Redactie - 19 november 2020

Digidact en Sophos’ educatieve inslag

Digidact en Sophos’ educatieve inslag image

Digidact werd in 2002 opgericht als gespecialiseerd IT-loket voor twee primair onderwijsbesturen in de regio Den Bosch. Rond de eeuwwisseling kwam vanuit het ministerie van OCW het idee ‘de techniek’ buiten de deuren van scholen en kinderdagopvangcentra te houden zodat leraren zich op een ding kunnen focussen: het geven van onderwijs. Het vormde de aanleiding voor de lokale schoolbesturen de koppen bij elkaar te steken en te gaan samenwerken: Digidact was geboren.

“Wat ooit begon met drie mensen is inmiddels uitgegroeid tot een organisatie waar tien man werkzaam zijn”, zegt Anton Megens, directeur bij Digidact. “Niet alleen voor de twee grote besturen, maar nu voor het complete primaire onderwijs in de Bossche regio dat in totaal zo’n 120 locaties kent.”

Exponentiële stijging

Digidacts opdracht was even eenvoudig als uitdagend: haal techniek weg bij de scholen. “Leraren hebben hun handen al vol aan educatie, voor technische zaken kunnen zij bij Digidact aankloppen. Daarnaast hebben we onze dienstverlening in de jaren aardig uitgebreid. Wat ooit begon met een revolutionaire glasvezelring in Den Bosch in 2002 werd in de loop der jaren met hardware, serverruimten en werkplekken uitgebreid. Maar er was meer: ook kwam er steeds meer vraag naar begeleidende trainingen en bijvoorbeeld centrale hardware-inkopen. Een tweede helpdesk voor leerlingvolgsystemen werd opgezet en was er vraag naar onze kennis over diverse software-oplossingen, waaronder die voor digitale schoolborden. ‘On top’ hebben we een stadsbrede wifi-omgeving en tevens een eigen datacentrum met eigen VoIP ingericht. Nu iedereen thuis werkt, is in dat verlengde de vraag naar security exponentieel gestegen.”

De afgelopen periode hebben GDPR en ransomware vaak het nieuws gedomineerd en zodoende bedrijven en non-profitorganisaties (zoals Digidact) met hun neus op de feiten gedrukt: geen enkel zichzelf respecterend bedrijf komt meer onder een gedegen security-suite uit. “Zowel zakelijk als privé worden we allemaal met deze privacy- en criminele activiteiten geconfronteerd. Virussen, phishing, de grote CEO-fraude: ze zijn allemaal al een keer voorbijgekomen. Met dit in het achterhoofd hebben we twee functionarissen Gegevensbescherming in dienst genomen en deze in eerste instantie bij de schoolbesturen in Den Bosch geoutsourced. De vraag naar gedegen beveiliging rondom deze issues is steeds groter geworden en hier hebben we naar gehandeld door op zoek te gaan naar een dienstverlener van beveiligingsoplossingen.”

Digidact.png

Top-3

Een uitgebreid marktonderzoek werd ingezet dat uiteindelijk zou moeten leiden naar die ene partij die bij Digidact zou passen en hen zou kunnen ondersteunen met beveiligingsvraagstukken. “Hierbij hebben we goed gekeken op welke punten onze security-issues het grootst waren met de focus op de bewustwording van onze gebruikers. In onze geval zijn de ‘end users’ de leerkrachten, inclusief leerlingen. Dan heb je het toch snel over 15.000 man. Voor ons was het daarbij heel belangrijk te kunnen zien wat er op het netwerk gebeurt en waar kwaadaardige bestanden zich aandienen deze ook meteen te kunnen elimineren. Na de longlist volgde een top-3.”

Uiteindelijk viel de keuze op Sophos. “De aangevraagde live demo beviel zo goed dat we toen in onderhandeling zijn gegaan. Ook de testomgeving waarin we zelf met de mogelijkheden konden ‘spelen’,was voor ons heel fijn om een goed beeld te schetsen. Tijdens de testomgeving die we zelf hebben opgebouwd, werden alle vragen snel beantwoord. Stuk voor stuk antwoorden waar we écht wat aan hadden. Maar de educatiekorting was ook een van de factoren die ons voor Sophos heeft doen besluiten. Nederland telt in totaal zo’n 6.700 basisscholen die tegen een aangenaam c.q. gereduceerd tarief gebruik kunnen maken van Sophos’ securitydiensten. We realiseren ons terdege dat Sophos winst moet maken en zaken niet om-niet kan weggeven en dat wij het met gemeenschapsgeld moeten doen. Sophos heeft het educatieve segment met dito korting goed aangevoeld en ingeschat.”

Verschillende oplossingen

De samenwerking tussen Digidact en Sophos betreft de producten Central Email Advanced (5.000 gebruikers), Central Intercept X Endpoint Advanced (5.000 gebruikers), 40x Central Intercept X Advanced for Server én 500x Central Phish Threat. Met name de laatste oplossing was een belangrijke prioritiet voor Digidact. Op dit moment is Digidact druk bezig met de uitrol; zij die met Sophos werken, hebben louter positieve ervaringen. “Sophos’ techniek doet ook wat het belooft: zo is een eerste ransomware-aanval al door de virusscanner afgevangen. Daarnaast zijn de end-users zich steeds meer bewust van ‘veilig werken’: is een computer onverhoopt geïnfecteerd, komt men meteen in actie en wordt er contact op met de afdeling IT opgenomen. Los daarvan kunnen we met Sophos’ beveiligingsoplossingen nagaan wie er op welke schoollocatie achter welke PC heeft gezeten in het geval van een virus- of ransomwareaanval. Dit creëert meer dan een veiligheidsgevoel, ook richting de toekomst.”

ISO-certificeringen

In de wereld van non-profit waarin Digidact opereert, zijn certificeringen van groot belang. “Zoals eerder vermeld, zijn wij in grote mate afhankelijk van gemeenschapsgeld en liggen we vaak onder een vergrootglas. Omdat we iets willen uitstralen en het verschil willen maken, hebben we een aantal jaren geleden besloten Digidact naar een hoger plan te brengen. Dit kan onder meer met ISO-certificeringen. Onlangs hebben we hiervoor de uitslag gekregen dat we de eerste fase met goed gevolg hebben doorstaan en er op dit moment geen issues spelen. Een meer dan mooie opsteker voor ons, waar Sophos met haar securitydiensten een belangrijke rol in heeft gespeeld.

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!