ACM: Webshops moeten klanten beter informeren

25-11-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

ACM: Webshops moeten klanten beter informeren

Webwinkels moeten consumenten beter informeren over hun levertijden, die actueel en juist moeten zijn. Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder ontving de afgelopen maanden veel meldingen van consumenten die online aankopen niet of te laat geleverd kregen, niet of te laat werden terugbetaald of tegen een slechte bereikbaarheid van webshops aanliepen.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Wij zien dat online winkelen door corona nog populairder is geworden. Wij zien ook dat webwinkels het druk hebben. Met het oog op de extra drukte rondom de feestdagen roepen wij webwinkels daarom op: communiceer de werkelijke levertijden aan je klanten en wees bereikbaar. Hiermee voorkom je dat je klanten teleurgesteld worden.” De ACM wijst erop dat het de verantwoordelijkheid van webwinkels is om de verwachtingen van hun klanten waar te maken. Dit betekent in de praktijk dat zij de verwachte levertijd juist moeten vermelden en hun klantenservice goed bereikbaar en op orde moeten zijn.

Verschillende webshops waarover de ACM klachten ontving hebben inmiddels na interventie van de toezichthouder hun website aangepast en maatregelen genomen om geconstateerde problemen aan te pakken. Bijvoorbeeld door hun klantenservice uit te breiden.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

e-commerce