NETGEAR: WiFi 6 van groot belang, maar er is meer

NETGEAR: WiFi 6 van groot belang, maar er is meer

We helpen partners ook om de voordelen van WiFi 6 uit te leggen aan hun klanten

Richard Jonker en Arend Karssies, NETGEAR

26-09-2020 | door: Johan van Leeuwen

NETGEAR: WiFi 6 van groot belang, maar er is meer

Er wordt steeds meer van WiFi-netwerken gevraagd, zeker nu we massaal thuiswerken. Dat levert uitdagingen op. WiFi 6 is één van de antwoorden, vinden ze bij NETGEAR, koploper op dat gebied. Maar de totale puzzel is groter, leggen Richard Jonker en Arend Karssies uit.

Richard Jonker (Vice President SMB Product Line Management van NETGEAR) schetst hoe het belang van WiFi in hoog tempo toeneemt. “De laatste jaren is WiFi eigenlijk de belangrijkste vorm van elektronische communicatie. Veel mensen gebruiken het internet continu via WiFi, ook bij hun vaste pc. Dat is een fundamenteel verschil met een paar jaar geleden. Veel meer devices vechten om aandacht van de WiFi-accesspoints. Vaak bevinden al die devices zich ook nog eens in een kleine ruimte.”

Maar daarmee is hij er nog niet, want er zijn meer ontwikkelingen. Er wordt bijvoorbeeld steeds meer van WiFi verwacht, de bandbreedte die we gebruiken is groter geworden. “Dat komt door video-streamen, maar ook door het open hebben van een groot aantal cloud-applicaties die continu data zenden en ontvangen. WiFi is bovendien een absolute noodzaak geworden, net als gas, water en licht, bijvoorbeeld bij het verhuren van ruimtes. Daarnaast is beveiliging een steeds belangrijker issue. Je wilt niet dat mensen toegang krijgen tot jouw WiFi. Het is een hele rij ontwikkelingen en als je die allemaal bij elkaar optelt is een betere kwaliteit van WiFi noodzakelijk zodat meer stabiliteit, veiligheid, bandbreedte en een hogere densiteit van verbonden apparaten in een beperkte ruimte mogelijk is.”

WiFi 6

WiFi 6, dat sinds dit jaar uitgerold wordt, is volgens Jonker een oplossing voor die uitdagingen. NETGEAR heeft op dat gebied niet voor niets een erg breed portfolio. Maar het is volgens hem zeker niet het volledige antwoord. “Met WiFi 6 zijn onder meer recordsnelheden mogelijk. Je kunt het oppompen tot 10Gbps of meer. Maar de WiFi kan wel heel snel zijn, als het accesspoint de snelheid niet aankan dan heb je er weinig aan. Wij zijn er als NETGEAR in gespecialiseerd om verschillende technologieën te combineren. Wij maken bij nieuwe accesspoints gebruik van MultiGig, waardoor de ethernet-poort hogere snelheden ondersteunt, wat de totale doorvoersnelheid verhoogt.”

WiFi 6 maakt het ook mogelijk om de veiligheid te verbeteren, geeft Jonker aan. “Nu maken de meeste WiFi-netwerken gebruik van beveiliging met de standaard WPA2. Dat wordt verbeterd met WPA3. Maar wij bieden bij NETGEAR nog meer, onder andere de mogelijkheid om thuis met meerdere WiFi-netwerken (SSID’s) een scheiding aan te brengen tussen het privénetwerk en het netwerk dat je zakelijk wilt gebruiken. Wie is ingelogd op het privénetwerk kan het verkeer op het zakelijke netwerk dan niet zien.”


De vraag naar nieuwe WiFi-producten is nu sterker dan ooit, merkt Jonker. “Iedereen heeft de afgelopen tijd wel gemerkt dat video-calls soms vastlopen. Dat schiet niet op. Daardoor groeit de vraag. Onze verkoopcijfers, vooral van WiFi 6-producten, gaan door het dak. Dat begon bij thuiswerkende consumenten, maar vertaalt zich nu ook richting kleine en middelgrote bedrijven.” NETGEAR loopt wereldwijd en ook in Nederland voorop met de ontwikkeling van producten rond WiFi 6. Jonker: “We hebben veel meer verschillende WiFi 6-producten dan onze concurrenten samen, in allerlei prijsklassen. Ik verwacht dat wij ook de eerste zullen zijn met aanvullende innovaties.”

