Te veel medewerkers voelen zich niet betrokken bij digitale transformatie

13-12-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

Te veel medewerkers voelen zich niet betrokken bij digitale transformatie

Hoewel organisaties hun investeringen in digitale transformatie verdubbelen, worden werknemers veelal niet meegenomen in het proces. 94% van alle werknemers zou meer betrokken willen worden bij digitale transformatie. Bijna de helft (44%) geeft aan gewoon niet te weten hoe ze moeten helpen. Dit werkt niet alleen ontmoedigend voor sommige werknemers, het kan ook het tempo van succesvolle invoering van digitale transformatie vertragen.

Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Futurum Research in opdracht van Pegasystems. Terwijl organisaties in de nasleep van de pandemie het tempo van invoering van digitale transformatie flink opvoeren, blijkt uit het onderzoek dat veel werknemers graag deel willen uitmaken van de oplossing. Maar ondanks dit enthousiasme geeft slechtst 10% van de medewerkers aan echt te weten hoe ze werkelijk een bijdrage kunnen leveren aan de digitale transformatie van hun organisatie. Interessant is dat er ook aan de top nog steeds verwarring bestaat: 14% van de CEO's geeft aan niet te weten hoe ze kunnen instappen.

Holistische aanpak van belemmeringen voor succes

Een meerderheid van de beslissers (68%) vindt dat het verbeteren van de klantervaring de belangrijkste drijfveer is voor digitale transformatie, op de voet gevolgd door het automatiseren van bestaande processen (67%) en het verbeteren of bijwerken van processen (65%).

Hoewel de meesten uiteindelijk hetzelfde doel voor ogen hebben, kent de weg ernaartoe een grote verscheidenheid aan obstakels, zoals een gebrek aan adequate skills (42%), samenwerking met partners (36%) en budget (36%). Dit soort operationele problemen vraagt om een holistische aanpak voor succesvolle digitale transformatie op grote schaal - te beginnen met training of het inhuren van de juiste skills.

Effectief digitale transformatie-leiderschap stimuleert top-downresultaten

Wie neemt de leiding in digitale transformatie-projecten? Slechts 18% van de respondenten denkt de CEO; 47% de CTO of CIO. Werknemers die de CEO als digitale transformatie-leider noemen, staan positiever ten opzichte van digitale transformatie.

Dit kan helpen bij het opbouwen van een sterkere digitale transformatie-cultuur. Zo verwacht 67% van de respondenten uit organisaties met door de CEO geleide digitale transformatie ‘zeer effectief’ te zijn in technologisch leiderschap, vergeleken met slechts 51% in door CIO geleide organisaties en 34% wanneer de CTO leidt.

Een reis waarbij niemand kan achterblijven

Belangrijk is dat het management van organisaties de juiste manieren vindt om alle medewerkers bij de digitale transformatie-reis te betrekken, zodat zij zich onderdeel voelen van het resultaat. Voorbeelden die in het onderzoek worden genoemd zijn: anderen helpen bij het trainen in nieuwe technologie (50%), openstaan voor het gebruik van nieuwe tools (40%) en positiviteit uiten over digitale transformatie (35%). Bredere participatie van werknemers zorgt ervoor dat de digitale transformatie-cultuur doordringt binnen organisaties, zodat zij uiteindelijk hun klanten beter van dienst kunnen zijn.

"Nu de pandemie nog steeds grote onzekerheid en ontwrichting veroorzaakt, moeten organisaties elk aspect van digitale transformatie onderzoeken om ervoor te zorgen dat ze de concurrentie voor kunnen blijven", aldus Shelly Kramer, oprichter en senior analist bij Futurum Research. “Cultuur blijkt een belangrijk aspect van digitale transformatie dat vaak over het hoofd wordt gezien. Ons onderzoek toont aan dat de betrokkenheid van werknemers direct vanaf de start voorop moet staan om langetermijn succes te garanderen. Verandering is succesvoller wanneer werknemers op elk niveau zich onderdeel voelen van het proces, niet alleen de top van een organisatie.”

'Cultuur en technologie'

“Digitale transformatie gaat zowel over cultuur als over technologie. Het is daarom essentieel dat medewerkers zich betrokken voelen bij het proces", aldus Don Schuerman, CTO van Pegasystems. “Organisaties moeten prioriteit geven aan de tools en processen die operationele silo's doorbreken en nauwere samenwerking bevorderen om ervoor te zorgen dat alle werknemers aan boord zijn op deze kritische reis."

De wereldwijde studie, mogelijk gemaakt door Pegasystems (NASDAQ: PEGA), ondervroeg leidinggevenden, technologieleiders en werknemers van meer dan 500 ondernemingen in Noord-Amerika en Europa over de rol die de bedrijfscultuur speelt bij het stimuleren van digitale transformatie-succes. Het rapport van Futurum ‘Four Insights on the Culture of Digital Transformation Today’ is hier beschikbaar.

Luister naar een replay van het gesprek tussen Futurum oprichter Shelly Kramer en Pega’s CTO Don Schuerman van woensdag 9 december jl. over het onderzoek.

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie