Tech Data: veranderingen door coronacrisis zijn grotendeels blijvend

Tech Data: veranderingen door coronacrisis zijn grotendeels blijvend

We zien veel innovatie, samenwerking en creativiteit bij partners

Roel Mendel van Maverick AV Solutions en Peter Jansen Tech Data

30-09-2020 | door: Johan van Leeuwen

Tech Data: veranderingen door coronacrisis zijn grotendeels blijvend

Ook Tech Data zag vanaf maart van alles gebeuren bij partners en eindklanten. Die veranderingen zijn voor een groot deel blijvend, verwachten Roel Mendel en Peter Jansen. De Modern Workspace is volgens hen dichterbij gekomen.

Roel Mendel, de Business Unit Manager van Maverick AV Solutions - de in AV gespecialiseerde bedrijfstak van Tech Data - zag grote veranderingen. Het toegenomen gebruik van videocommunicatie springt daarbij natuurlijk het meeste in het oog. “Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex en Google Hangouts zijn in één keer heel dominante spelers geworden in de Modern Workspace. Die platformen staan nu centraal.”

Peter Jansen, Sales Director Commercial, zag op veel plekken de houding veranderen. “Mensen met koudwatervrees voor de nieuwe manier van werken zijn nu over de streep. Op dit moment kunnen er weer meer mensen terug naar kantoor maar op veel plekken, ook bij onszelf, zal dat niet over de vijftig procent heen gaan, verwacht ik. Bij onze partners zie ik hetzelfde. De maanden maart tot en met juni waren een soort proof of capability. Ze hebben gezien dat het kan en dat het zelfs voor meer efficiëntie kan zorgen. Daarom zal deze coronacrisis een blijvende invloed hebben op onze manier van werken. Als we tegelijkertijd het klant- en collega-contact kunnen professionaliseren, bijvoorbeeld door werkplekken anders in te richten, dan liggen er veel mooie kansen. Bedrijven zullen onder andere gaan kijken naar de verdeling van buiten- en binnendienstverkopers, maar ook naar arbeidsvoorwaarden zoals de vergoeding voor woon-werk-verkeer.”

Kansen voor partners
De Modern Workspace biedt volop kansen voor partners, vindt Mendel. “Dat begint bij de thuiswerkplek, met alle hardware die daarvoor nodig is. Maar ook de vergaderruimtes krijgen een andere rol. Niet iedereen zal naar kantoor komen, dus interne teams gaan overleggen met collega’s die op afstand mee-vergaderen. In de vergaderruimte heb je dan goede camera’s en microfoons nodig. Ook interactieve displays, waarop je notities kunt maken die meteen in de cloud worden opgeslagen, voegen iets toe. Microsoft, Zoom en Cisco hebben daar allemaal mooie oplossingen voor.”

Voor de businessunit Maverick is digital signage een belangrijke tak. Ook dat wint in deze nieuwe wereld aan belang, denkt Mendel. “Met wayfinding kun je zien waar je in een pand wel en niet heen kunt lopen. Uiteraard zijn people counters nu ook een hot item. We bieden een combinatie van een camera en een display, waarmee je kunt meten en laten zien hoeveel mensen er op elk moment van de dag in het pand zijn en wanneer het maximum is bereikt.”

Security
Nu veel mensen thuiswerken is de component security van een niet te onderschatten belang, geeft Jansen aan. “Daar hebben we de afgelopen maanden veel tijd en aandacht in gestoken. We organiseerden twee grote security awareness workshops, met in totaal ruim 140 verschillende deelnemende bedrijven. We bieden ook de Security Practice Builder, om partners te helpen om een security-oplossing op te bouwen. We helpen hen ook om op dat gebied de samenwerking te zoeken. Sommigen willen de security-pitch wel doen, maar voelen zich niet comfortabel bij de rol van consultant op dat gebied. Wij kunnen ze dan in contact brengen met de juiste partij. Dat kan bijvoorbeeld ook gelden voor de specifieke expertise die nodig is voor de analyse van pentesten. Zo ontstaan mooie samenwerkingsverbanden. Die rol past goed bij ons.”

Daarnaast is connectiviteit van groot belang in de moderne werkplek. Mendel: “In het scenario dat ik net schetste, met interne teams die deels op kantoor en deels op andere locaties zitten, wordt er veel gevraagd van de verbindingen. Dat geldt voor bedrijven, maar zeker ook voor het onderwijs. Er gaat veel meer video over de lijnen dan voorheen. Wij kunnen klanten helpen met connectiviteit van T-Mobile, Vodafone/Ziggo en KPN.”

Voelsprieten
Als distributeur met een zeer uitgebreid portfolio brengt Tech Data graag alle verschillende lijntjes bij elkaar, richting zijn partners. Want de moderne werkplek is vooral een multi-vendor-omgeving, vinden beide mannen. Jansen: “Omdat er echt een shift is van single- naar multi-vendor, zetten wij onze partner nog meer centraal en helpen we hem om volledig in te spelen op de behoeftes en vraagstellingen van zijn klanten. Als de distributeur met het grootste aantal lijnen, resources en gecertificeerde medewerkers zijn wij de juiste partij om dat te doen. De markt is constant in beweging, wij hebben toegang tot alle vendoren en kunnen op die manier ook de voelsprieten voor partners zijn.”

Mendel benoemt nog een andere belangrijke rol van Tech Data. “We proberen partners zoveel mogelijk te leren en inspireren door wekelijks webinars en trainingen te organiseren, juist over onderwerpen zoals de Modern Workspace.” Jansen: “Bijna al onze trainingen konden al online worden gegeven, vanaf maart gebeurde alles vanzelfsprekend voor de volle honderd procent op die manier. We hebben er heel sterk op gelet dat we daarmee echt iets toevoegen. Resellers ervaarden een overkill aan webinars. We hebben gesprekken gevoerd om ervoor te zorgen dat we in konden spelen op de behoeftes. Het doel was vooral om de innovatiekant op een planmatige manier te bespreken.” Mendel: “Dat heeft ervoor gezorgd dat de webinars heel goed bezocht werden. En vanaf augustus is onze demoruimte in Bodegraven gelukkig ook weer open. Daar kunnen partners met hun klanten bepaalde producten testen, voelen en zien en proof-of-concepts organiseren.”

Daarnaast heeft Tech Data het platform Road2Growth, waar partners voorzien worden van informatie over specifieke oplossingen voor verschillende verticals. Jansen: “Dat is er echt voor de MKB-partner. We laten zien wat voor soort totaaloplossingen er allemaal mogelijk zijn. Dat doen we zowel vanuit onderwerpen, zoals Modern Workspace, Security of Cloud, als ook vanuit verticals zoals educatie of zorg. In het verleden koppelden we daar regelmatig fysieke events aan, nu gaat dat in de vorm van webinars.”

Bewondering
De situatie dit jaar is voor niemand makkelijk, maar Mendel en Jansen hebben bewondering voor wat ze bij partners zien. Jansen: “Van maart tot en met mei lag de focus op het onder controle krijgen van alle omstandigheden, vanaf juni keken mensen echt weer vooruit. Gelukkig zijn partners van ons tot nu toe nauwelijks echt in de problemen gekomen, er zijn weinig aanvragen gedaan voor uitgestelde betalingenstermijnen of kredieten. We zien opvallend veel innovatie, samenwerking en creativiteit.”

Auteur: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Digital Workplace