Gartner onthult tech voorspellingen voor IT-organisaties en gebruikers

Daryl Plummer, research vice president en Gartner Fellow

23-10-2020 | door: Redactie

Gartner onthult tech voorspellingen voor IT-organisaties en gebruikers

Gartner heeft  zijn belangrijkste strategische voorspellingen voor 2021 en daarna bekendgemaakt. De belangrijkste voorspellingen van Gartner onderzoeken de rol van technologie bij het resetten, herstarten en reageren op een wereld van onzekerheid.

"Technologieën worden tot het uiterste belast, en conventioneel computergebruik loopt tegen de muur", zegt Daryl Plummer (foto), research vice president en Gartner Fellow. “De wereld beweegt sneller dan ooit tevoren, en het is essentieel dat technologie en processen in staat zijn om digitale innovatiebehoeften te ondersteunen. Vanaf nu kunnen CIO's een decennium van radicale innovatie verwachten, geleid door niet-traditionele benaderingen van technologie.

“De toekomstige technologieën die het 'resetten van alles' zullen leiden, hebben drie belangrijke overeenkomsten: ze bevorderen meer innovatie en efficiëntie in de onderneming; ze zijn effectiever dan de technologieën die ze vervangen; en ze hebben een transformationele impact op de samenleving."

Gartner-analisten presenteerden de top 10 strategische voorspellingen tijdens het Gartner IT Symposium / Xpo Americas:

Tegen 2024 zal 25% van de traditionele CIO's van grote ondernemingen verantwoordelijk worden gehouden voor de operationele resultaten van digitale bedrijfsactiviteiten, waardoor ze in feite "COO by proxy" worden.

Na jaren van achteruitgang neemt de rol van Chief Operating Officer (COO) een steeds grotere plaats in bij born-digital bedrijven. Een COO is een essentieel onderdeel voor digitaal succes, omdat ze zowel het bedrijf als het ecosysteem waarin het opereert, begrijpen. De CIO, met een diepgaande kennis van de technologie die de bedrijfsimpact mogelijk maakt, kan de effectiviteit van het bedrijf vergroten door componenten van de COO-rol op zich te nemen om technologie en bedrijfsdoelen te combineren.

"Naarmate meer CIO's verantwoordelijk worden voor de digitale prestatieresultaten van de onderneming, zal de trend van CIO's in sterk gedigitaliseerde traditionele bedrijven die rapporteren aan de CEO een vloedgolf worden", aldus Plummer.

Tegen 2025 zal 75% van de gesprekken op het werk worden opgenomen en geanalyseerd, waardoor de toegevoegde waarde of risico's voor de organisatie kunnen worden ontdekt.

Gesprekken op het werk verschuiven van traditionele, realtime, face-to-face communicatie naar cloud-vergaderoplossingen, berichtenplatforms en virtuele assistenten. In de meeste gevallen houden dergelijke tools een digitaal verslag van die gesprekken bij. Analyses van gesprekken die plaatsvinden op de werkplek zullen niet alleen worden gebruikt om bedrijven te helpen bij het naleven van bestaande wet- en regelgeving, maar ook om hen te helpen toekomstige prestaties en gedrag te voorspellen. Naarmate het gebruik van deze digitale surveillancetechnologieën toeneemt, zullen ethische overwegingen en acties die privacy rechten op de voorgrond brengen van cruciaal belang zijn.

Tegen 2025 zullen traditionele computertechnologieën tegen een digitale muur aanlopen, waardoor de verschuiving naar nieuwe paradigma's zoals ‘neuromorfisch’ computergebruik wordt afgedwongen.

CIO's en IT-managers zullen met de huidige computertechnieken niet in staat zijn om kritische digitale initiatieven te realiseren. Technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI), computervisie en spraakherkenning, die aanzienlijke rekenkracht vergen, zullen alomtegenwoordig worden en processors voor algemene doeleinden zullen in toenemende mate ongeschikt worden voor deze digitale innovaties.

"Er zal het komende decennium een verscheidenheid aan geavanceerde computerarchitecturen opduiken", aldus Plummer. “Op korte termijn kunnen dergelijke technologieën extreem parallellisme, DNN-op-een chip of neuromorfe computing omvatten. Op de lange termijn zullen technologieën zoals gedrukte elektronica, DNA-opslag en chemisch computergebruik een breder scala aan innovatiemogelijkheden creëren."

Tegen 2024 zal 30% van de digitale bedrijven DNA-opslagproeven verplicht stellen, om de exponentiële groei van gegevens aan te pakken die de bestaande opslagtechnologie zal overweldigen.

Naarmate de computerbehoeften van de mensheid evolueren, zullen meer geavanceerde systemen nodig zijn die in staat zijn tot radicale aanpassing en veerkracht in complexe en vijandige omgevingen. DNA is inherent veerkrachtig, in staat tot foutcontrole en zelfherstel, waardoor het een ideaal gegevensopslag- en computerplatform is voor een reeks toepassingen.

"Er wordt meer informatie verzameld dan ooit tevoren, maar de huidige opslagtechnologie heeft kritieke beperkingen voor hoe lang gegevens kunnen worden opgeslagen en onbeschadigd blijven", aldus Plummer. “Bij DNA-opslag worden digitale gegevens gecodeerd in de op nucleotiden gebaseerde paren van een synthetische DNA-streng. Dit zorgt voor een lange levensduur die traditionele opslagmechanismen simpelweg niet hebben."

Tegen 2025 zal 40% van de fysieke ervaringsgerichte bedrijven de financiële resultaten verbeteren en beter presteren dan de concurrenten door uit te breiden naar betaalde virtuele ervaringen.