Tips
“Het blijft een feit dat er allerlei zaken zijn die ervoor kunnen zorgen dat de WiFi niet goed werkt, zelfs bij WiFi 6”, maakt Jonker duidelijk. “Bijvoorbeeld als je dichtbij een magnetron zit die gebruikt wordt. Dat verstoort het signaal. Of als er een groot aquarium tussen jou en de router zit. Wij kunnen tips geven om de WiFi-kwaliteit te verbeteren. Dat doen we graag en vaak.”

Want, zoals gezegd, voor NETGEAR is er meer dan alleen de verkoop van WiFi 6-producten. “We zijn altijd op zoek naar hoe we gebruiksgemak toe kunnen voegen aan ons productaanbod, ook als het om WiFi 6 gaat. Hoe kun je de features goed gebruiken? We zorgen ook dat de instellingen goed staan. Daarnaast kijken we natuurlijk verder dan alleen de accesspoints, zoals bijvoorbeeld switches, de bekabeling en de snelheid van je modem richting de router. Als je alleen een nieuwe kraan in de badkamer installeert gaat het water immers ook niet altijd meteen sneller stromen. Wij zijn er erg goed in om samen met onze partners bij consumenten en bedrijven naar het gehele plaatje te kijken. Ook als het bij bedrijven of bijvoorbeeld scholen om een groot aantal gebruikers gaat.”

Businessmodel van partners

Arend Karssies (Regional Director Benelux) weet dat eindklanten niet ineens alles gaan vervangen door WiFi 6-producten. Dus helpt NETGEAR partners om hun klanten gefaseerd te laten overstappen. “Het hele platform aan WiFi 6-accesspoints werkt ook gewoon in een omgeving waar onze WiFi 5-accesspoints hangen. Zo creëren resellers veel makkelijker adoptie bij de eindgebruikers. We helpen hen daarnaast ook om de voordelen van WiFi 6 uit te leggen aan hun klanten.”

Er is voor resellers sinds dit voorjaar veel veranderd. Karssies: “We zagen hen de laatste jaren soms worstelen met het veranderen van hun businessmodel. Ze zijn gewend om op locatie storingen te verhelpen en installaties verder uit te rollen. Dat was vanaf maart niet meer mogelijk. Steeds meer partners hebben daardoor de beweging gemaakt naar cloud-managed omgevingen. Wat ze uitrollen, waaronder WiFi 6, is dan te beheren in ons Insight Pro cloudplatform. Ze kunnen dan het kantoornetwerk op afstand beheren en configureren en gewoon een switch of accespoint opsturen als die vervangen moet worden. Wij geloven sterk in dat model en helpen partners van A tot en met Z om die stap te kunnen maken.”

Thuisnetwerk
Daarnaast zorgt de trend van thuiswerken er ook voor dat resellers automatisch steeds vaker te maken krijgen met het thuisnetwerk, zo schetst Karssies. “Het gaat steeds vaker gebeuren dat resellers naast dat ene kantoornetwerk misschien wel tien thuisnetwerken moeten gaan beheren. Dat zakelijke thuisnetwerk moet ook veilig zijn. Ons platform en onze hardware zijn daar meer dan klaar voor. Door producten zoals onze Orbi Pro-router, andere hardware en uiteraard ook software slim te combineren wordt het voor resellers mogelijk om dat thuisnetwerk direct mee te nemen. Wij zijn daar met ons portfolio de perfecte partij voor. Als resellers hulp zoeken, met wat voor vraag dan ook, kunnen ze contact opnemen met onze specialisten. Dan staan we naast hen. Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven.”

Auteur: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Digital Workplace