de orde, vertelt Van Rheenen. ‘Het is niet één component of dienst die het verschil gaat maken, maar het is de gehele technologiestack die de klant helpt om boven de concurrent uit te stijgen. Dus het is een combinatie van sensoren, microcontrollers, connectiviteitsoplossingen, gateways, applicaties, servers, opslag, netwerken, beveiliging en niet in de laatste plaats: cloud.’

De cloud in de breedste zin van het woord brengt veel kansen met zich mee, zoals schaalbaarheid en een verscheidenheid van functionaliteiten. Het brengt echter ook een uitdaging met zich mee: het beheren van alle cloudlicenties en -abonnementen. Het wordt zo complex dat bedrijven zo nu en dan vergeten om clouddiensten af te schalen of uit te zetten. Of dat kosten moeilijk zijn door te berekenen aan afdelingen of eindgebruikers.

De verschillen tussen cloudleveranciers maakt beheer complex

‘Het beheren van clouddiensten is complex’, vertelt Van Rheenen. Die complexiteit heeft te maken met de workflows en factureringssystemen die per leverancier verschillen. ‘Een potentiële klant waar ik op bezoek ging, had contracten met maar liefst zes cloudleveranciers. Iedereen snapt dat het enorm veel tijd en moeite kost om dat goed te beheren.’

Tegelijkertijd, zegt Van Rheenen, is het logisch dat de cloud complex is geworden en dat tot nu toe weinig aandacht is besteed aan het beheer van alle contracten. ‘Voor één koppeling hoef je het niet te automatiseren. Maar nu steeds meer organisaties een grote verscheidenheid aan clouddiensten afnemen en moeite hebben met het efficiënt beheren daarvan, is automatisering niet zo gek. Dan weet je ook waarvoor je het doet.’

Partners ondersteunen bij licentiebeheer

Om partners te helpen met het beheren van alle licenties en relaties met leveranciers, ontwikkelde het bedrijf ArrowSphere voor partners. ArrowSphere biedt partners geconsolideerde facturering en analyse, aanpasbare selfserviceportalen voor eindklanten en diepe API-integraties.

Inmiddels is in de nieuwste ArrowSphere één van de belangrijkste functionaliteiten de mogelijkheid om kosten te voorspellen. ‘We zetten Artificial Intelligence (AI) in om daadwerkelijk gebruik te meten en inzichtelijk te maken, maar met AI kunnen we ook voorspellingen doen. Dus: welke cloudservices moeten we opschalen? Zijn er oplossingen die we kunnen afschalen? En van welke kunnen we misschien helemaal afscheid nemen? En wat betekent dat voor de kosten?’

Om die voorspellingen te kunnen maken, heeft Arrow een sterke focus op big data. ‘Als ik terugga naar vier jaar geleden, keken we vooral hoe data werd verkregen, en hoe we gebruikmaakten van de enterprise data die we hadden. We waren bezig een fundament te leggen. Nu is dat veranderd naar een situatie waarin we ons richten op de waarde die data kunnen toevoegen. Bijvoorbeeld om de cloud eenvoudiger te kunnen managen.’

Eindklanten bedienen via MyCloud Portal

Niet alleen partners worden bediend door Arrow, eindklanten kunnen gebruikmaken van de MyCloud Portal die geleverd wordt via partners. ‘MyCloud Portal is een beveiligde website waarop klanten van onze partners rechtstreeks bij hen clouddiensten kunnen bestellen. Partners gieten zelf hun branding over de portal en kunnen ook diensten toevoegen en zo productbundels aanbieden.’

Partners, zo vertelt Van Rheenen, zijn vaak gespecialiseerd in een vertical, zoals mode. Het komt dan ook voor dat ze hun eigen oplossingen hebben ontwikkeld. Om alle licenties, dus ook voor die specialistische oplossing, te kunnen beheren, kunnen die oplossingen daarom ook in ArrowSphere worden gezet. Eindklanten kunnen dan via het klantportaal MyCloud de oplossing afnemen.

Beheer wordt een spelletje

Uiteraard is de ontwikkeling van beide platforms nog niet klaar: ‘We voegen in toenemende mate functionaliteiten toe aan ArrowSphere om bijvoorbeeld processen en verbruik steeds beter inzichtelijk te maken’, vertelt Van Rheenen. ‘In onze ontwikkelstrategie staat de gebruikservaring centraal. We hebben geluisterd naar onze klanten en op basis van die input gaan we het CMS van ArrowSphere verbeteren en ontwikkelen we onze FinOps-tools verder door.’

In de ontwikkelingen van ArrowSphere staat vereenvoudiging centraal, vertelt Van Rheenen: ‘De koppeling met de facturatie wordt naadloos. Ook wordt het voor eindklanten in de MyCloud Portal duidelijker gemaakt welke kosten aan welke afdelingen toegewezen kunnen worden. Zo wordt het beheer van clouddiensten en facturatie voor zowel partners als eindklanten zo eenvoudig als een spelletje.’

‘We moeten ook nadenken over welke impact cloud heeft op de organisatie. Wij moeten dat, partners doen dat en klanten ook.’ Ondanks dat veel bedrijven nog maar twintig procent in de cloud heeft, met een uitzondering daargelaten, zullen sommige bedrijven zelfs voor 100 procent naar de cloud gaan. En dat is maar goed ook, volgens Van Rheenen: ‘Cloud is robuust. Maar dan moet het beheer en de facturatie wel eenvoudig zijn.’

Door: Johan van Leeuwen

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!