Redactie - 02 november 2020

HP-onderzoek: jongeren denken kansen te missen

HP-onderzoek: jongeren denken kansen te missen image

Het is nodig om – vooral jongere – medewerkers te betrekken bij het bedrijf nu velen thuis werken. “Er spelen niet alleen technische, maar ook sociaal-psychologische factoren een rol. Daar moet je rekening mee houden”, zegt Rob Idink, Managing Director HP Nederland.

Idink vertelt hoe zijn bedrijf omgaat met de pandemie gedurende een webinar over de toekomst van werken. De aftrap geeft Benthe Spijkers van DirectResearch die in opdracht van communicatiebureau Edelman en HP onderzoek heeft gedaan naar de ervaring van thuiswerkers onder 1026 werkende Nederlanders. Hieruit blijkt dat voor 51 procent de coronacrisis invloed heeft gehad op waar het werkt. Dit percentage werkt sindsdien (deels) thuis. Bijna de helft voelt zich hierdoor minder verbonden met collega’s.

“Tegen de verwachting in geven juist de jongeren (18 t/m 30 jaar) aan dat zij minder mogelijkheden hebben om zich op alle vlakken in hun baan verder te ontwikkelen. Veertig procent ervaart dit. Je zou verwachten dat juist ouderen (46 jaar en ouder) dit aangeven, omdat zij minder gewend zijn met de hedendaagse communicatietechnologie te werken. Maar hier blijft de teller hangen op 26 procent”, aldus Spijkers.

De meeste mensen vinden dat thuis werken altijd al de toekomst was en dat corona alleen een versnelling heeft gebracht. “Twee op de drie wil dit vasthouden en meer dan de helft wil voortaan meer dan één dag thuis werken. Maar de helft wil wel een oplossing om het contact met collega’s buiten de schermen om te herstellen”, zegt Spijkers.

Gezondheid nr. 1

Het kantoor van HP in Amstelveen is gesloten. Alleen voor speciale gelegenheden – bijvoorbeeld om met klanten de demoruimte in te gaan – gaat de deur open. “Iedereen werkt thuis. En wij hebben benadrukt dat gezondheid op de eerste plaats komt. Wij hebben natuurlijk de benodigde hardware en software om op afstand te kunnen werken; we geven veel aandacht aan beveiliging. Niet iedereen beschikt over een eigen werkruimte in zijn of haar woning; soms is het puzzelen. Daarbij komt dat er geen one size fits all aanpak mogelijk is. Wij hebben vijf rollen gedefinieerd binnen ons bedrijf die geëigende oplossingen voor hard- en software nodig hebben.”

De privé-werk-balans laat soms te wensen over. “Wij geven onze mensen alle vrijheid om die naar eigen behoefte in te vullen”, zegt Idink. Hij voegt eraan toe dat communicatie tussen medewerkers, partners en klanten uitermate belangrijk is. “Wij zien dat de IT-budgetten tegenwoordig meer gericht zijn op het garanderen van de bedrijfszekerheid. Er zijn nieuwe architecturen nodig voor decentraal werken.”

Idink vertelt dat er veel oog is voor de veranderde bedrijfscultuur als gevolg van het gedwongen thuis werken. “Wij stimuleren dat medewerkers ook leuke dingen doen met elkaar. Dat gaat dan niet alleen over samen fitness of een kooksessie, maar we hebben bijvoorbeeld Microsoft uitgenodigd om te vertellen hoe je hun communicatietools beter kunt gebruiken. Dat is dan ook een gezamenlijke activiteit.”

Korte bijeenkomsten

De HP-directeur vertelt dat in de praktijk is gebleken om online meetings beperkt te houden: maximaal een half uur. De spanningsboog is namelijk anders dan bij fysieke bijeenkomsten.

“En van tevoren duidelijk afspreken waarover je het gaat hebben en wie er bij moeten zijn. Verder hebben wij afgesproken dat mensen na zes uur ’s avonds geen mail meer hoeven te verwerken.”

Met partners houdt HP digitale events. “Wij wisselen met onze partners ervaringen uit over het nieuwe werken. We zien ook dat de markt verandert. Er is meer behoefte aan services. De vraag naar onze diensten voor tijdige aanvulling van printerinkt als dat nodig is, is flink gestegen. Ook de vraag naar 3D printing. Wij hebben bijvoorbeeld als bedrijf geholpen met 3D printing onderdelen voor beademingsapparatuur te maken. Grafische print is toegenomen. Wat dat betreft biedt corona niet alleen maar ellende, maar ook nieuwe kansen.”

Betrokken

Kilian Wawoe, organisatiepsycholoog aan de Vrije Universiteit Amsterdam, doet onderzoek naar het werken in de toekomst. Het kantoor is immers zijn monopolie kwijt op deling van informatie en als ontmoetingsplaats. De pandemie heeft deze trend versterkt en versneld. “Er is geen meerwaarde meer om naar het kantoor te gaan”, legt Wawoe het probleem bloot.

“Werkgevers zien hier een groot voordeel. Zij besparen immers bijna 1,7 miljoen euro per jaar op minder kantoorruimte, stookkosten en dergelijke. Dat bedrag geldt voor heel Nederland. Maar ook persoonlijke aspecten spelen een rol. We zien wel dat er veel culturele verschillen zijn; niet iedereen heeft namelijk dezelfde thuissituatie. Er is maatwerk nodig.”

Hij benadrukt dat het nodig is medewerkers met het bedrijf en elkaar betrokken te houden; juist in de nieuwe situatie. “Daar is veel behoeft aan. Vooral jongeren willen gezien worden, willen erkenning dat zij ertoe doen binnen de organisatie. Zij willen feedback.”

Belangrijk zijn Coördinatie (groepsafstemming; online), Concentratie (individuele productie; persoonsafhankelijk) en Connectie (gebruik de kennis van de groep, zorg voor fysieke ontmoetingen).

Functie kantoor

Wawoe stelt dat de discussie over hoeveel mensen thuis dienen te werken en hoe vaak op kantoor de verkeerde is. “Het gaat niet om die werkverdeling; het gaat erop wat het kantoor de medewerkers moet gaan bieden, welke functie het kantoor heeft in de nieuwe werkomstandigheden."

Idink haakt hierop in door te zeggen dat HP medewerkers stimuleert door na te denken over het toekomstig gebruik van het kantoor, dat de onderneming overigens pas eind september 2019 heeft betrokken. “De gewenste betrokkenheid speelt daarbij een rol, maar ook wat je virtueel kunt gaan doen. Hoe verkoop je? Richt je daarvoor een digital studio in? We zijn hierover met elkaar aan het brainstormen, want je moet er met elkaar uitkomen.”

Door: Teus Molenaar

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!