Redactie - 25 november 2020

Hoop in bange dagen: hoe cloudoplossingen bedrijven door de coronacrisis loodsen

Hoop in bange dagen: hoe cloudoplossingen bedrijven door de coronacrisis loodsen image

Een wereldwijde crisis van COVID-formaat kent niet alleen maar verliezers. Allerhande cloudoplossingen profiteren aan alle kanten van het huidige arbeidsklimaat, nu bedrijven naarstig zoeken naar snelle en efficiënte manieren om zich aan te passen aan nieuwe manieren van werken buiten de kantoormuren.

Die opmars van cloudoplossingen werd ook door Gartner opgemerkt. In hun rapport over prestaties van CFO’s tijdens de coronacrisis gaven zij aan dat CFO’s die ondanks het economische klimaat bereid waren te investeren in hun digitale transformatie, na de crisis waarschijnlijk zo’n 1,4 keer beter uit de bus komen dan hun collega’s die de hand op de knip hielden. Nu de tweede golf voor Nederland volop in gang is, is het voor senior managementteams tijd om nog meer urgentie te geven aan de digitale transformatie weer op te pakken en het nieuwe werken verder uit te bouwen.

Als we kijken naar de manier waarop bedrijven zich door de coronacrisis navigeren, zien we innovatie op vlakken waar we eerder nog weinig tot geen beweging zagen. Canalys constateerde dat er nog nooit zoveel is geïnvesteerd in cloudoplossingen als tijdens Q1 van dit jaar: een stijging van zo’n 34% met een totale waarde van 31 miljard dollar. En dat terwijl veel bedrijven juist met het oog op de crisis extra kritisch kijken naar (nieuwe) investeringen. Bedrijven vertrouwen niet langer op huidige, overjarige systemen, maar kijken naar nieuwe oplossingen om informatie en processen samen te brengen zodat verschillende afdelingen beter kunnen samenwerken om de efficiëntie en uiteindelijke resultaten te verbeteren. En oplossingen die snel een antwoord bieden op de problemen die de crisis meebrengt en op de lange termijn ook resultaat leveren, vind je in de cloud.

Hoewel de cloud dus stevig voet aan de grond lijkt te hebben, rapporteert Morgan Stanley dat slechts 20% van de workloads in de cloud te vinden is. Een opvallend cijfer, omdat finance teams zelf aangeven dit percentage aan het eind van het jaar te willen verdubbelen tot 44%. Hoe komen we daar?

Technologie ontwikkelt zich naar gelang de behoefte van de gebruiker. De technologieën die tijdens de pandemie zo onmisbaar zijn gebleken (cloud, 5G, wifi en nog veel meer) hebben de manier waarop mensen met elkaar communiceren en samenwerken in de afgelopen jaren drastisch veranderd. Hoewel veel bedrijven voor bepaalde bedrijfsonderdelen gebruikmaken van cloudoplossingen, blijft dat gebruik vaak beperkt tot een specifieke toepassing of afdeling. Het is tijd om breder te kijken: de cloud is niet langer ‘slechts’ een opslagplek voor data. De cloud is je tweede kantoor: een plek waar mensen werken, met elkaar vergaderen, samenwerken aan gedeelde documenten en de eerder genoemde opgeslagen informatie verwerken in financiële rapportages of bedrijfspresentaties.

Verbinding, of dat nu met collega’s, klanten of externe partners en stakeholders is, is het kernwoord tijdens de coronacrisis. Bedrijven zijn gedwongen te zoeken naar manieren om beter samen te werken op verschillende locaties, binnen verschillende departementen of zelfs verschillende tijdzones. Er zijn diverse vragen die beantwoord moeten worden om de bedrijfsbrede implementatie van slimme oplossingen mogelijk te maken. Hoe dragen nieuwe oplossingen bij aan de manier van werken? Wat gaat er op dit moment niet goed, en hoe pakken we dat aan? Wanneer deze vragen beantwoord worden, kunnen teams cloudoplossingen beter implementeren om precies die pijnpunten binnen het bedrijf snel en efficiënt aan te pakken. Bovendien wordt dan voorkomen dat er geïnvesteerd wordt in (oude of andere) IT-oplossingen die mindere resultaten behalen, of slechts één afdeling bedienen terwijl van een andere oplossing het hele bedrijf profiteert.

De cloud stelt bedrijven en hun medewerkers in staat sneller, slimmer en doelgerichter te werken in overzichtelijke workflows. Wanneer zaken snel moeten worden aangepast door onvoorziene omstandigheden zoals nu met deze tweede golf, is de structuur al daar, bevindt de data zich op de juiste plek en weten medewerkers waar ze aan toe zijn.

De coronacrisis laat niet alleen zien hoe IT diverse processen kan stroomlijnen. Inmiddels is ook duidelijk hoe afdelingen beter samen kunnen werken om workflows te verbeteren die het bedrijf een hoop gaan opleveren nu de crisis langer lijkt te duren dan voorzien. Investeren in oplossingen die medewerkers in staat stellen flexibel te werken en zich aan te passen aan onvoorziene omstandigheden, blijven daarbij de sleutel tot succes.

Door: Andromeda Wood (foto), Senior Director of Data Modelling, Workiva

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!