Splunk Data-to-Everything platform biedt kansen voor partners en klanten image

Splunk heeft als ‘cloud-first’ bedrijf al zijn technologie bestaande uit security, IT en observability gebundeld in zijn Data-to-Everything platform. “Dit is een strategisch dataplatform dat gebouwd is voor de cloud met AI en Machine Learning toepassingen. Hiermee kunnen organisaties betere business outcomes realiseren. Klanten kunnen met ons platform digitaal transformeren en toekomstbestending blijven”, aldus Frederik Maris, VP EMEA van Splunk . Hij zegt dit tijdens het onlangs gehouden digitale Splunk .conf20 event.

De behoefte aan een strategisch dataplatform voor organisaties wordt volgens Maris onderbouwd door een recent Splunk onderzoek genaamd ‘The Data Age Is Here. Are You Ready? Nederlandse bedrijven voorzien een grotere data-explosie dan internationale collega’s. Maris zegt hierover: “Nederlandse respondenten geloven dat de hoeveelheid data tegen 2025 zevenmaal groter zal zijn. Dit zou onder andere komen door goede beschikking van internet breedband, WiFi en 4G. Uit het onderzoek blijkt ook dat managers en directeuren wereldwijd belangrijke kansen zien in deze data-explosie. Ze geloven dat data heel erg, tot zelfs extreem, waardevol is voor hun organisatie ten gunste van internationaal succes, innovatie en cyberveiligheid.”

Data-to-everything platform

De enorme groei van data vraagt om een krachtig platform dat inzicht geeft in alle data van een organisatie, aldus Maris. “Er zijn al sinds 2010 big data toepassingen en – projecten, maar die zijn nooit echt van de grond gekomen. Nu zitten we in een versnelde digitalisering, waarbij opvallend meer data wordt gebruikt in Nederland, vergeleken met de rest van Europa. De helft van de opgeslagen data wordt niet gebruikt. Dat is een grote blinde vlek. Om daar meer uit te halen, heb je goede technologie nodig, om al die datagroei bij te houden. Splunk biedt daarvoor het Data-to-Everything platform, dat ook door zijn partners aan IT-beslissers en CXO’s wordt aangeboden. Je kunt als gebruiker met het Splunk platform grote dataprojecten uitvoeren en daarmee goede data-gefundeerde beslissingen nemen. Het platform werkt goed in de public cloud van AWS en Google Cloud, partijen waarmee we samenwerken.”

Partner voordelen

Splunk partners kunnen een belangrijke rol spelen met de verkoop en services rond het cloud-gebaseerde Data-to-Everything platform. Splunk CEO Doug Merritt verwacht dat het in de toekomst grotendeels gebaseerde as-a-service toepassingen zal gaan verkopen. Maris: “Splunk is gegroeid met partners, ook in Nederland, zoals bijvoorbeeld met SMT uit Zoetermeer. Partners kunnen verschillende (on-premises) software en hybride toepassingen leveren die bestaan uit bijvoorbeeld SIEM, DevOps en Big Data. Maar de grote groeikansen voor partners liggen bij het inspelen op de transitie naar SaaS. Ze kunnen daardoor aan hun klanten sneller functionaliteit leveren en goed verdienen aan zaken als enablement en professional services.”

Splunk klanten en cases

Splunk ziet komende tijd genoeg kansen om verder te groeien en organisaties te helpen met het brede aanbod. Maris: “In Nederland heeft Splunk al grote klanten aan zich verbonden, zoals de Belastingdienst en ABN AMRO. Deze Nederlandse bank gebruikt Splunk als een uitgebreide oplossing om de software development life cycle te ondersteunen. De samenwerking heeft daardoor geleid tot een betere en snellere ontwikkeling van software. Daarnaast is ABN in staat sneller problemen te identificeren en aan te pakken terwijl het aantal dreigingen zijn verminderd. De bank heeft data omgezet in acties, en inzicht voor strategische beslissingen.”

Internationaal heeft Splunk meer dan 20.000 klanten, zoals Airbus, Domino’s, Porsche en Zoom. Maris legt uit: “Binnen enkele weken had bijna iedereen weleens Zoom gebruikt. Het was voor velen van belang dat het platform goed bleef functioneren. Daarom zet Zoom data in de om de business te kunnen schalen en cyber-dreigingen op te vangen."

McLaren F1

Splunk is verder een officiële McLaren Technology Partner, besluit Maris trots. “Splunk werkt samen met de McLaren Group en McLaren Racing, vanaf het Formule 1-seizoen 2020. De inzichten en machine learning mogelijkheden van Splunk stellen McLaren in staat om zijn gegevens om te zetten in actie, de besluitvorming te verbeteren, problemen te anticiperen en de prestaties te optimaliseren. Het Splunk Data-to-Everything-platform maakt het mogelijk om ongestructureerde gegevens uit de infrastructuur van de McLaren Group vast te leggen, netwerk- en serveromgevingen, naast gegevens van McLaren Racing en de Formule 1-auto's van het team. Splunk helpt McLaren meer waarde uit datagegevens te halen via ruim 300 sensoren - die alles controleren, van brandstofpeil en bandenspanning tot snelheid en batterijstatus - van elke raceauto te maximaliseren om real time zakelijke beslissingen te nemen.”

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!