SoftwareONE breidt dienstenportfolio stevig uit

Sancho Latumahina (Sales Director)

SoftwareONE breidt dienstenportfolio stevig uit

directie SoftwareONE Nederland: Samen vormen we hét platform voor Software, Solutions en Services (Per 1 januari 2020 v.l.n.r. Sancho Latumahina (Sales Director) – Vincent van den Bout (Operations Director) - Michel van Teijlingen (General Manager)

06-10-2020 | door: Marco van der Hoeven

SoftwareONE breidt dienstenportfolio stevig uit

Trends als Artificial Intelligence (AI) en cloudadoptie veranderen de vraag in de markt. Van leveranciers wordt meer advies verwacht over de toepassing van die technologie. Onder meer door een reeks overnames speelt SoftwareONE daar op in. “Inmiddels hebben wij zelf ook een digitale transformatie doorgemaakt en leveren wij via ons platform PyraCloud nog steeds software en clouddiensten, maar nu omgeven met nog meer digitale intelligentie.”

“In deze tijd draait alles vooral om het ‘nieuwe abnormaal’, zegt Sancho Latumahina, Sales Director van SoftwareONE over de uitdagingen waar zijn klanten mee zitten. “Het werken gaat echt anders ingericht worden. We zien dan ook dat onze klanten enerzijds de cloud-strategieën die zij al hadden versneld willen implementeren, maar anderzijds nu ook al bezig zijn met de vraag: wat gaat er gebeuren als het virus straks voorbij is. En dan zie je dat de verwachting toch echt is dat het thuiswerken zal blijven en zakelijk reizen vervangen zal worden door video-vergaderen.”

“Dat bleek ook uit een recent uitgevoerd onderzoek onder de CIO’s van de Fortune 500 companies. 90% van hen verwacht dat we nooit meer terug zullen keren naar het massaal op kantoor werken. Het is dan ook logisch dat onze klanten nu vooral bezig zijn met de vraag hoe zij het thuiswerken kunnen faciliteren door inzet van technologie. En daar komt nogal wat bij kijken. Want hoe zorg je dat het veilig is, dat de data altijd beschikbaar is, dat de collega’s onderling toch voldoende sociale contacten kunnen onderhouden, enzovoorts. Op dit moment is er hierdoor veel focus op de data-opslag en analyse, maar ook zie je dat Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning in versneld tempo geadopteerd worden.”

AI

AI speelt in die verwerking van data een belangrijke rol, al staat het gebruik daarvan nog wel aan het begin.” Veel bedrijven zijn nog aan het nadenken over de vraag hoe ze zaken kunnen automatiseren. De grote verzekeringsmaatschappijen zijn bijvoorbeeld wel al bezig met het daadwerkelijk implementeren van AI. Het gaat dan met name om ‘predictive analytics’.

“Ook bedrijven als groothandels zijn aan het kijken hoe zij Machine Learning kunnen inzetten om automatisch te kunnen bepalen wanneer voorraden weer aangevuld moeten worden. Het komt in een stroomversnelling.”

Cloud

Ook de cloud is een veelbesproken thema, waar echter nog wel wat kan verbeteren: “Bij een cloudstrategie zou het eigenlijk niet moeten gaan om de vraag waar welke data wordt opgeslagen, of welke third party de server host. Het moet gaan om de ervaring van de gebruiker, de user experience. Dat is het uiteindelijk het belangrijkste.”

Hij neemt de zorg als voorbeeld. “Vroeger werd vaak beweerd dat zorg niet op afstand geleverd kon worden, omdat de patiënt dat niet zou willen. In feite had het er echter mee te maken dat alleen het fysieke bezoek van een patiënt aan de dokter gedeclareerd kon worden bij de zorgverzekeraar. En dus moesten de patiënten altijd maar overal voor op komen draven”

“Nu door de hele COVID-situatie wordt er ineens juist wel zorg op afstand geleverd en je ziet dat patiënten daar enorm blij mee zijn. Ze hoeven niet steeds in de auto te stappen om naar de dokter te gaan, maar kunnen online terecht voor vragen en afspraken. De user experience van de patiënt is veel beter. En natuurlijk wordt dat mogelijk gemaakt door op de achtergrond gebruik te maken van allerlei cloud-toepassingen.”

Propositie

Deze trends hebben ook effect op de propositie van SoftwareONE. “Wij waren oorspronkelijk een partij die puur software leverde. Inmiddels hebben wij afgelopen jaar zelf ook een digitale transformatie doorgemaakt en leveren wij via ons PyraCloud platform nog steeds software en clouddiensten, maar nu omgeven met nog meer digitale intelligentie. Onze Managed Services spelen hierin een belangrijke rol. Wereldwijd zien we dat 365Simple, SAMSimple en AzureSimple het meest door onze klanten worden ingezet. Zo waarschuwt ons platform automatisch wanneer contracten en licenties verlopen, om maar wat te noemen.”

Ook zien we dat we steeds meer gevraagd worden als ‘trusted advisor’. Klanten willen dat we hen bij de hand nemen in het hele traject van ontwerp, aanschaf, implementatie en uitrol. Het optimaliseren van de omgeving is voor ons een belangrijke tak, daarin zien we echt een verschuiving. Het outsourcen naar de cloud is nu meer een standaard werkwijze dan trend, een actuele behoefte. Wij hebben daar op ingespeeld en zijn steeds meer een Managed Service Provider (MSP) geworden.

Expertise

Door diverse acquisities hebben wij ook de daarvoor benodigde expertise binnengehaald. Vorig jaar zijn we verhuisd naar het nieuwe pand in Amsterdam en mochten we de expertise van COMPAREX toevoegen aan SoftwareONE. “Ook hebben we met de overname van RightCloud veel extra expertise aan de infra-kant binnengehaald, door hun kennis van AWS en Azure. Met SAMSentry hebben we onze positie in Software Asset Management (SAM) versterkt en door de overname van InterGrupo zijn we nog beter in staat om applicaties te ‘verSAAS-en’. Tot slot biedt de recente overname van B-lay in Nederland ons meer mogelijkheden op het gebied van Oracle en SAP. Over de hele linie zie je dus dat wij behoorlijk geacteerd hebben op de veranderende markt. Wij hebben ervoor gezorgd dat we in staat zijn niet alleen clouddiensten en software te leveren, maar dat wij onze klanten ook echt kunnen ontzorgen tijdens hun digitale transformatie.”

“Verandering blijft natuurlijk altijd spannend en intern merk je dan ook dat je daar even doorheen moet. Maar we zijn een wereldwijde organisatie met veel ervaring, dus daar helpen we elkaar mee. Wat ik over het algemeen terugkrijg, ook van klanten, is dat men blij is met het toegenomen kennisniveau in onze organisatie. Klanten zeggen dat ze voorheen wel merkten dat wij kennis op allerlei gebieden in huis hadden, maar dat deze kennis vaak beperkt was tot een paar grote klanten. En met die overnames hebben we vooral extra personeel met heel veel ervaring gekocht, waardoor we diverse klanten kunnen ondersteunen, van kleine organisaties tot grote organisaties.”

Slogan: We Empower Companies To Transform

Website: www.softwareone.nl

  • 5.300 sales, service en technology specialisten
  • 65.000 klanten wereldwijd
  • 150 landen
  • Nr. 1 Microsoft Azure Partner

Auteur: Marco van der Hoeven

Terug naar nieuws overzicht

Tags

ai, Cloud
Cloud