Redactie - 26 oktober 2020

Canalys: smart speaker markt groeit flink door

Canalys: smart speaker markt groeit flink door image

De meest recente voorspelling van Canalys verwacht dat de wereldwijde markt voor slimme luidsprekers, inclusief slimme schermen, 163 miljoen eenheden zal bereiken in 2021, een groei van 21%. In 2020 zal China, waar de COVID-19-pandemie onder controle, een groei van 16% halen terwijl de rest van de markt naar verwachting met 3% zal groeien naarmate landen blijven vechten tegen het coronavirus.

Omdat de vraag naar home entertainment naar verwachting zal toenemen, hebben wereldwijde platformleveranciers nieuwe slimme luidsprekers en displays uitgebracht, die waarde en beschikbaarheid garanderen. Dit is cruciaal in de aanloop naar het winkelseizoen 2020, dat vanwege de pandemie anders zal zijn dan voorgaande jaren. De wereldwijde markt voor slimme luidsprekers zal naar verwachting sterker worden in 2021, waarbij markten buiten China naar verwachting zullen herstellen en een groter deel van de jaarlijkse groei zullen bijdragen.

Slimme luidsprekers blijven verbeteren ondanks de eenvoud van de vormfactor. "De uitdaging is om merkbare verbeteringen en innovatie aan te brengen met minimale kostenstijging", zegt Canalys Research Manager Jason Low. “Amazon en Google streven ernaar om interesse te wekken door de luidsprekervorm te doorbreken. Elk van hen volgt verschillende ontwerptrajecten om de geluidskwaliteit te verbeteren, niet alleen met fysieke ontwerpwijzigingen, maar ook met de introductie van extra elementen van computeraudio. In de toekomst zal de luisterervaring van een klant in toenemende mate aanpasbaar en aangestuurd worden door AI."

Apple onthulde de HomePod mini tijdens een lanceringsevenement in oktober, waarmee het een uitdaging aanging tegen de gevestigde leveranciers. "Apple heeft nog veel te bewijzen om gebruikers aan te trekken, vooral omdat de HomePod mini het moet opnemen tegen andere nieuwe apparaten van 99 dollar, die groter zijn en met AI assistenten die als slimmer worden beschouwd", zei Low. “Apple moet zijn veelgeprezen premium gebruikerservaring bieden door gebruik te maken van zijn eigen ecosysteem van hardware, software en services. De HomePod mini zal waar voor zijn geld geven als de geluidskwaliteit ondanks het kleinere formaat beter blijkt te zijn en als de UWB- en intercomfuncties naadloos werken voor gebruikers. "

Met name is Apple de enige wereldwijde platformverkoper die hardware en diensten in China verkoopt. “Het prijssegment van 99 dollar is vrijwel een niemandsland in China, maar toch voldoende om de gebruikers van Apple aan te spreken. Apple zou deze gelegenheid moeten aangrijpen om de acceptatie van zijn muziek en andere diensten die thuis worden gebruikt, te stimuleren ”, aldus Canalys Research Analyst Cynthia Chen.

Het wereldwijde aantal geïnstalleerde slimme luidsprekers zal naar verwachting tegen 2024 640 miljoen bereiken. “Van de reactiesnelheid tot de vaardigheden en praktijktaken die slimme assistenten kunnen helpen voltooien, het bouwen van geweldige hardware en slimme assistent-functies komt toe aan platformverkopers met de middelen en bedrijfsmodellen om dergelijke inspanningen te ondersteunen. Het slimme assistent-ecosysteem moet echter worden ondersteund door externe ontwikkelaars, hardwareleveranciers en serviceproviders. Het is cruciaal voor ecosysteempartners om goed te letten op wat platformverkopers bereiken, terwijl ze een scherp gevoel hebben om nieuwe gebruiksscenario's aan het licht te brengen terwijl gebruikers hun gewoonten veranderen tijdens de aanhoudende pandemie, ”voegt Low toe.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!