Redactie - 28 september 2020

Interxion adviseert CIO’s: Denk na over connectiviteit voor nu en in de toekomst

Interxion adviseert CIO’s: Denk na over connectiviteit voor nu en in de toekomst image

Enrico de Boer begon als director sales en marketing van Interxion op hetzelfde moment als dat het coronavirus in Nederland uitbrak. Dat drukte een flinke stempel op zijn eerste maanden, in allerlei opzichten. De covid-crisis heeft volgens hem invloed op de hele datacentermarkt. Hij spreekt over dat onderwerp, maar ook over de overname door Digital Realty, het belang van de juiste locatie, duurzaamheid en de samenwerking met Gartner.

De Boer begon in maart bij Interxion, aanbieder van datacenterdiensten. “In mijn eerste week heb ik het grootste deel van mijn team nog fysiek mogen ontmoeten. De week erna zat ik in Londen en moest ik eerder terug omdat de lock-down begon.” De coronacrisis had grote invloed op zijn eerste halfjaar. “Veruit de meeste gesprekken gaan via een scherm. Toch heb ik via die calls wel een goed beeld gekregen van Interxion en leerde ik iedereen kennen. Het was echt een warm bad.”

De covid-periode heeft onmiskenbaar ook invloed op de totale datacentermarkt. In het persbericht van zijn aanstelling zei De Boer al: “Het zijn bijzonder interessante tijden, waarin het belang van een bijzonder sterk geconnecteerde datacenter-partner alleen maar verder toeneemt.” Een paar maanden later denkt hij daar nog precies hetzelfde over. “Er is voor ons absoluut sprake van meer opdrachten, meer kolen op het vuur. Voor bedrijven is het nog belangrijker geworden om de continuïteit te waarborgen. Mensen zijn thuis gaan werken, de digitale werkplek is niet meer weg te denken en er is een infrastructuur nodig om dat te ondersteunen. Aan het begin van de coronacrisis werd er gesproken over de vitale beroepen en de datacentermarkt hoort daar wat mij betreft absoluut bij.”

Relevantie
De Boer had in het verleden management-rollen bij onder meer Atos, Ordina, EDS en IBM, bedrijven die zich sterk op enterprises richten. En precies die kant wil Interxion ook op. “We hebben de sterke ambitie om ons aandeel en onze relevantie in dat segment verder te vergroten. Ons huiswerk is nu vooral om die relevantie ook aan te tonen. We zijn altijd een schakel in het hele verhaal geweest, maar wel een belangrijke schakel. We worden alleen maar belangrijker, zoals Gartner ook benadrukt. Iedereen is met de digitale transformatie bezig en wordt daarin steeds volwassener. Je ziet daardoor de beweging richting hybrid multi-cloud. Het belang van datacenters wordt daardoor steeds groter.”

Vooral de locatie van datacenters krijgt steeds meer prioriteit. “Wij hebben er als Interxion heel bewust voor gekozen om niet ergens in een uithoek in een weiland te gaan staan. Onze Nederlandse datacenters bevinden zich met name in en rond Schiphol. Bovenop het internet en met daarnaast ook maximale connectiviteit en directe toegang tot de grote public clouds zoals Azure, AWS, Google en IBM. De hybrid multi-cloud is voor veel enterprises de toekomst: een combinatie van een of meerdere public clouds, private clouds en traditionele infrastructuren. Dat wil je bij elkaar brengen in een omgeving waar dat ook echt bij elkaar kan komen.” De trend richting hybrid multi-cloud zorgt voor nieuwe vragen. “Waar je enterprises steeds meer voor public cloud ziet kiezen, zie je tegelijkertijd dat ze hun eigen datacenters minder gaan gebruiken. Daardoor krijg je colocatie-vragen, waar wij op in kunnen spelen.”

Stip op de horizon
De Boer ziet dat enterprises bij hun digitale transformatie-agenda vaak over cloud-first spreken. De realiteit leert hem dat dat nog maar deels bewaarheid wordt. “Ze migreren hun workloads steeds meer naar de cloud, maar in totaal staat maar ongeveer twintig procent van alle workloads daar ook echt. Tachtig procent dus nog niet. Een deel daarvan blijft zeker op traditionele infrastructuren staan, maar met het andere deel worstelen veel enterprises. Vaak zijn dat applicaties die we monolieten noemen. Ze zijn bedrijfskritisch en lastig naar de cloud te migreren. Daar ligt een mooie uitdaging waar wij bij kunnen helpen. Connectiviteit is daarbij essentieel. Ik zou CIO’s die bezig zijn met een nieuwe architectuur dus absoluut willen adviseren om na te denken over optimale en gewaarborgde connectiviteit voor nu en in de toekomst. Daarnaast is het belangrijk dat ze er bij die digitale transformatie geen IT-feestje van maken, wat ik nog steeds vaak zie gebeuren. Er wordt dan vanuit technologie gedacht. De IT-strategie en de business-strategie moeten synchroon lopen.”

