Wouter Hoeffnagel - 14 oktober 2020

ACM: Winkelketens informeren klanten beter over slimme apparaten

De winkelketens Bol.com, Coolblue en MediaMarkt informeren consumenten die online een 'slim' apparaat kopen vooraf beter over software-updates. Denk hierbij aan hoe lang consumenten in ieder geval updates krijgt, wat de frequentie is waarmee updates uitkomen en wat voor soort updates een consument kan verwachten.

Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Slimme apparaten zonder updates kunnen onveilig of zelfs onbruikbaar zijn. Consumenten moeten hier vooraf aan een aankoop dan ook voldoende over worden geïnformeerd. Ook moeten winkelketens klanten informeren over mogelijkheden om het apparaat te laten samenwerken met andere apparaten, of extra diensten nodig zijn voor het gebruik van het apparaat en hoe de fabrikant met data van de gebruiker omgaat.

Inventarisatie

De ACM voerde eind 2019 een inventarisatie uit, waaruit bleek dat verschillende grote winkelketens klanten onvoldoende informeerden over deze apparaten. Deze partijen zijn hierop aangesproken. Bol.com, Coolblue en MediaMarkt bieden inmiddels op hun productpagina's meer informatie over slimme apparaten. De ACM wijst erop dat Coolblue dit al langer deed, maar deze informatie nu bij meer producten wordt getoond.

De toezichthouder meldt positief te zijn over de stappen die Bol.com, Coolblue en MediaMarkt op dit vlak hebben gezet. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Het is belangrijk dat consumenten vóór de aanschaf van een ‘slim’ apparaat weten hoe het is geregeld met de updates. De consument moet deze informatie voor de aankoop van de verkoper krijgen. Dit is wat we willen zien, ook bij andere online aanbieders. Wij zijn blij dat steeds meer verkopers het belang hiervan inzien.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!