KPN investeert flink in glasvezel voor digitalisering van Nederland

Joost Farwerck, CEO van KPN

24-11-2020 | door: Redactie

KPN investeert flink in glasvezel voor digitalisering van Nederland

Om de digitalisering in Nederland te versnellen, investeert KPN de komende drie jaar in totaal ongeveer 3,5 miljard euro. Tot eind 2025 verdubbelt KPN het aantal huishoudens met supersnel internet via glasvezel. Ook daarna gaat KPN door met de vernieuwing van zijn netwerk door koper te vervangen door glasvezel, zodat op termijn meer dan 80% van Nederland via KPN de beschikking heeft over een verbinding met de snelheid van het licht en kan profiteren van de hyperverbonden samenleving. Dat maakt KPN vandaag bekend bij de presentatie van de strategie update Accelerate to Grow.

Joost Farwerck (foto), CEO van KPN: “Goede verbindingen waren nog nooit zo belangrijk als nu. Niet eerder werkten zo veel mensen thuis. Nederland zit door COVID-19 in een digitale stroomversnelling en de roep om veilig, betrouwbaar en snel internet neemt toe. In de toekomst zullen steeds meer apparaten in en om het huis rechtstreeks met internet verbonden zijn en allerlei essentiële diensten – van zorg tot onderwijs – digitaal ondersteund worden. Dan is glasvezel essentieel.”

Nederland digitaliseert

Op dit moment biedt KPN bij een derde van de Nederlandse huishoudens glasvezel tot in de meterkast. Vanaf volgend jaar worden jaarlijks circa 500.000 nieuwe lijnen uitgerold, een recordaantal. Over drie jaar heeft meer dan de helft van Nederland glasvezel van KPN in de meterkast, in 2025 is dat circa 65%. Glasvezel biedt de hoogst mogelijke up- en downloadsnelheid en is een stabieler en betrouwbaarder netwerk dat minder energie verbruikt. Samen met het volledig vernieuwde mobiele netwerk van KPN met 5G, vormt dit het meest moderne en krachtige netwerk waar Nederland tot ver in de 21ste eeuw op kan bouwen.

Joost Farwerck: “Onze strategie is niet zozeer een koersverandering, maar een koersversnelling. We versnellen, net als de digitalisering van onze samenleving. We versnellen de aanleg van glasvezel, we verbeteren de digitale klantervaring en we vernieuwen onze manier van werken. Daarmee helpen we Nederland in de digitalisering die nu gaande is en laten we KPN weer groeien.”

Open netwerk

KPN stelt zijn netwerk van oudsher open voor concurrerende aanbieders om telecomdiensten te bieden. Dat blijft KPN onverminderd doen. Dit biedt consumenten en bedrijven meer keuzevrijheid en maakt dat de capaciteit van het netwerk beter wordt benut. Op zijn beurt ondersteunt dat weer onze investeringen in de versnelde aanleg van glasvezel waardoor Nederland digitaal voorop kan blijven lopen en bedrijven en consumenten het beste kunnen halen uit de hyperverbonden samenleving.

Digitaal & app-first

De behoeften en verwachtingen van onze klanten nemen in deze digitaliserende samenleving voortdurend toe. KPN wil klanten een geweldige digitale ervaring bieden en ze volledig de regie geven over de diensten die ze bij KPN afnemen. KPN zet daarom vol in op de verbetering van bijvoorbeeld de MijnKPN app. Consumenten en kleinzakelijke klanten kunnen hiermee zelf eenvoudig hun zaken regelen, naar gelang de wensen van de privé- of zakelijke situatie. Daarmee ondersteunt de MijnKPN app de kracht van het Hussel-aanbod, waarbij klanten maximale keuzevrijheid hebben en het aanbod continu wordt verrijkt met nieuwe opties. Zo wil KPN samen met digitale partners een wereld aan content, entertainment en gaming ontsluiten. Klanten kunnen dan heel eenvoudig, via de MijnKPN app, content van digitale partners zoals Netflix en Amazon Prime aan hun telecompakket toevoegen en weer stop zetten.

Preferred partner in digital life

Nu het overgrote deel van onze MKB-klanten over is op toekomstvaste technologie gaat KPN hen een vergelijkbare ervaring en service bieden als consumenten. Door klantprocessen verder te vereenvoudigen en digitaliseren, kunnen straks ook zakelijke klanten eenvoudig vanuit standaard modules zelf hun digitale dienstenpakket samenstellen, online. De levering is razendsnel, de kosten van levering gaan omlaag en de klantervaring verbetert verder. Bovendien is er voor zakelijke klanten keuze uit aanvullende diensten van tal van partners op het gebied van security, cloud en werkplek. Als one-stop shop voor ondernemers verwacht KPN hiermee dat de omzet van het MKB-segment eind 2021 zal stabiliseren.

Groei

KPN heeft een sterke positie opgebouwd in het Consumenten- en MKB-segment, zowel rechtstreeks via zijn eigen merken als via het Wholesale kanaal. Samen zijn deze goed voor circa 75% van de dienstenomzet en 90% van de EBITDA AL. Het aantal klanten dat bewust kiest voor internet via glasvezel groeit nu al. Mede hierdoor verwacht KPN per eind 2021 over deze segmenten samen omzetgroei te realiseren, onder meer door de versnelde uitrol van glasvezel.

Gezonde financiële positie

KPN heeft de afgelopen jaren gewerkt aan een gezonde financiële positie en winstgevendheid. Dit geeft dit de financiële ruimte om aandeelhouders de komende jaren een dividend te bieden dat met 3-5% groeit per jaar. KPN is in staat om alle investeringen en een groeiend dividend uit eigen opbrengsten te financieren, waarbij de gezonde financiële positie gehandhaafd blijft. Zo behartigt KPN met zijn strategie Accelerate to Grow de belangen van al zijn stakeholders.

Terug naar nieuws overzicht