De term hybrid multi-cloud viel al een aantal keer. “Ook Gartner ziet dat als stip op de horizon. Het is een reis die ieder bedrijf op een andere manier maakt. Het is een goede ontwikkeling dat outsourcing aan datacenters nu wordt gedreven door de behoefte aan innovatie en niet door uitsluitend minder kosten. Bij die innovatie, gedreven door de business, moet je denken aan bijvoorbeeld IoT, AI en Blockchain. De keuze voor externe datacenters zal daardoor verder doorzetten, verwacht ook Gartner. Die denken dat in 2025 maar liefst 85 procent van de enterprises geen eigen datacenter meer heeft. Tegelijkertijd blijft de hoeveelheid data exponentieel stijgen, dus liggen er kansen voor datacenterpartijen zoals wij. Maar het blijft voor ons wel heel belangrijk om dat op een juiste manier te adresseren.”

Er is nog een andere belangrijke ontwikkeling in datacenterland: een roep om meer duurzaamheid. Datacenters verbruiken veel energie en vooral rondom Amsterdam zorgt dat voor grote uitdagingen. “Als datacentersector moeten we daarop reageren. Het moet daarbij niet alleen over energie, maar ook over water gaan, want ook dat is een schaars goed, zeker de afgelopen maanden.” Interxion zet stevig in op duurzaamheid. “We zijn in al onze datacenters heel nadrukkelijk met dat vraagstuk bezig. We doen investeringen in bijvoorbeeld koelingsystemen die zeer efficiënt zijn en minder energie verbruiken. Zeker bij de ontwikkeling en bouw van nieuwe datacenters is dit een zeer belangrijk onderwerp. We kijken hoe we dat het beste in kunnen vullen.”

Overname
Interxion had tot voorkort 52 datacenters in 12 landen, waarvan 9 in Nederland. Die aantallen zijn een stuk groter sinds Interxion door Digital Realty werd overgenomen, wat dit voorjaar werd goedgekeurd. Nu is het totale bedrijf in 20 landen actief, op 6 continenten, met in totaal 275 datacenters. “Die internationale spreiding maakt ons heel interessant, zeker voor enterprises die wereldwijd actief zijn. Ik ben heel blij met de overname, waar we nu middenin zitten, en dat komt vooral omdat we onze eigen identiteit kunnen behouden. Digital Realty probeert het beste van beide partijen te behouden bij de bouw van een nieuw bedrijf, zodat je een mooi 1-plus-1-is-3-verhaal krijgt. Wij zijn meer een retail-datacenter, zij een wholesale-datacenter. Daarin zoeken we een goede middenweg. Ons model is daarnaast sterk land-gestuurd en dat gaat Digital Realty nu omarmen. De naam Interxion blijft ook gewoon bestaan. ‘Interxion: A Digital Realty Company’, is het nu officieel. We zijn één geconnecteerd digitaal platform, waar enterprises wereldwijd gebruik van kunnen maken. Voor ons is het nu de uitdaging om de voordelen van de samenwerking zo goed mogelijk uit te leggen en waar te maken richting de markt. Daar zijn we nu volop mee bezig.”

Gartner
Interxion is in november weer partner van het IT Symposium/Xpo van Gartner, dat dit jaar geheel virtueel plaatsvindt. “Een virtueel event is natuurlijk niet ideaal, maar toch verwacht ik wel dat we er veel uit kunnen halen. Dat we meedoen heeft onder andere met branding en positionering te maken, maar we doen ook mee om meer inzicht te krijgen in alle ontwikkelingen. Denk aan IoT, AI of Blockchain, die ik net al noemde, maar ook aan data gravity, wat ik erg interessant vind. Daarbij gaat het erom dat verschillende data en applicaties dicht bij elkaar staan, ook vanuit security-oogpunt. Gartner speekt daarbij van ‘connected communities’. Zoals ik al aangaf: locatie is belangrijk. Je ziet bedrijven ervoor kiezen om bij een bepaalde hub te gaan zitten, met de juiste infrastructuur en maximale connectiviteit. Zo wordt ook de samenwerking tussen bedrijven gefaciliteerd.”
Het partnerschap met Gartner is belangrijk voor Interxion. “Ze hebben een goed beeld van de markt en van de ontwikkelingen die er zijn. Ze zijn vooral goed om behoeftes van bedrijven te herkennen en die te vertalen naar technologie. Dat helpt ons om de taal van onze klanten nog beter te spreken. De data van Gartner, waar we toegang tot hebben, en de samenwerking met hen zijn cruciaal voor ons.”

De Boer is duidelijk enthousiast over zijn nieuwe werkgever en de sector waarin hij nu werkt. “Het grijze en stoffige imago dat datacenters misschien ooit hadden, ligt al ver achter ons. De ontwikkelingen die er zijn en de relevantie die we hebben maken dit werk gewoon heel mooi.”

Auteur: Johan van Leeuwen

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!