ESET Cloud Office Security ondersteunt IT-partners bij hun Cloud dienstverlening

 ESET Cloud Office Security ondersteunt IT-partners bij hun Cloud dienstverlening

27-11-2020 | door: Johan van Leeuwen

ESET Cloud Office Security ondersteunt IT-partners bij hun Cloud dienstverlening

Met ESET Cloud Office Security bracht securityleverancier ESET dit najaar een product op de markt voor de beveiliging van de Microsoft 365-omgeving. Saskia Schuit (CCO) en Milan Voogt (Product Succes Manager) vertellen dat de ontwikkeling van deze oplossing is toegespitst op het mogelijk maken van securitydienstverlening op de Cloud Office-omgeving.

ESET Cloud Office Security is een aanvullende beveiligingslaag voor de Microsoft 365-omgeving, bovenop de ingebouwde security, legt Voogt uit. “Het beschermt realtime tegen malware, spam en phishing-aanvallen en is gebouwd op basis van de technologie die we voor andere oplossingen al gebruiken.” Die extra laag is nodig, geeft hij aan. “In de praktijk blijkt dat de beveiliging van Microsoft zelf in veel gevallen niet aansluit op de verwachtingen. Steeds meer eindgebruikers vragen om extra beveiliging, centraal beheerd door hun IT-dienstverlener.”

Verbeteringsproces
De oplossing kende zijn officiële release vlak voor het verschijnen van dit magazine. Het product is volgens Schuit en Voogt onderscheidend, omdat het is ontwikkeld met IT-dienstverleners in het achterhoofd. Voogt legt uit waar dat uit blijkt: “Deze SaaS-oplossing is multi-tenant, waardoor je meerdere klanten vanuit dezelfde cloudconsole kunt beheren. Je hebt toegang tot een overzichtelijk dashboard met alle statistieken, detecties met filter-opties, een mogelijkheid om bestanden op afstand in quarantaine te plaatsen en je kunt policies opstellen en rapportages aanmaken. Je kunt alles precies zo configureren als je zelf wilt.”

Schuit vult hem aan: “Normale oplossingen scannen en houden tegen wat schadelijk is. Dit product is gebouwd om een continu verbeteringsproces door te kunnen voeren binnen de omgeving van je klanten.” Voogt: “Dankzij het dashboard heb je een heel goed overzicht van en inzicht in de cloudomgeving van je klant. Daarmee kun je gesprekken over security aangaan. Je ziet welke gebruikers veel worden aangevallen en kunt aan de hand daarvan in overleg zoeken naar oplossingen. Naast de endpointbeveiliging, is de Microsoft 365-omgeving een belangrijke pilaar in een moderne security-aanpak.”

Ze merkten dat die behoefte er bij veel partners was. Schuit: “In gesprekken met partners - zowel managed security partners als value added resellers met de ambitie om richting dienstverlening op te schuiven – horen we vaak hetzelfde. Ze hebben klanten die expertise missen op securityvlak en die een partij zoeken die hen daarbij helpt. De enige manier om dat echt goed neer te kunnen zetten is met een dienstverlening waarbij je van afstand kunt monitoren. Alleen een oplossing implementeren is gewoon niet genoeg, omdat de omgeving van de klant steeds verandert. Deze tijd, waarin iedereen ineens thuiswerkt, is daar een mooi voorbeeld van. Zakelijke en persoonlijke apparaten vloeien in elkaar over en dat geeft nieuwe risico’s. Er is heel veel gaande en IT-partners willen hun klanten kunnen helpen om te midden van die omstandigheden te kunnen verbeteren.”

Laagdrempelig
Deze oplossing is niet alleen geschikt voor de doorgewinterde securityspecialist. Laagdrempelig is een woord dat in de uitleg van beiden regelmatig voorkomt. Voogt: “De installatie en het gebruik zijn erg eenvoudig.” Schuit: “Voor sommige oplossingen, op het gebied van Endpoint Detection & Response bijvoorbeeld, is toch wel veel kennis nodig. Maar deze is heel laagdrempelig. Partners kunnen het op verschillende manieren inrichten en daardoor is het eigenlijk voor iedereen geschikt, op welke manier security dan ook een positie inneemt binnen jouw organisatie. De rapportages zijn op een heel simpele manier uit te draaien en de dashboards zijn erg overzichtelijk. Voor partners die nu bijvoorbeeld actief zijn met Microsoft 365, maar daar nog geen aanvullende securitydienstverlening bij bieden, kan dit een heel mooie aanvulling zijn. Dit is voor hen een uitgelezen mogelijkheid om hun dienstverlening rond de Microsoft-producten naar een hoger niveau te tillen.”

Schuit trekt de vergelijking met back-up. “Een tijdje geleden werd er veel gesproken over de back-up van je mail in Microsoft 365. Veel gebruikers dachten dat dit automatisch, vanuit de oplossing, goed geregeld was. Die basis is er wel, maar als je er meer uit wilt halen zijn er aanvullende oplossingen nodig. Met security is dat hetzelfde. Er is basisbescherming, maar als je geavanceerde realtime beveiliging wilt, dan moet je op zoek naar aanvulling.” Voogt: “Met onze oplossing kunnen we nagenoeg realtime detecteren. De detectie is dus niet alleen beter, maar bovendien ook sneller.”

Bizar jaar
Net als voor iedereen, is 2020 voor ESET een bizar jaar. De coronacrisis, hoe heftig hij ook is, zorgt bij veel IT-bedrijven voor groei. ESET is geen uitzondering. “Maar al voor de corona-uitbraak was er duidelijk een stijgende lijn zichtbaar in de vraag naar security-oplossingen en vooral naar het advies erover”, vertelt Schuit. “Die strategie, waarbij we partners echt op het hart drukken om op de adviesstoel te gaan zitten en te kijken naar de uitdagingen in plaats van te denken vanuit een bepaalde oplossing, slaat aan. Dat effect was al een tijdje zichtbaar, dus ik weet niet of onze groei dit jaar aan de coronacrisis toe te schrijven is.”

Bij veel partners hoort ESET ongeveer hetzelfde. “Dit voorjaar was natuurlijk erg hectisch. Iedereen had een thuiswerkplek nodig en veel eindklanten bevroren tegelijkertijd hun budgetten voor IT-projecten. Nu zitten ze in een rustiger vaarwater.” Voogt: “Met de meesten gaat het goed. Het klinkt gek, maar voor een groot gedeelte is het nu min of meer business as usual.”

De focus van ESET op het kanaal is nu misschien wel sterker dan ooit, geeft Schuit aan. “Partners zijn nodig om in Nederland schaalbaar te kunnen zijn en iedere eindklant een optimale securitybeleving te kunnen geven. Training en educatie is daarbij een heel belangrijk onderdeel. We merken ook dat partners steeds beter nadenken over de strategische plek die security in hun business speelt. Daar sparren ze met ons over en dat doen we graag. We gaan daarbij echt voor een langetermijnrelatie met onze partners en helpen hen om bij klanten voor duurzame groei te gaan.” Voogt: “En dat is precies waar deze oplossing voor zorgt. Je hebt hiermee een middel in handen om met de klanten te kijken naar de huidige situatie, de omgeving en om het gesprek aan te gaan over hoe het beter kan.”

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Security
Security