Frank aan de Stegge - Zoom: unified communications vergt meer dan software

Frank aan de Stegge - Zoom: unified communications vergt meer dan software

Unified communications vergt meer dan software

Frank aan de Stegge, International Partner Marketing Manager Zoom

02-10-2020 | door: Redactie

Frank aan de Stegge - Zoom: unified communications vergt meer dan software

Digitaal werken is de afgelopen maanden in een stroomversnelling geraakt. Dit biedt grote kansen voor Zoom-partners, die perfect zijn gepositioneerd om deze acceleratie in digitaal werken te ondersteunen en te begeleiden.

De tech stack wordt groter en groter naarmate remote working-modellen gemeengoed worden. Ook het aantal gebruikers van (voor hen) nieuwe technologieën groeit hiermee explosief. Frank aan de Stegge, International Partner Marketing Manager bij Zoom, maakte het van dichtbij mee. “Miljoenen deelnemers kwamen erbij, veelal uit organisaties die er niet eerder mee hadden gewerkt.” Zoom zette alle zeilen bij om deze uitdaging te vervullen, maar Aan de Stegge ziet hier ook voor partners een uitgelezen kans om meerwaarde te bieden aan klanten. “Als partners die rol succesvol willen vervullen, zijn zij gebaat bij een bredere kijk op de organisatie.”

Van implementatie naar integratie

Communicatie is de basis voor ieder zakelijk succes. Maar remote working-modellen maken het lastiger om te communiceren. In de afgelopen maanden werd ad hoc gezocht naar oplossingen. “Er moest ineens op afstand vergaderd worden”, zegt Aan de Stegge. “Goed, daar was Zoom. Maar ook projectmanagement, brainstormen, filesharing – het moest ineens allemaal digitaal.” Wanneer klanten met dit soort communicatievraagstukken komen, is het makkelijk om het case-by-case op te lossen.

Het klopt dat voor alle uitdagingen losse oplossingen kunnen worden gevonden. Maar de future of work kan zoveel meer zijn dan een verzameling losse tools, gelooft Aan de Stegge. “De toekomst is flexibel, mobiel én geïntegreerd.” Het vereist een ecosysteemgerichte aanpak, waarin software én hardware naadloos samenwerken in een geïntegreerde infrastructuur. Dat ecosysteem gaat verder dan de daadwerkelijke communicatietools. “Wij, maar ook andere oplossingen, zijn onderdeel van een groter geheel. Alle onderdelen van een tech stack moeten samenwerken. Het boekingssysteem, de website, databases, CRM-systemen, ga zo maar door.”

De implementatiepartner van de toekomst snapt deze geïntegreerde aanpak en helpt zijn klanten niet alleen met het implementeren van een deeloplossing, maar adviseert ook hoe die oplossing binnen het grote geheel past én hoe je er optimaal mee kunt werken.

“Je hoeft heus geen diepgaande kennis van alle systemen in een tech stack te hebben”, zegt Aan de Stegge. “Maar het eigen productportfolio moet je door en door kennen, zodat je je klanten optimaal kunt adviseren over de puzzelstukjes die jijtoevoegt aan hun ecosysteem. Want als jouw puzzelstukjes niet goed passen, schaadt het uiteindelijk hun performance en productiviteit.”

Aan de Stegge geeft daarbij ook aan dat hier een verantwoordelijkheid ligt voor de leverancier om passende oplossingen te leveren én partners de juiste kennis in handen te geven. “We maken aan de ene kant integratie na integratie, partneren met hardware producenten, en we hebben het productportfolio uitgebreid met Zoom Phone. Aan de andere kant investeren we ontzettend veel in ons Learning Management System voor partners, om hen de ammunitie te geven om hun klanten te helpen.”

Een cultuuromslag van jewelste

Iedereen schreeuwt het al maanden van de daken: digitaal werken is ‘het nieuwe normaal’. Het CBS rapporteert er zelfs anders over: waar ze voorheen slechts vroegen of werknemers ‘doorgaans’ of ‘wel eens’ thuiswerkten, wordt nu bijvoorbeeld gerapporteerd op het concrete aantal uren dat iemand thuiswerkt. En wat zie je: structurele stijgingen bij iedere beroepsgroep waar thuiswerken een optie is.

Afgezonderd werken is lastig. Infrastructuur en tools terzijde: er is geen koffiehoek, je kunt niet even snel langs iemands bureau lopen, samen brainstormen kan een uitdaging zijn wanneer je elkaar via een scherm ziet.

Applicaties kopen is één ding, alles aan het werk krijgen is heel iets anders. Aan de Stegge: “Daar bedoel ik niet alleen de tech stack mee. Het draait om de mensen die ermee moeten werken. Vergis je niet: de future of work is een cultuuromslag van jewelste.”

Die omslag raakt niet alleen de oudere garde die minder vertrouwd is met remote working. Ook digital natives kunnen er moeite mee hebben. Aan de Stegge zag het zelfs bij Zoom, hoewel je het toch niet zou verwachten bij zo’n digitaal bedrijf. “Bij ons is ongeveer 70% procent van de werknemers tussen de 20 en de 30. Die zijn het echt gewend om elkaar in levende lijve te zien, elkaar op de schouders te slaan, een biertje drinken na het werk. Dat valt ineens weg en dat kan best lastig zijn.”

Om die omslag te begeleiden, zouden ondernemingen meer moeten investeren in ‘culturele implementatie’. “Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat medewerkers zich ook happy voelen wanneer ze op afstand werken. Want zonder people happiness wordt geen enkele tool met succes geïmplementeerd.”

Ook hier bevinden partners zich in een goede positie om klanten in de juiste richting te sturen. “Ik moedig al onze partners aan zich niet alleen op te stellen als IT-partner, maar ook als communicatieconsultant en HR-adviseur.”

Aan de Stegge is ervan overtuigd dat de combinatie van flexibele, op integratie gerichte technologie en een sterke focus op de implementatie van die technologie in de bedrijfscultuur, de partners in staat zal stellen om voor hun klanten toekomstige zakelijke successen te verwezenlijken. Om dit mogelijk te maken, zouden leveranciers meer moeten inzetten op kennisdeling richting partners, zodat zij goed beslagen ten ijs komen bij hun klanten. Op hun beurt kunnen partners vervolgens met een brede kijk op de organisatie niet alleen de implementatie verzorgen van de technologie, maar de klant ook ondersteunen bij het menselijke aspect.

Terug naar nieuws overzicht
Digital Workplace