Redactie - 02 oktober 2020

Google pompt miljard dollar in samenwerkingen met uitgevers

Google pompt miljard dollar in samenwerkingen met uitgevers image

Google gaat een miljard dollar (zo'n 850 miljoen euro) investeren in partnerschappen met uitgevers wereldwijd. Dat meldt topman Sundar Pichai (foto) in een blogbericht.  Google zal via het financiële engagement, naar eigen zeggen zijn grootste tot nu toe, de mediabedrijven vergoeden om 'content van hoge kwaliteit' te maken en te selecteren voor een online nieuwsbeleving, aldus de CEO.

Pichai spreekt daarbij ook van een nieuw Google-product, Google News Showcase. Dat zal beschikbaar zal zijn op Google News voor smartphones met het Android-besturingssysteem, gevolgd door Google News voor iOS, het besturingssysteem van Apples iPhone. Op termijn zal het nieuwsproduct ook beschikbaar zijn via de klassieke zoekopdracht (Google Search) en Google Discover, dat een gepersonaliseerde informatiestroom voorstelt aan de gebruiker.

Google heeft al een akkoord ondertekend met bijna 200 uitgevers uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, Argentinië, Canada en Australia, zegt Sundar Pichai. Het gaat om titels als Der Spiegel, Stern en Die Zeit. In andere landen, waaronderom België en Nederland, zijn nog onderhandelingen gaande.

In juni raakte al bekend dat Google gaat betalen voor journalistieke artikels in Duitsland, Brazilië en Australië. De internetgigant staat al jaren onder druk van nieuwsleveranciers en ook autoriteiten over zijn omgang met nieuwsartikelen en zijn sterke grip op digitale advertenties. Ook Facebook ligt wegens deze kwestie onder vuur.

In samenwerking met Datanews

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!