Het toenemende vermogen van internet of things, digitale tweelingen en virtuele en augmented reality (VR / AR) maakt het aanbieden van meeslepende ervaringen aantrekkelijker en betaalbaarder voor een breder scala aan consumenten. Deze trend is versneld doordat de sociale effecten van de pandemie de houding van mensen ten opzichte van externe en virtuele betrokkenheid positief hebben veranderd. Bedrijven met fysieke ervaring moeten beginnen met het opbouwen en verwerven van vaardigheden in disciplines die verband houden met het creëren, leveren en ondersteunen van meeslepende, virtuele ervaringen.

Tegen 2025 zullen klanten de eerste mensen zijn die meer dan 20% van de producten en producten in de wereld aanraken.

Nieuwe technologieën automatiseren een toenemend aantal menselijke taken, een trend die hyper versneld is door de pandemie. Dit leidt tot nieuwe mogelijkheden om productontwerp, materiaalgebruik, fabriekslocaties en gebruik van hulpbronnen te heroverwegen. Aangezien automatisering de nieuwe noodzaak wordt, zullen klanten steeds meer de eerste mensen worden die gefabriceerde producten en landbouwproducten aanraken.

"Automatisering is een nieuwe bron van concurrentievoordeel en verstoring", aldus Plummer. “Een intelligente machine mag bijvoorbeeld de druiven niet op dezelfde manier platdrukken als een mens ze inpakt. CIO's zouden hyperautomatisering als een principe moeten zien, niet als een project, terwijl ze vooruitgang boeken bij het updaten van hun processen voor de toekomst."

Tegen 2025 betalen klanten een freelance klantenservicedeskundige om 75% van hun klantenservicebehoeften op te lossen.

Traditionele klantenservicemethoden creëren knelpunten en pijnpunten voor klanten. Het oplossen van serviceproblemen buiten de officiële bedrijfskanalen is vaak effectiever en zorgt voor een betere klantervaring. In plaats van rechtstreeks contact op te nemen met het bedrijf, zullen klanten zich steeds meer wenden tot freelancemedewerkers van de klantenservice die experts zijn in de technologie waarvoor ze hulp zoeken. CIO's moeten in een vroeg stadium samenwerken met deze freelancers om de risico's voor klantervaring, merk en het genereren van inkomsten te verminderen die door externe klantenserviceproviders worden gecreëerd.

Tegen 2024 zal 30% van de grote organisaties een nieuwe maatstaf 'stem van de samenleving' gebruiken om maatschappelijke kwesties aan te pakken en de gevolgen voor hun bedrijfsprestaties te beoordelen.

De 'stem van de samenleving' is het gedeelde perspectief van mensen in een gemeenschap dat de wens drijft om ethische waarden te vertegenwoordigen en te verschuiven naar een algemeen aanvaardbaar resultaat. Zakelijke meettactieken breiden zich uit en omvatten een focus op op meningen gebaseerde statistieken, zoals de stem van de samenleving, gelijk aan die van meer tastbare statistieken zoals klikfrequenties. Een dergelijke meting wordt een vereiste voor C-Suite, zodat de bedrijfssamenstelling snel kan reageren op maatschappelijke veranderingen.

"Zoals we keer op keer hebben gezien, kan doof zijn voor maatschappelijke kwesties een merk snel en onherstelbaar schaden", aldus Plummer. "Door te reageren op de stem van de samenleving, zullen er volgend jaar meer productmerknamen of -boodschappen worden gewijzigd of geschrapt dan in de voorgaande vijf jaar samen."

Tegen 2023 zullen grote organisaties het behoud van werknemers met meer dan 20% vergroten door kantoorruimte opnieuw in te richten als kinderopvang en onderwijsfaciliteiten op locatie.

De wereldwijde vraag van werknemers naar hulp bij kinderopvang wordt nog steeds niet beantwoord. In de nasleep van COVID-19 zal dit nog uitdagender worden, aangezien Gartner voorspelt dat begin volgend jaar een op de vijf particuliere kinderopvangcentra hun deuren definitief zullen hebben gesloten. Om aan de toegenomen vraag te voldoen, zullen grote bedrijven lege facilitaire ruimtes gaan herbestemmen voor aanbiedingen die een maatschappelijke meerwaarde hebben, zoals kinderopvang of educatieve diensten. Dit zal de medewerkerstevredenheid, productiviteit en retentie aanzienlijk verhogen, vooral onder vrouwen in het personeelsbestand.

Tegen 2024 zullen content-moderatiediensten voor door gebruikers gegenereerde content in 30% van de grote organisaties worden onderzocht als een topprioriteit van de CEO.

Met de sociale onrust van het afgelopen jaar is de volatiliteit van inhoud op sociale media toegenomen. Voor merkmarketeers en adverteerders zorgt dit voor bezorgdheid over merkveiligheid en andere gerelateerde uitdagingen. Investeren in contentmoderatie, handhaving en rapportageservices is van cruciaal belang voor bedrijven om de beschikbaarheid van de content op hun sites te begrijpen.

“In veel gevallen gaan merken helemaal in de schaduw op door gebruikers gegenereerde contentplatforms totdat er passende politiemaatregelen zijn genomen. Toch moeten site- en app-uitgevers de grens bewandelen tussen het afdwingen van beleid om een veilige omgeving te bieden en beschuldigd worden van censuur. Daarom zullen merkadverteerders verantwoordelijk worden voor het neutraliseren van polariserende inhoud, en zullen er industrie-standaarden voor het modereren van inhoud ontstaan”, zo besluit Plummer.

Terug naar nieuws overzicht
Hardware