Redactie - 18 november 2020

Nederlandse connectivity-veteranen starten GNX

Met de nog altijd toenemende rol van het internet en de enorme toename van clouddiensten is de datacommunicatiemarkt een uitermate dynamisch speelveld waarin fusies en overnames aan de orde van de dag zijn. GNX is van plan de datacommunicatiemarkt op te schunden met een carrier-neutrale aanpak én met haar geavanceerde LARA-platform. Dit platform stelt GNX in staat om van meer dan 3.000 lokale en internationale aanbieders dataverbindingen te vergelijken en af te nemen, waarbij de keuze gebaseerd kan worden op datgene wat echt belangrijk is voor de gebruiker, zoals levertijd, gegarandeerde beschikbaarheid of prijs. Zodoende wordt er altijd een oplossing gevonden die optimaal is voor de klant.

Connectiviteit is voor vrijwel alle bedrijven van kritisch belang voor de bedrijfsvoering. Traditioneel zijn bedrijven aangewezen op grote telecombedrijven voor het leveren van data- en cloud-connectiviteit. Deze telecommunicatiebedrijven werken echter nog steeds volgens oude, aanbodgedreven verdienmodellen; ze zijn gericht op het verkopen van hun eigen netwerk in plaats van oplossingen te leveren op basis van de eisen en wensen van de eindklant. GNX werkt volgens een fundamenteel ander model waarbij de eisen en wensen van de klant centraal staan. Op leverancier- en technologie-neutrale basis worden oplossingen geleverd.

"We zijn in 2018 GNX begonnen vanwege de enorme vraag in de markt naar een carrier-neutrale partner voor wereldwijde connectiviteit met een andere aanpak", legt Rutger Bevaart uit. Hij is CEO en mede-oprichter van GNX. Bevaart weet waarover hij praat. Hij was zeven jaar het technisch geweten van connectivity service provider Custom Connect dat in 2017 werd gekocht door GTT Communications. “GNX bestaat nu twee jaar en we ondervinden een exponentiële groei van klanten over de hele wereld. Onze next-generation benadering van connectiviteit brengt meer dan 3.000 netwerkproviders over de hele wereld samen op het LARA-platform. LARA vergemakkelijkt het vinden en vergelijken van verbindingen, maakt kosten transparant en is een virtueel verlengstuk van het netwerkteam van onze klanten waardoor hun efficiency sterk toeneemt."

Co-founder en CTO Rick Mur (foto) voegt daaraan toe: "We leveren diensten die connectiviteit wendbaar en flexibel maken, terwijl we klanten een echt wereldwijde benadering van connectivity sourcing bieden. LARA stelt klanten in staat om diverse leveranciers van connectiviteit en hun netwerk-diensten te consolideren in één workflow, één factuur en één contract met GNX.”

Bevaart en Mur hebben nu in Sjoerd Rietberg en Jan Willem Meijer hands-on investeerders gevonden om de wereldwijde groei van GNX en de verdere ontwikkeling van LARA te helpen versnellen. Pikant detail is dat Jan Willem Meijer mede-oprichter was van GNX’ voorloper Custom Connect. Sjoerd Rietberg heeft als voormalig Co-CEO van FinTech-bedrijf Flow Traders veel ervaring opgedaan als gebruiker van high-performance/low latency datanetwerken – ervaring die GNX zal gebruiken om de klantgerichte benadering verder vorm te geven.

“Sjoerd en ik zijn ervan overtuigd dat de connectiviteitsmarkt de komende jaren volwassen moet worden en dat juist GNX bij uitstek gepositioneerd is om dit nieuwe tijdperk waarbij de klant centraal staat in te luiden,” aldus investeerder Jan Willem Meijer.

Sjoerd Rietberg: “GNX levert een transparante service in een markt die lange tijd gekenmerkt werd door ambiguïteit. LARA is te vergelijken met de grote webshops voor consumentenelektronica en de boekingsplatforms die we kennen uit de reiswereld. De klant heeft alle aanbieders op een rijtje, kan goed vergelijken, zijn keuze maken en zijn bestelling doen. We gaan de datacommunicatiewereld opschudden. Vanaf het begin waren Jan Willem en ik het erover eens dat de aanpak van GNX de toekomst is. Het voelt ook als een natuurlijke samenwerking, vooral omdat het in het DNA van de oprichters zit om hoogwaardige en langdurige service te bieden tegen een concurrerende prijs."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!