Wouter Hoeffnagel - 20 november 2020

Apple en Facebook uiten felle kritiek op elkaar

Apple en Facebook uiten felle kritiek op elkaar image

Apple uit felle kritiek op de wijze waarop Facebook en andere partijen data verzamelen voor hun advertentieactiviteiten. Facebook beschuldigt Apple op zijn beurt juist van misbruik van zijn dominante marktpositie om data te kunnen vergaren. Tegelijkertijd benadeeld het bedrijf concurrenten door hen te beletten deze data eveneens te verzamelen.

Dit meldt Bloomberg. Apple uit zijn kritiek in een brief gericht aan privacytoezichthouders en digitale burgerrechtenorganisaties, waaronder de Electronic Frontier Foundation en Human Rights Watch. In de brief verdedigt het bedrijf zijn besluit om een iPhone-features waarmee gebruikers meer controle krijgen over hun privacy uit te stellen. Managers van Facebook hebben het volgens Apple duidelijk gemaakt dat het hun doel is zoveel mogelijke data te verzamelen, zowel via eigen producten als die van derden. Deze informatie wil het social media-bedrijf volgens Apple inzetten om gedetailleerde profielen te creëren van hun gebruikers. "En deze minachting voor privacy van gebruikers blijft zich uitbreiden naar meer van hun producten", aldus Apple.

Meer controle over dataverzameling

Het Amerikaanse IT-bedrijf uit Cupertino werkt aan een functionaliteit die gebruikers meer controle geeft over data die over hen wordt verzameld. De lancering stond eerder dit jaar op de planning, maar is uitgesteld. Privacytoezichthouders en digitale burgerrechtenorganisaties zijn kritisch hierover en wijzen erop dat de functionaliteit hierdoor niet tijdens de recente Amerikaanse presidentsverkiezingen beschikbaar was.

Jane Horvath, Global Head of Privacy bij Apple, stelt dat de uitstel nodig was om ontwikkelaars meer tijd te geven hun systemen en werkwijzen aan te passen. Apple stelt zichzelf te blijven inzetten voor de functionaliteit.

Facebook: Apple misbruikte marktpositie

Facebook kan zich niet vinden in de aantijgingen van Apple en uit juist aantijgingen aan het adres van het Amerikaanse IT-bedrijf. Apple zou gebruiker bewust afleiden van zijn eigen privacyproblemen door de aandacht op andere partijen af te schuiven. Het bedrijf zou zijn dominante marktpositie misbruiken om data te verzamelen, terwijl concurrenten niet de mogelijkheid krijgen dezelfde data te verzamelen. "Zij claimen dat het draait om privacy, maar het gaat juist om winst", aldus een woordvoerder van Facebook tegen Bloomberg.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!