Witold Kepinski - 31 oktober 2020

Groeipercentage cloud markt stijgt naarmate Amazon en Microsoft hun leiderschap versterken

Groeipercentage cloud markt stijgt naarmate Amazon en Microsoft hun leiderschap versterken image

Uit nieuwe gegevens van Synergy Research Group blijkt dat de wereldwijde bedrijfsuitgaven van bedrijven in het derde kwartaal aan cloud infrastructuur diensten bijna 33 miljard dollar bedroegen, 33% meer dan in het derde kwartaal van 2019. Met name het groeipercentage op jaarbasis voor het derde kwartaal was hoger dan de groei van 32%. in het voorgaande kwartaal, wat de gezondheid van de markt aantoont.

Amazon en Microsoft blijven goed voor meer dan de helft van de wereldwijde markt, met een Amazon-marktaandeel van ongeveer 33%, terwijl het aandeel van Microsoft meer dan 18% bedroeg. 

Google, Alibaba en Tencent groeien allemaal sneller dan de totale markt en winnen marktaandeel. Samen vertegenwoordigen ze 17% van de markt. De andere cloudproviders in de top tien zijn IBM, Salesforce, Oracle, NTT en SAP. In totaal vertegenwoordigen de top tien providers 80% van de wereldwijde markt.

Nu de meeste grote cloudproviders hun winstgegevens voor het derde kwartaal hebben vrijgegeven, schat Synergy dat de kwartaalinkomsten van cloud infrastructuur diensten (inclusief IaaS, PaaS en gehoste private cloud services) 32,8 miljard dollar bedroegen, met een achterblijvende omzet van twaalf maanden tot 119 miljard dollar. Publieke IaaS- en PaaS-services vertegenwoordigen het grootste deel van de markt en die groeiden met 35% in Q3. De dominantie van de grote cloud providers is zelfs nog meer uitgesproken in de public cloud, waar de top vijf bijna 80% van de markt controleert. Geografisch blijft de cloudmarkt sterk groeien in alle regio's van de wereld.

“Hoewel we een aanhoudende sterke groei in de markt volledig verwachtten, was de omvang van de groei in Q3 een beetje verrassend. De totale inkomsten stegen met 2,5 miljard dollar ten opzichte van het voorgaande kwartaal, waardoor het groeitempo op jaarbasis omhoog ging, wat ongebruikelijk is voor zo'n grote markt. Het is vrij duidelijk dat COVID-19 een extra impuls heeft gegeven aan een markt die zich al snel ontwikkelde”, aldus John Dinsdale, een hoofdanalist bij Synergy Research Group. “Ondertussen hebben de bedrijven die strijden om een marktaandeel, zich in drie kampen gevestigd. Amazon en Microsoft vormen een klasse apart, terwijl anderen ofwel agressief proberen hun positie in de markt te vergroten of meer gericht zijn op specifieke diensten, geografische locaties of klantengroepen."

CIS_Q320.jpg

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!