Gartner verwacht forse groei van transacties vanuit voertuigen
17-12-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

Gartner verwacht forse groei van transacties vanuit voertuigen

Het aantal transacties via voertuigen is in 2023 opgelopen tot 1 miljard dollar per jaar. Op dit moment worden jaarlijks voor minder dan honderd miljard dollar aan betalingen gedaan via auto's.

Dit voorspelt onderzoeksbureau Gartner. "Automobilisten kunnen momenteel betalingen in voertuigen maken met behulp van applicaties als Alexa, Xevo Market of het Banma platform voor de aankoop van brandstof, eten en parkeerkaartjes", zegt Mike Ramsey, research vice president bij Gartner. "De soorten diensten die beschikbaar zijn blijft toenemen naarmate het aantal partnerships tussen autofabrikanten, merken, diensten en softwareleveranciers groeit."

Naar transacties vanuit voertuigen die een cloudplatform waarmee het voertuig verbinding maakt, krijgen automobilisten naar verwachting ook de mogelijkheid een third-party app vanaf hun smartphone in hun voertuig laten tonen. Of gebruik maken van een slimme wallet op basis van blockchain waarmee gebruikers ook via cryptovaluta aankopen kunnen doen. Ook worden digitale wallets naar verwachting rechtstreeks in voertuigen geïntegreerd. "De auto kan een unieke ID hebben en bijna als een creditcard functioneren met de mogelijkheid transacties te doen", aldus Ramsey.

'Verschuiving verstoort het retaillandschap'

Gartner voorspelt ook dat in 2025 het retaillandschap rondom automotive verstoord zal zijn. Naar verwachting wordt 20% van alle auto's in dat jaar online verkocht. "De COVID-19 pandemie versnelt de online verkoop van auto's en overtuigt een groeiend aantal klanten de showrooms te vermijden voor toekomstige aankopen", zegt Pedro Pacheco, senior research director bij Gartner. Op dit moment wordt minder dan 1% van de auto's online verkocht. Steeds meer fabrikanten bieden hiervoor echter mogelijkheden.

Naarmate de industrie meer en meer verschuift richting online verkoop staan autofabrikanten en -dealers voor een aantal uitdagingen om een effectief online platform aan te bieden:

  • Het volledige online verkoopmodel moet veel vertrouwen scheppen bij klanten en eenvoudig zijn. Dit betekent in de praktijk dat veel bureaucratie en de significante tijdsinvestering die het aanschaffen van een auto nu vraagt moeten worden teruggedrongen.
  • Het proces moet zekerheid bieden - alle stappen en informatie die onderdeel uitmaken van de verkoop moeten zeer duidelijk zijn om mogelijke frustratie bij klanten te voorkomen. Het proces moet daarnaast een duidelijk beleid omvatten dat klanten een gevoel van veiligheid geeft.

"De groei van nieuwe technologieën in de automotivesector neemt veel tijd in beslag. Naarmate de auto steeds meer een digitaal platform wordt verandert dit. Autofabrikanten verschuiven van hardware naar softwareplatformen die verbonden zijn met cloud-gebaseerde ecosystemen die functies zoals betalingen en commerce combineren", zegt Pacheco.

Meer informatie is beschikbaar in het rapport 'Predicts 2021: Automotive and Smart Mobility'.

Terug naar nieuws overzicht