Rinse Tamsma: veel SAP klanten migreren naar cloud

Rinse Tamsma, directeur SAP Nederland

12-12-2020 | door: Teus Molenaar

Rinse Tamsma: veel SAP klanten migreren naar cloud

Ook SAP-klanten bewegen naar de cloud en nieuwe klanten hebben alleen interesse in de cloud. “Onze afdeling E-Commerce draait op volle toeren en dat geldt ook voor onze partners. Die overigens met hun bedrijf rekening moeten houden met deze beweging”, zegt Rinse Tamsma, directeur SAP Nederland.

Hij legt uit wat er verandert voor de partners: “Wie onze oplossingen in de cloud gebruikt, beschikt altijd automatisch over de jongste versie. Dat betekent dat de patch- en upgrade processen niet meer hoeven te worden uitgevoerd. Onze partners zijn vrijwel altijd betrokken bij dergelijke processen. Dat deel van de business is bezig te verdwijnen.”

Voor processen als HR, inkoop, reiskosten en sales tendeert het merendeel van de klanten naar de cloud-toepassingen die SAP hiervoor heeft ontwikkeld. Per industrie zijn daar toegesneden oplossingen voor. “Die specifieke software voor bepaalde branches is iets dat onze nieuwe CEO, Christian Klein, versterkt wil doorzetten”, zegt Tamsma. “In zijn plannen die hij in oktober heeft gepresenteerd geeft hij dat aan. Ook wil hij technisch alle modules dusdanig integreren dat een gebruiker die bijvoorbeeld in onze HR-module SuccessFactors bepaalde opdrachten uitvoert niet in de gaten heeft dat SAP aan de achterkant ook andere modules, zoals het ERP-systeem, aanraakt. Werken in SAP moet moeiteloos kunnen gebeuren.vEind dit jaar is tachtig procent van deze technische integratie af."

Engagement programma

Niet alleen klanten krijgen eenvoudiger te gebruiken toepassingen, ook voor de partners vergroot SAP het gemak om zaken te doen. “Als onze partners succes hebben, dan hebben onze klanten dat ook, is de achterliggende gedachte. Juist in de cloud-wereld vragen klanten een grote rol van onze partners. Daarbij willen wij ze helpen.”

Voor de evolutie in de klantrelatie heeft SAP het engagement programma ingericht met de onderdelen Land, Adopt, Consume en Expand. ‘Land’ staat voor het klassieke verkoopproces, ‘Adopt’ voor het implementatieproces van de SAP-diensten en – producten, ‘Consume’ voor het gebruiken van de diensten en producten door klanten, en ‘Expand’ staat voor het terugkoppelen van de ervaringen van klanten naar de ontwerpers van SAP, en voor het samen met de klant bekijken wat een volgende stap zou kunnen zijn.

Om dit proces te begeleiden zijn ‘engagement executives’ in het leven geroepen. Deze zijn echter georganiseerd per ‘oplossing’ (inkoop, HR, Commerce, etc). “Maar dan loop je het risico dat een klant met vier SAP-medewerkers van doen krijgt, daarom hebben wij één persoon aangewezen die de totale tevredenheid van klanten in de gaten houdt. Met hem of haar krijgt een klant te maken. Over het algemeen zijn dit mensen met consultancy ervaring.”

Co-innovatie

SAP investeert vanaf nu extra in zijn cloud oplossingen: de beschikbaarheid, de integratie, functionaliteit en het business transformation platform. Daarbij is gekeken naar het aloude Netweaver: blokjes software aan elkaar koppelen om een toepassing te maken. “In de cloud bieden we modules aan die als legoblokjes zijn te gebruiken. Daarbij benutten we de inbreng van onze klanten en partners; via co-innovatie komen we tot nieuwe of verbeterde oplossingen. Dat doen we bijvoorbeeld met S/4 HANA Cloud: dat is ontworpen en geconstrueerd met voorgedefinieerde bouwblokken. Zo kunnen organisaties klein beginnen en steeds verder uitbouwen. Dit slaat goed aan. S/4 Cloud groeit als kool.”

Beetje trots

Corona stelt maatschappij en bedrijfsleven voor uitdagingen. SAP probeert daar zo goed mogelijk op in te spelen en een helpende hand te bieden waar dat mogelijk is. “In het begin van de crisis kregen wij een lijst toegestuurd van de Nederlandse overheid van bedrijven die een kritische functie vervullen in ons land. De vraag was welke van de organisaties – denk aan ziekenhuizen - onze oplossingen gebruiken en hoe wij gaan reageren mocht zich iets voordoen, welke aanpak wij voorstaan. Van de tweehonderd veertig organisaties op die lijst blijkt tachtig procent SAP-klant te zijn. Daar ben ik toch wel een beetje trots op”, zegt Tamsma.

Minder reizen

De pandemie heeft SAP-Nederland aan het denken gezet over het gebruik van het dertien jaar geleden betrokken kantoor in Den Bosch. “Veel mensen werken nu thuis en het kantoor is nu een te ruim jasje voor ons. We gaan meer ruimten publiek maken; niet achter het toegangspoortje. Meer ruimtes voor workshops met klanten bijvoorbeeld.”

Tamsma constateert dat Nederland zich toch vrij snel en goed heeft aangepast aan de crisis. Ten opzichte van andere landen is de productiviteit nauwelijks gedaald. “Dat komt doordat wij een hoge internetdichtheid hebben met goede kwaliteit en snelheid.”

Hij hoort van klanten dat het werken op afstand door consultants bij implementaties goed is bevallen. “Dan gaat het altijd om ingewikkelde kwesties waarvoor we onze deskundigen inzetten. Die zijn schaars. Als ze naar een project gaan, reizen ze vaak een hele dag; vliegtuig, huurauto. Nu is het overleg via internet en zijn ze gewoonweg beter beschikbaar.”

Ook het overleg met klanten en partners gaat online. “Eigenlijk is het persoonlijker”, meent Tamsma. “Als ik naar een CxO ga, dan is het in een kantoor, je moet je identificeren, je hebt je beste pak aan; het is allemaal veel formeler dan via een Teams- of Zoom-meeting. Je krijgt ook meer persoonlijke accenten mee. Zij zien mijn zolderkamer waar ik werk; ik zie een deel van hun huis. En het scheelt natuurlijk reistijd.”

Minder CO2

SAP-CEO Klein wil de klimaatinvloed van het bedrijf sterk verkleinen via het in 2020 gelanceerde programma Climate 21. Minder reizen helpt daarbij. “Wij willen onze klanten daar ook bij helpen. Bijvoorbeeld met ons Concur-platform. Dit maakt het beheer van reiskosten eenvoudig, transparant en conform de bedrijfsregels. We laten niet alleen de prijsverschillen zien tussen verschillende vervoersmodaliteiten, maar ook de CO2-uitstoot. We kunnen compensatiemogelijkheden aanbieden. Bedrijven staan hier zeker voor open.”

Ook het Ariba Network van SAP helpt hierbij. “Door corona vielen toeleveringsketens stil. Via Ariba Discovery konden klanten zoeken waar ze wel terecht konden. Dit is ook te gebruiken om het klimaateffect inzichtelijk te maken van waar je grondstoffen of halffabrikaten vandaan haalt. Dichterbij is natuurlijk voor het klimaat altijd beter. Wij maken dat inzichtelijk.”

Door: Teus Molenaar

Terug naar nieuws overzicht
Cloud